Auteur Topic: Kabels voor Mcintosh  (gelezen 165 keer)

gerardschuurkamp

• *
Kabels voor Mcintosh
« Gepost op: 8 juli 2021, 17:22:03 »
Beste Hifi-liefhebbers,

Onlangs heb ik een mooie Mcintosh geďntegreerde versterker gekocht (Ma89000). Een prachtig apparaat.

Heeft iemand ervaring met het kiezen van geschikte kabels voor een Mcintosh. Het apparaat zelf is aan de warme kant. Ik heb als interlink een NBS monitor III die (kom ik nu achter) niet een ideale match is. Het moet allemaal wat strakker.

Met vriendelijke groet,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2021, 17:27:31 door gerardschuurkamp »

Mmuetst

Re: Kabels voor Mcintosh
« Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2021, 19:25:51 »
Hallo Gerard, welkom op dit forum en gefeliciteerd met de mooie versterker. De meeste leden op dit forum zijn van mening dat kabels niet klinken, met uitzondering verkeerd gekozen kabel voor de Phono aansluiting.
Dus een goed afgeschermde kabel met goede connectoren is gewoon prima en met een Phono MM element is het belangrijk dat de kabel een lage capaciteit heeft. Ik kan je dus helaas niet meer advies geven dan dit.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2021, 19:28:03 door Mmuetst »

gerardschuurkamp

• *
« Reactie #2 Gepost op: 8 juli 2021, 19:50:00 »
Beste allen, zijn er ook die een andere mening zijn toegedaan?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 8 juli 2021, 21:29:44 »
Ik kan je een hele waslijst van technische redenen geven waarom het in de meeste toepassingen van goed ontworpen apparatuur niet uitmaakt welke kabel je gebruikt en hoogstwaarschijnlijk zul je dan wederom vragen of er mensen zijn die een andere mening zijn toegedaan.
Een beetje analoog aan reiki of homeopathie; geen bewezen werking maar toch aanhangers.
Forumlid Han had een studio met prijswinnende cd opnames en dat alles middels honderden meters eenvoudige kabel op deugdelijke en ambachtelijke wijze aangesloten.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2021, 23:43:39 »
Ik wil je met alle liefde helpen met een betere ervaring van je huidige set. Maar dan moeten we het idee dat kabels een verschil gaan maken in jou set los laten. We gaan dan meer kijken naar akoestiek, plaatsing van je luidsprekers (die zijn nog helemaal niet aan bod gekomen, dus geen idee wat die mooie Mcintosh mag aansturen).
Om te beginnen, ik heb wel eens een Macintosh versterker gehoord, en nee die klinken gewoon zoals het hoort, dus niet  “warm”. Luidsprekers bepalen in combinatie met je akoestiek hoe je set klinkt. Natuurlijk is het zo dat je versterker de luidsprekers moet kunnen aansturen, maar in geval van jou versterker maak ik me daar niet zoveel zorgen over. Mocht je helemaal vast geroest zitten in je gelijk dat kabels een verschil gaan maken, dan kan ik je niet anders dan succes wensen. Mocht je toch nieuwsgierig zijn naar andere verbeteringen die echt een verschil maken dan sta ik open voor advies.
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2021, 00:00:54 door Mmuetst »

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2021, 10:36:56 »

Ja, die zijn er inderdaad. Dat zijn echter (nagenoeg) altijd mensen die geen jota van techniek begrijpen en die hun subjectieve belevingen als feiten bestempelen.

Kabels moeten gewoon goed zijn. In allerlei technische domeinen (van radar, communicatiesystemen, ruimtevaart e.d.) worden kabels gebruikt die voor die toepassingen geschikt zijn, zonder dat daar rechtsdraaiende dubbel gehopte, door Jomanda ingestraalde exemplaren worden gebruikt. Een audio kabeltje stelt technisch gezien niets voor. Zoals al eerder gezegd is een goede coaxiale kabel met een paar degelijke metalen pluggen prima.

Als je graag veel geld uit wilt geven aan kabels omdat audio nu eenmaal een hobby is die geld mag kosten, ga vooral je gang. Maar de klank in je luisterruimte wordt vooral bepaald door je luidsprekers, de plaatsing ervan en de akoestiek in die kamer.

De keuze is dus aan jou. Geloof je de natuurkunde en de daaruit voortgevloeide technologie die ingenieurs wereldwijd in staat stelt om de meest fantastische ontwikkelingen te doen?

Of ben je iemand die overtuigd is door de verhalen in de:

« Laatst bewerkt op: 9 juli 2021, 10:40:26 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Jan

« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2021, 15:03:22 »
Beste Hifi-liefhebbers,

Onlangs heb ik een mooie Mcintosh geďntegreerde versterker gekocht (Ma89000). Een prachtig apparaat.

Heeft iemand ervaring met het kiezen van geschikte kabels voor een Mcintosh. Het apparaat zelf is aan de warme kant. Ik heb als interlink een NBS monitor III die (kom ik nu achter) niet een ideale match is. Het moet allemaal wat strakker.

Met vriendelijke groet,
Gerard
Op het HTforum zijn diverse leden die door ervaring de verschillende klanksignatuur van kabels kunnen vertellen.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2021, 15:05:57 door Jan »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2021, 15:19:47 »
Sommige mensen maken hun hele leven dezelfde fouten en noemen dat 'ervaring'.
Zelfs mensen die een miljoen dollar konden verdienen indien ze zulks met succes zouden flikken wisten dat niet klaar te spelen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2021, 16:30:23 »
Wat zei ik nou al een tijdje terug? IK heb de beste kabels.

7- wiring zelfbouw met 7 kabels van 4.0 mm die naar Jack pluggen lopen omdat gewone luidsprekeruitgangen er anders uit donderen.

Niet dat je enig verschil hoort: maar het geeft zo'n fijn machtig gevoel tegenover die lui met hun visdraadjes  8)
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Schorpioen

« Reactie #9 Gepost op: 15 juli 2021, 09:40:26 »
Op het HTforum zijn diverse leden die door ervaring de verschillende klanksignatuur van kabels kunnen vertellen.

Totdat je ze vraagt om op hun gehoor vast te stellen welke kabel is aangesloten. Dan geven ze niet thuis of rennen ze in paniek weg.