Auteur Topic: Zonnepanelen en omvormers.  (gelezen 271 keer)

3000 hertz

• **
Zonnepanelen en omvormers.
« Gepost op: 30 maart 2021, 14:04:44 »
Ik heb onderstaande vraag reeds gesteld aan de consumentenbond, waar ik al jaren lid van ben. Die verwezen mij door naar een andere website, omdat zij geen test gegevens over dit onderwerp hadden. Heb ik gedaan, maar ik krijg geen reactie van die organisatie. Wellicht kunnen jullie mij hierover iets vertellen. Er is toch een klein verband met hifi apparatuur.

Inhoud van uw gestuurde bericht is:

Ik krijg regelmatig aanbiedingen voor zonnepanelen. Een ding komt uit de informatie niet naar voren. De hoeveelheid zon is namelijk sterk wisselend, dat mag duidelijk zijn. Dus de hoeveelheid stroom die opgewekt wordt op een willekeurig moment, is ook heel variabel.
Hoe goed zijn de omvormers van de zonnepanelen in staat die sterk wisselende stroomsterktes/spanningen redelijk in de buurt van de 230 volt te houden?
Ik zou me kunnen voorstellen, dat als er sterke afwijkingen zijn, dat dit schadelijk is voor gevoelige elektronische apparaten, zoals televisies, computers, stereo apparatuur etc.
Het zou de levensduur van deze apparatuur kunnen verkorten. Is daar onderzoek naar gedaan en zijn er kwaliteitsverschillen tussen de verschillende merken omvormers?

Wellicht weet u hierop een antwoord te geven.

Onder de forum leden zullen ongetwijfeld mensen zijn die zonnepanelen hebben en uit ervaring iets kunnen vertellen.

erikjan

Re: Zonnepanelen en omvormers.
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2021, 14:54:24 »
Uiteraard moet de spanning heel exact gelijk zijn aan de netspanning op dat moment (anders gaan er vervelende stromen lopen), daar zorgt de omvormer voor. De wisselende belasting wordt vertaald naar een wisselende stroom (en dus niet naar spanning!). Daarmee is je probleem weg. ;)

Er zijn 2 situaties waarop de omvormer MOET afschakelen:

Netspanning onder de 207 V (230 V- 10%) (anders ga je het net proberen op spanning te krijgen, dat gaat niet lukken) en
Netspanning boven de 253 V (230 V +10%) (dan wordt de netspanning te hoog)

Beide uit veiligheidsoverweging. Stel je voor dat er stroom uitval is, dan blijft er een gevaarlijke spanning aanwezig terwijl iedereen denkt dat de netspanning weg is.

Er wordt overigens nog op een derde parameter gewerkt: de netfrequentie, die moet voor de omvormer ook exact gelijk zijn aan de huidige netfrequentie. De netfrequentie is officieel 50.0 Hz, maar varieert afhankelijk van de totale belasting. Als die niet gelijk zijn gaan er ook stromen lopen, maar dat is veel moeilijker voor te stellen want je gaat dan de complexe rekenkunde in ( je weet wel i^2=-1 en zo).

Voldoende duidelijk?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

3000 hertz

• **
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2021, 15:04:38 »
je technische uitleg is me niet helemaal duidelijk, maar dat geeft niet. Het maakt op mij in ieder geval de indruk, dat ik me niet zorgen hoef te maken, dat mijn gevoelige elektronische apparatuur stuk gaat door extreme pieken, veroorzaakt door telkens een wolk die voor de zon schuift o.i.d.
Bedankt voor je snelle reactie.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2021, 19:06:05 »
Er wordt wel degelijk spanning bovenop de netspanning gezet door de omvormer anders zou er immers geen stroom lopen ( stroom zonder spanningsverschil is nog gekker dan i²=-1 😉) Doordat de inwendige weerstand van het net ontzettend laag is is dat spanningsverschil bij een huissituatie marginaal maar in regio's met heel veel loodsen met 'zonneparken' erop werd de boel al meermalen afgekoppeld vanwege overspanning.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2021, 11:51:52 »
Het maakt op mij in ieder geval de indruk, dat ik me niet zorgen hoef te maken, dat mijn gevoelige elektronische apparatuur stuk gaat door extreme pieken, veroorzaakt door telkens een wolk die voor de zon schuift o.i.d.

Dat is inderdaad de conclusie. De spanningsvariatie zal minimaal zijn en je apparatuur kan daar perfect met overweg.

Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

3000 hertz

• **
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2021, 23:34:48 »
Dat is inderdaad de conclusie. De spanningsvariatie zal minimaal zijn en je apparatuur kan daar perfect met overweg.

Mooi, een extra geruststelling.

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2021, 11:10:25 »
Er wordt wel degelijk spanning bovenop de netspanning gezet door de omvormer anders zou er immers geen stroom lopen ( stroom zonder spanningsverschil is nog gekker dan i²=-1 😉) Doordat de inwendige weerstand van het net ontzettend laag is is dat spanningsverschil bij een huissituatie marginaal maar in regio's met heel veel loodsen met 'zonneparken' erop werd de boel al meermalen afgekoppeld vanwege overspanning.

Zoals ik al aangaf zijn er 2 parameters: de spanning en de frequentie. Ik weet niet met welke wordt gespeeld. ;)
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2021, 22:16:24 »
Er wordt met de spanning gespeeld, die is afhankelijk van de belasting op het net. De frequentie is vast en volkomen onafhankelijk van de belasting. Die frequentie is altijd exact 50,0 Hz. Klokken die op 230 V werken hebben niet eens een kristal aan boord voor de juiste tijd, die gaan puur af op de frequentie. Omdat deze in Europa zo constant is, is dat geen enkel probleem. Een poos geleden was dit echter wél een probleem. Ergens tussen Servië en Kosovo (of andere landen, maar ergens in die hoek) was er een probleem met de elektra, wat precies weet ik niet meer. Maar als gevolg van dit probleem moest in heel Europa de frequentie lichtjes worden aangepast. Waardoor alle klokken op 230 V ineens te langzaam liepen. Als de frequentie afhankelijk zou zijn van de belasting op het net, dan zouden al deze klokken 's nachts en in het weekend harder lopen dan door de week overdag. Maar dat is niet het geval.

erikjan

« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2021, 13:06:35 »
Er wordt met de spanning gespeeld, die is afhankelijk van de belasting op het net. De frequentie is vast en volkomen onafhankelijk van de belasting. Die frequentie is altijd exact 50,0 Hz. Klokken die op 230 V werken hebben niet eens een kristal aan boord voor de juiste tijd, die gaan puur af op de frequentie. Omdat deze in Europa zo constant is, is dat geen enkel probleem. Een poos geleden was dit echter wél een probleem. Ergens tussen Servië en Kosovo (of andere landen, maar ergens in die hoek) was er een probleem met de elektra, wat precies weet ik niet meer. Maar als gevolg van dit probleem moest in heel Europa de frequentie lichtjes worden aangepast. Waardoor alle klokken op 230 V ineens te langzaam liepen. Als de frequentie afhankelijk zou zijn van de belasting op het net, dan zouden al deze klokken 's nachts en in het weekend harder lopen dan door de week overdag. Maar dat is niet het geval.

Incorrect. Frequentie is last afhankelijk, zie bijvoorbeeld https://www.hoogspanningsnet.com/tag/netfrequentie/

Er wordt geprobeerd om de frequentie zo stabiel mogelijk op 50 Hz te houden, maar afhankelijk van de opwek tegen belasting verandert de frequentie.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 6 april 2021, 16:24:32 »
Over langere tijd is de frequentie inderdaad constant en lopen de klokken na pakweg een week nog keurig in de pas maar onder belasting zakt de frequentie iets waarna hij later weer inloopt op de zuivere 50 Hz.
groeten,
Arjan

erikjan

« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2021, 09:55:29 »
Over langere tijd is de frequentie inderdaad constant en lopen de klokken na pakweg een week nog keurig in de pas maar onder belasting zakt de frequentie iets waarna hij later weer inloopt op de zuivere 50 Hz.

Er is geen sprake van zuivere 50 Hz. De netfrequentie wordt Europees geregeld door bij- of afschakelen van opwek. Lees de link maar eens.
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2021, 11:33:28 »
De zuivere 50 Hz is hetgeen waar je de netfrequentie mee vergelijkt.
Zoals je in de frequentie/tijdplot in je eigen gelinkte artikel kunt zien zit de netfrequentie ook regelmatig boven de 50 Hz.
Hierdoor lopen 50 Hz netgekoppelde klokjes al decennia lang behoorlijk gelijk over de langere duur, doordat de frequentieafwijkingen naar beneden en omhoog plaatsvinden.
groeten,
Arjan