Auteur Topic: Hebben mijn IMFjes een nieuw filtertje nodig?  (gelezen 290 keer)

Bertone

• *
Hebben mijn IMFjes een nieuw filtertje nodig?
« Gepost op: 25 januari 2021, 06:46:52 »
Beste Leden,

Lees regelmatig “ wilde “ verhalen over filters, leeftijd upgrade enz. vooral bij de ca 40 jaar oude IMFjes C.2. Tja tis natuurlijk wel een aardige leeftijd ( dezelfde periode dat ik serieus met audio begon..wellicht daarom die band.)  :heart:

Maar goed voor mij wat vraagtekens: .....1. Ze klinken voor mij nog goed 2. Of ben ik zo gewent aan het geluid? 3. Heb geen vergelijking met IMFjes met een nieuw filter.. Maw mis ik nu echt iets waardoor het toch weer zoveel beter zou kunnen gaan klinken dan hetgeen ik nu hoor? Ik hoop het..!!  :heart: De enige manier om daar achter te komen is side by side met een set gemodificeerde IMFjes C.2. Dus mijn oproep kan je nu wel raden.. wie heeft ze staan? En kan ik deze side by side horen. En mocht het voor mij een dusdanige upgrade zijn diegene ze voor mij ook zou willen aanpassen. ? ( of iemand weet..) schijnt een simpel filtertje te zijn als je weet wat je doet wel... :think:

Hoor graag jullie uitnodigingen..!  :idol:

Ps. Wil er best een stukje voor rijden tot max 40 km rond Amsterdam.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 06:49:02 door Bertone »

superge

Re: Hebben mijn IMFjes een nieuw filtertje nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2021, 12:19:04 »
Ik heb laatst voor een paar IMF Super Compacts een revisiesetje besteld en erin gesoldeerd. Simpel klusje. Ik had niet het idee dat het een wereld van verschil opleverde. Meer voor de piece of mind. En het kost ook niet de wereld.

https://www.falconacoustics.co.uk/catalogsearch/result/?q=cm2
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2021, 12:26:01 door superge »
The S in IOT stands for Security

Bertone

• *
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2021, 05:03:24 »
Sorry voor de late reactie... ::) oké dus je viel niet direct van je stoel.? Dan wacht ik nog even af of er een forumlid zich meld zodat ik deze side by side kan horen. Ene....solderen kan niet... :neenee: word ėėn kliederzooi. Maar goed eerst maar luisteren.  ;)

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2021, 14:37:01 »
Solderen is helemaal niet moeilijk, leer ik een kind van drie in een kwartier.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Fotohuis

« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2021, 18:38:52 »
Zit dus niet in je doelgroep :)

Alcaps van Falcon. Elco's (dus ook bi-polaire) slijten door verhoogde temperatuur en veelvuldig gebruik. De ESR gaat oplopen dus je filter gaat verschuiven.
Hoe erg het is? Meestal valt het wel mee maar na 40-45 jaar+ toch wel tijd voor een vervanging.

Ik heb je vergelijking wel eens gedaan met een Philips FB8xx setje, nieuwe elco's en vervangen door folie C's. Beide hoorbaar maar de vervanging door folie C's wel heel duidelijk tov. de oude bi-polaire elco's.

Ook een 489 setje gedaan, niet hoorbaar, verschil in ESR was ook maar 0,2 Ohm, wel meetbaar niet hoorbaar. Wat wel een verbetering was de 12m 0,5mm2 vervangen door een LS connector en intern een 1,5mm2 OFC naar het filter. Meer gecontroleerd laag door een duidelijke verbetering van de d.f. Gewoon 2,5mm2 OFC gebruikt van Eur. 8/10m.

Bertone

• *
« Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2021, 18:48:08 »
Nou Han, geef mij dan even een seintje kom ik effe kijken...  :sceptic: Wellicht met een goede soldeerbout en de juiste soldeer... Maar bedankt voor je complimenteuze en behulpzame reactie.   :neenee:

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2021, 23:58:03 »
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

jazzman

• **
« Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2021, 09:13:53 »
Je zult maar artrose hebben, dan gaat deze vlieger dus niet op.... Bertone geeft natuurlijk niet voor niets aan dat hij solderen niet machtig is... Ik ook niet trouwens...
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #8 Gepost op: 3 februari 2021, 08:17:33 »
Het is ff het gevoel te pakken hebben, een mooie vloeiende verbinding maken is na enige oefening zo voor elkaar. Nooit te scheutig zijn met tin, een 'hol bergje', rondom samenvloeiend op het printje met een beetje uitvloei op de printbaan is perfect, een bol bergje is fout, dan is er teveel tin gebruikt, of je soldeerbout was onvoldoende verhit.
Oefenen met een paar oude onderdeeltjes levert de meeste kennis op, je moet even zelfverzekerd worden. Dat is alles.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.