Auteur Topic: Inspelen  (gelezen 11186 keer)

Jan

Re: Inspelen
« Reactie #30 Gepost op: 20 mei 2018, 09:39:03 »
Ik loop het risico de toorn van sommigen alhier over mij af te roepen door deze vraag te stellen:

Heeft inspelen echt een functie?

Bij mijn nieuwe DAC werd dit namelijk aangegeven (200uur!!).
Nu kan ik me het bij luidsprekers misschien nog voorstellen, buizen: misschien ook, maar een DAC uit discrete electronica? Niet dat ik het vervelend vind, het geeft me een excellent excuus om grote delen van mijn muziek weer eens lekker door te lopen (schat, hij moet echt inspelen hoor ;)).

Zelf dacht ik bij dit soort apparatuur eigenlijk dat de fabrikant eerder zoiets aangeeft, zodat onze oortjes zich kunnen zetten naar het nieuwe geluid in plaats van dat het apparaat zich zo verschrikkelijk ontwikkeld.

Nu heb ik natuurlijk gezocht op het forum en vond een erg goed artikel over kabels en de zin en onzin daarvan (nu we het daar toch over hebben, mijn nieuwe coax spdif kabel heeft een aansluitrichting? Iemand? ;)). Heel fijn te lezen dat wtenschap daar dingen over gezegd heeft.

Ik kon niets vinden over dit soort apparatuur. DACje dus.

Zin of onzin? (Buiten het “PartnerExcuus” dan he)

Han
Naar mijn mening is "inspelen" een verkeerd woord voor "kunstmatige veroudering". Je zet je apparaat een week lang onder spanning, werkend, zodat je eerder eventuele oneffenheden tegenkomt en niet na de garantietermijn.

Fotohuis

« Reactie #31 Gepost op: 20 mei 2018, 10:00:54 »
Klopt, maar voor een heleboel (lees: de meeste) electronische schakelingen is dat niet van belang laat staan dat je er iets van hoort.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #32 Gepost op: 21 mei 2018, 13:47:57 »
Bovendien... je kan/mag gewoon naar het apparaat luisteren die staat in te spelen.

Schorpioen

« Reactie #33 Gepost op: 27 juni 2021, 08:55:38 »
Let op: hier volgt een MENING.

Ik vraag me steeds af hoe de rolrand van een luidspreker of het rubber waarin de cantilever van een element is opgehangen 'weet' wanneer het moet ophouden met vervormen, en dat precies op het moment van optimale prestatie.

Ergo:
Ook voor luidsprekers en elementen geldt dat het inspelen niet op het bewuste component slaat, maar op de perceptie van ons gehoor. Anders gezegd: het brein moet wennen aan het geluid van het nieuwe component.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #34 Gepost op: 27 juni 2021, 09:58:27 »
Let op!  Ik ben het met je eens ;)
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #35 Gepost op: 27 juni 2021, 23:26:54 »
Let op ik ben het ook met je eens, elke keer dat ik wissel van luidsprekers moet ik weer even wennen en dan kan ik weer genieten van die luidsprekers (ze klinken allemaal anders..hoorn, gesloten, transmissielijn, paneel luidsprekers, of conus…dan luister ik en denk oh ja dat is gaaf van deze luidsprekers…Buizen kunnen zeker anders klinken, maar dan komen we zeker op het gebied MiFi en ik vind dat prima, ik luister wat ik prettig vind en mij genot geeft en wat een ander vind vind ik zeker interessant om te lezen/horen, maar neemt mijn genot niet weg.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #36 Gepost op: 28 juni 2021, 05:56:50 »
Het zijn je oren die "inspelen". Ik had dat heel sterk met mijn nieuwe Beyer DT770 PRO. Daar moest ik erg aan wennen. Nu vind ik hem net zo fijn als mijn DT990. Wat heeft het menselijk brein toch een fenomenabel aanpassingsvermogen.

Tjerk