Auteur Topic: Kromme lp's recht krijgen  (gelezen 252 keer)

King of the mountains

• *
Kromme lp's recht krijgen
« Gepost op: 23 mei 2021, 14:03:12 »
Geachte forumleden,

Sinds 2 jaar heb ik het plaatjes draaien weer ontdekt. Van collega's die van platen af willen, heb ik al behoorlijk wat mooie platen overgenomen. Ik let er dan op dat ze niet teveel krassen hebben,  het stof en vette vingerafdrukken was ik er uit met een Watson platenwasser. Nu zoek ik alleen nog een goede methode om kromme platen weer recht te krijgen.
Op YouTube vind je daar wel filmpjes over, zoals bijvoorbeeld je plaat tussen 2 glasplaten in een voorverwarmde oven leggen, maar ik vraag me af of dat voor je vinyl wel zo goed is.
Zijn er plaatjesdraaiers onder jullie die daar een goede methode voor hebben?

Muzikale groeten,

KOTM

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re: Kromme lp's recht krijgen
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2021, 17:38:21 »
Tussen twee glasplaten in de zon kan ook.

Tortel

• **
  • Hoop is uitgestelde teleurstelling.
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2021, 16:57:03 »
https://magazine.vinylmeplease.com/magazine/guide-to-flattening-warped-vinyl-records/

Interessant artikel hierover. Buiten optie 1 is er verder weinig aan te doen ben ik bang.
En wat de pest is, heel veel nieuw vinyl is al warped als je hem uit de seal haalt…
Onkyo A-9150 versterker, Audiolab 6000 cd speler, Onkyo NS-6130 streamer, Pro-Ject RPM 3 Carbon draaitafel met Ortofon 2M silver cartridge, Pro-Ject Tube Box S via Dali Zensor 5 luidsprekers.

3000 hertz

• **
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2021, 10:35:39 »
Dat de platenspeler fabrikanten niet bedacht hebben om een een soort schijf ter grootte van het platen label te kunnen vastschroeven aan de centreer pen van het draaiplateau. Daarmee haal je een deel van de verbuiging van de plaat weg.
Aan de rand van het draaiplateau zou (misschien) om de 5 centimeter een klemmetje gemaakt kunnen worden om die te bevestigen op de rand van de plaat. Maar helaas is de vrije ruimte aan de rand van een plaat heel smal, dus dat zal moeilijk worden.
Ik heb zelf altijd mijn Lp's in de zo'n platenrekje geplaatst wat eigenlijk bestemd was voor 45 toeren plaatjes.
Niet super gebruiksvriendelijk. Met name bij platen met een dubbele klaphoes, maar het werkte wel. In die zin dat rechte platen recht bleven. kromme platen worden er niet recht van.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2021, 16:36:43 »
Dat de platenspeler fabrikanten niet bedacht hebben om een een soort schijf ter grootte van het platen label te

Er bestaan zilverkleurige schijfjes van ongeveer die grootte, die totaal geen last hebben van dit fenomeen. Je hebt er alleen wel een speciale speler voor nodig.  ;D
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2021, 20:03:32 »
Er bestaan zilverkleurige schijfjes van ongeveer die grootte, die totaal geen last hebben van dit fenomeen. Je hebt er alleen wel een speciale speler voor nodig.  ;D

Gebruik ik al jaaaaren met veel plezier! ;D
Mooie spullen van Scott, Denon, Kenwood, Sony, Hepta, Elac en Rel.

3000 hertz

• **
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2021, 16:18:17 »

Ja ja, maak er maar een grap van, van dit serieuze probleem. Je zal er maar last van hebben  ;D
Uiteraard gebruik ik die zilveren schijfjes ook. Ik weet nog goed, dat ik de aller eerste draaide (Avalon van Roxy Music) Wat een kwaliteit. Ik begrijp ook weinig van de opleving van de Lp. Met al zijn tekortkomingen.
Zweving, niet goed geperst, dwarskracht, krassen en dus tikken, na 20 minuten de plaat weer omdraaien, slijtende naalden, etc etc.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2021, 18:24:05 »
Bij de optie om de plaat tussen twee glasplaten in een oven te verhitten tot ze weer strak is, kunnen er véél dingen foutlopen. Gewichten gebruiken op de plaat om ze plat te dwingen en dat een paar weken zo te laten tot het "houdt", kan ook al problemen opleveren. Als je plaat niet 100% schoon is, kunnen vuildeeltjes in de groeven geperst worden. Met teveel druk kunnen de groeven van een vinylplaat ook nog vervormd raken en dan ben je nog verder van huis.

Als de vervorming van de vinylplaat niet al te erg is, kun je gebruik maken van clamping.
Zoiets van Pro-Ject bijvoorbeeld:
(<klik!)
Het kost 79 euro.
Een andere optie is deze van Audio Technica:
(<klik!)
En deze kost 59 euro.

peter23

• **
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2021, 21:39:23 »
Bij de optie om de plaat tussen twee glasplaten in een oven te verhitten tot ze weer strak is, kunnen er véél dingen foutlopen. Gewichten gebruiken op de plaat om ze plat te dwingen en dat een paar weken zo te laten tot het "houdt", kan ook al problemen opleveren.

Klopt! Ik heb in het verleden alle opties uitvoerig uitgeprobeerd, en geloof me.. niets gaat een kromme of gebochelde lp vlak krijgen. Het enige wat rest is weggooien of als decoratie aan de wand!

Een lichte afwijking van met name een 140 grams plaat is inderdaad prima te ondervangen met een clamp.
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  PrimaLuna Prologue 3, Prologue 6, Dialogue 3  * Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500 *

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2021, 11:58:22 »
Plaat "warm" afspelen.
 >:D