Auteur Topic: vintage pioneer a91dversterker kapot door blunder...................!!!!!  (gelezen 7840 keer)

scratje

• *
Re: vintage pioneer a91dversterker kapot door blunder...................!!!!!
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2013, 18:17:45 »
De elektroshop is op maandag dicht dus ik moet wachten tot morgen. Die gasten hebben heel veel onderdelen dus wellicht dat ik daar kan slagen.
Moet ook nog een betere soldeerbout hebben en een zuigpen om het soldeer weg te krijgen. Daarna kan ik alles beter van het bord halen zonder schade  :)
Zijn het niet alle vier spanningsregelaars?
Moet ik trouwens alles wat ik wil meten, eerst losmaken van het bord zoals weerstanden? Van condensators lees ik dat je die wel los moet maken. Zou ook nog moeten gaan kijken voor een multimeter die ook capaciteit kan meten want dat kan de mijne niet  :(
Nog een laatste vraag (voor nu) die massieve draden die op die pinnetjes gedraaid zitten krijg ik niet los. Kan je die gewoon afknippen en er een soorst stekkertje op zettten om ze zo weer terug op de pinnen krijgen????

HaaVee

• *
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2013, 19:24:03 »
Ik had eigenlijk niet goed door om wat voor soort versterker het gaat. Dit is dus duidelijk geen instappertje waarvan je zegt: "mwah, shit happens!"

Sterkte man!

scratje

• *
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2013, 23:20:04 »
Thnx mate, dit is inderdaad meer het type versterker waarvan je denkt, mwahhhhh daar ruil ik m'n vriendin voor in  >:D
Absolute topper!!! Ik heb de hele set met cassetedeck, tuner, cd-speler PD-91 (beste ooit) en originele luidsprekers prolugue 100!

mr_marantz

• There can be only one............classic Marantz!
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:42:27 »

Ik heb ze gemeten op het bord maar daar is de waarde al niet goed. Ik ga ze alle vier (Q601, Q602, IC601 en IC602) van het bord halen en nieuwe halen bij de elektrowinkel hier in de buurt.

Transistoren in circuit meten is lang niet altijd betrouwbaar.
Dus altijd er uit halen en dan pas meten.

Citaat
Kan me ook voorstellen dat inmiddels voor de andere modellen betere versies zijn of waren de originele beter?

Opletten voor counterfeit, komt steeds vaker voor.
Ik ging een tijdje geleden ook de mist in met een paar mosfets.

classicmarantz@gmail.com

scratje

• *
« Reactie #19 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:28:06 »
Vanavond gesprek gehad met de elektroman van de shop. Hij raadde me toch aan om bij een transistor die het niet doet nog verder te gaan kijken of hij überhaupt wel gevoed wordt en met hoeveel volt. Zeker is nu wel dat IC602kapot is want ik heb 11.92V op voetje 1 maar niets op de twee andere voetjes. Die moet ik van de week maar gaan halen. Q601 en Q602 hebben helemaal geen voeding dus moet ik eerst achterhalen waarom. IC 601 heeft 11.89V op voetje 1, 5.5V op uitgang 0 maar 0.42V op voetje G en ik weet nog niet of dat goed is. Ga ik dus ook nog even over studeren en meten.
Moet wel zeggen dat ik het allemaal erg leuk werk vind om te doen!
Meld me wel weer als ik meer weet................. :sceptic:

Oh ja, counterfeit.................. zoeken we ook op  :)

scratje

• *
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2013, 19:43:42 »
Update..............

Vandaag de Q601 en Q602 vervangen en nu werkt de hele voedingsprint zoals het hoort met op alle punten de goede waarden.
De 2SC2238 heb ik vervangen door een B0139 en de 2SA968 door een B0141 op aanraden van de elektroman.
Enige wat ik hoefde te doen was de transistors 180 gr draaien omdat de emitter aan de andere kant zat.
De IC602 bleek toch te werken dus daar heb ik de eerste keer een meetfout gemaakt!
Provisorisch de versterker aangesloten en wat denk je, ik heb geluid nu, ook als ik Line-Direct uitzet.
Nu heb ik dus analoog geluid zonder vervorming, zowel met als zonder Line-Direct, TOP dus tot zover.
Digitaal (optisch en coaxiaal) werkt nog niet en doet niks dus dat wordt nu mijn volgende punt om te gaan checken.
Ben ik elk geval al heel blij dat mijn schatje weer mooi klinkt nu  :yeah:

« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2013, 19:45:59 door scratje »

scratje

• *
« Reactie #21 Gepost op: 1 november 2013, 17:03:56 »
Sorry, B0139 moet BD139 zijn en B0141 moet BD140 zijn.

scratje

• *
« Reactie #22 Gepost op: 2 november 2013, 17:43:00 »
Gisteren deze ic ontdekt op de printplaat voor het digitale deel.

Ziet er een beetje doorgebrand uit en deze stuurt een hele hoop andere ic's op de print aan waaronder die van de digitale verwerking bij de ingangen.

Zie toch weer een lichtpuntje om ook het digitale deel aan de praat te krijgen.
Het IC is een uniek Pioneer deel en door hun gemaakt. Gelukkig is deze op voorraad bij een site voor onderdelen van de A91D en heb ik hem al besteld. Moet nu 8 tot 10 dagen wachten en dan hopelijk resultaat. Ik heb wel voor de veiligheid een IC-voetje op de print gesoldeerd dus ik hoef hem straks maar in te pluggen.
Voorlopig dus geduldig wachten tot het IC'tje komt...................... 8)

« Laatst bewerkt op: 2 november 2013, 17:45:34 door scratje »

scratje

• *
« Reactie #23 Gepost op: 18 november 2013, 22:38:40 »
update..................

De ic PD0012a is binnen maar ik heb in de tussentijd nog vier transistors ontdekt die vervangen moeten worden en een weerstand die niets doorlaat. Heb ook nog met een juweliersloep een paar breuken ontdekt in de solderingen, die ik met soldeerlint gedesoldeerd heb en weer opnieuw gesoldeerd. Een van de breuken zat op alle twee de punten van een condensator en zag er "oud" uit. Deze moet dus al eerder niet of slecht gefunctioneerd hebben (er zat soms eens storing bij het digitaal afspelen)(scherp geluid) en wellicht dat dit dat veroorzaakt kan hebben????
Nu eerst morgen naar de elektroshop en de onderdelen halen, dan solderen en kijken of er leven in te krijgen is.
Zo niet, dan gewoon verder zoeken in het circuit  8)

Met nieuwe ic.................

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2013, 09:34:23 »
Keep up the good work  :)
diyma

John Wx

« Reactie #25 Gepost op: 19 november 2013, 12:19:24 »
Ik zeg respect en klasse  :yeah:
* AUDIOLAB * PIONEER * IXOS * AudioQuest * TARALABS* Brennenstuhl * LG * CISCO * MONITOR PC * QED * Philips * CORDIAL * FUJITSU * LOGITECH * Xindak * TAGA *

hrcc

« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2013, 20:26:16 »
ik sluit me bij beide sprekers aan.
altijd leuk om te lezen (en kijken) hoe iemand met geduld en toewijding werkt aan zo'n project
vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

belegjeboterham

« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2013, 21:47:48 »
hele klus, als er zoveel stuk is....aanhouder wint.

John Wx

« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2013, 22:29:51 »
Als hij klaar is heb ik wel interesse

Zijn de facturen ter inzage van de service dienst  8) ;D

* AUDIOLAB * PIONEER * IXOS * AudioQuest * TARALABS* Brennenstuhl * LG * CISCO * MONITOR PC * QED * Philips * CORDIAL * FUJITSU * LOGITECH * Xindak * TAGA *

scratje

• *
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2013, 23:25:02 »
Thnx allemaal voor jullie support  ;)

Het heeft ook tijd en gelukkig werkt het analoge gedeelte weer helemaal. Het digitale deel gebruikte ik toch al niet vanwege die storing (sherp geluid op de hoge tonen) en ook omdat ik absoluut geen verschil hoorde tussen beiden.
Ik heb de transistors en weerstand vervangen maar moet toch ff wachten omdat de transistor NJM79L15A niet het goede voltage geeft. Collector=-35V en Emitter=-20V terwijl ik -15V moet hebben. Morgen dus weer terug naar de winkel. Ook zal ik nog even terug moeten naar de hoofdvoeding omdat daar ergens maar 5.4V krijg waar ik 10V moet hebben. Het is een power transformator die van 120V naar 1X22.2V en 1X12.2V gaat. Deze keer meet ik ineens maar 5.4V op de tweede terwijl ik de vorige keer 12.2V mat!!!???.

Verkopen??? nooit hahaha, is ie me veel te dierbaar voor................wil wel zelf ooit nog een erbij kopen voor onderdelen en een heeeeeeeel zacht prijsje  :sceptic:

De onderdelen van vandaag