Auteur Topic: vintage pioneer a91dversterker kapot door blunder...................!!!!!  (gelezen 8033 keer)

Ruud13

Re: vintage pioneer a91dversterker kapot door blunder...................!!!!!
« Reactie #75 Gepost op: 18 maart 2014, 00:11:32 »
[...] Wellicht weet Ruud13 je nog veel meer te vertellen hierover [...]

Ik denk dat er eerst maar eens een toongenerator, een goeie universeelmeter en een scoop moet worden bijgehaald om de eindversterkers eens goed te kunnen inspecteren. Maar eerst natuurlijk goed kijken of de narigheid in beide of alleen in het rechter kanaal zit.

scratje

• *
« Reactie #76 Gepost op: 3 mei 2014, 17:46:43 »
Snirk, hoe zijn de vorderingen?
Gaat het lukken of kom je niet verder? 
Ben er wel benieuwd naar eigenlijk  :wacko:

scratje

• *
« Reactie #77 Gepost op: 12 april 2021, 22:12:06 »
Beste allemaal,

Jammer dat al mijn foto's niet meer te zien zijn op dit topic maar de foto hostig server waar deze op stonden is niet meer!
Toch nog een mooie foto van de complete set op dit moment met uiteraard de nog steeds perfect werkende Pioneer A91D
Ik zal gaan kijken of ik alsnog een hoop foto's kan plaatsen die bij dit topic horen  :wacko:

« Laatst bewerkt op: 12 april 2021, 23:06:55 door scratje »

scratje

• *
« Reactie #78 Gepost op: 12 april 2021, 23:24:38 »
Hallo allemaal,

Ik heb bij het schoonmaken van mijn A91D versterker van pioneer (25 jaar oud nu) en enorme blunder gemaakt. Ik heb een platte vier-aderige kabel verkeerd aangesloten waardoor bij het weer inschakelen de versterker kapot ging. Na een visuele inspectie vond ik een doorgebrande weerstand, welke ik vervangen heb. Nu zit er leven in het apparaat maar kan ik alleen via Line-Direct nog analoog luisteren maar ook niet helemaal zonder vervorming, digitaal doet niets meer en zonder Line Direct is het ook stil. Voor de rest zien alle componenten op de printplaten er nog prima uit. de connector die verkeerd aangesloten is, moet de volgende waardes hebben 1= +32v, 2= -32v retour, 3= +10v, 4= aarde. Nu is het dus geweest: 1= aarde, 2=+10v, 3= -32v, 4= +32v !!
Nu zou ik graag willen gaan zoeken wat er dan kapot is in het circuit en of dit überhaupt zin heeft.
Heeft misschien iemand tips??? Ik zou hem graag weer helemaal in orde willen krijgen, al duurt het een jaar. Ik maak er dan een "spannend" project voor mezelf van  8)

Hier een foto van de platte kabel (linkse grijze) die direct van het de voedingsprint komt en ook nog een deel van de servicemanual waarop het circuit van de printplaat staat.

Bedankt alvast voor eventuele tips

ohm Ivo

• *
« Reactie #79 Gepost op: 13 april 2021, 11:25:03 »
Beste allemaal,

Jammer dat al mijn foto's niet meer te zien zijn op dit topic maar de foto hostig server waar deze op stonden is niet meer!
Toch nog een mooie foto van de complete set op dit moment met uiteraard de nog steeds perfect werkende Pioneer A91D
Ik zal gaan kijken of ik alsnog een hoop foto's kan plaatsen die bij dit topic horen  :wacko:

Ja, dat fotohosting via tinypick en dat soort crapsites vind ik een ramp. Hoeveel topics er onleesbaar zijn geworden door het verdwijnen van foto's op diverse fora is enorm...

Wat een superset heb je! Oneindig veel mooier dan het spul van tegenwoordig. Jaren terug, toen ik nog midden in mijn audioreis zat, was ik vooral op de Marantz-toer (PM-64mk2, 84mk2 en later de PM-15 en de 14), maar keek ook altijd naar de Pioneer Reference-series. Toen de Marantz pm-80 uitkwam heb ik altijd aangenomen dat Marantz de vormgeving gewoon gekopieerd had van de Pioneer 6x6, 7x7 en 8x8 versterkerseries. Maar dan minder mooi uitgevoerd dan Pioneer...

En gelukkig was ik niet helemaal verstoken van Pioneer; ik heb jarenlang met veel plezier het geweldige cassettedeck ct-91a (volgens mij dezelfde als die van jou) en de opvolger van de f-91 toptuner gehad; de over-the-top-tuner F-93. Die vond ik zelfs nog beter klinken dan de Onkyo T-9090mk2 Grand Integra (ook al was die beter gebouwd).

Nogmaals: prachtset! Veel luister (en kijk-)plezier gewenst.

Groet van Evert

scratje

• *
« Reactie #80 Gepost op: 13 april 2021, 18:19:17 »
Evert, het is inderdaad het CT91a cassettedeck dat ik erbij heb en voor de rest de gehele originele set incl. Prolugue 100 luidsprekers. Versterker A91D, Tuner F91 en CD speler PD91.
Ik heb deze hele set indertijd, zo rond 1988, bij elkaar gespaard en altijd een mooi plekje in huis gegeven.
Door de blunder met schoonmaken sloopte ik toen, in 2013, de A91D versterker, waar dit topic over gaat en uiteindelijk heb ik hem 100% kunnen repareren en neem van mij aan dat ik blij als een kindje was toen ik als laatste de, uit Japan bestelde, originele DAC's plaatste en ik weer digitaal geluid had!
Ik ga gewoon dit hele topic weer nieuw leven inblazen en de citaten plus bijbehorende foto's er weer bij plaatsen

:idol:

scratje

• *
« Reactie #81 Gepost op: 13 april 2021, 18:29:10 »
Ben bang dat je meer schade heeft gemaakt dan je lief is.

scratje

• *
« Reactie #82 Gepost op: 13 april 2021, 18:29:27 »

scratje

• *
« Reactie #83 Gepost op: 13 april 2021, 18:29:41 »
Lu............................................. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hoop voor je dat het goed komt. ;)

scratje

• *
« Reactie #84 Gepost op: 13 april 2021, 18:29:52 »
Dat druk je nog zacht uit dan hahaha, maar toch dankje  ;)

scratje

• *
« Reactie #85 Gepost op: 13 april 2021, 18:30:05 »
Ga er nou niet weer zelf mee kleauten...  ;)

Misschien een mooie uitdaging voor Ruud13 of HAL9000.

scratje

• *
« Reactie #86 Gepost op: 13 april 2021, 18:31:22 »
IC 714, 715 en 716 zijn verdacht alsook de elco's ervoor.
Vergeet ook het voedende apparaat niet.
Meten is (meer) weten.

scratje

• *
« Reactie #87 Gepost op: 13 april 2021, 18:55:42 »
Update..............

Vandaag de Q601 en Q602 vervangen en nu werkt de hele voedingsprint zoals het hoort met op alle punten de goede waarden.
De 2SC2238 heb ik vervangen door een B0139 en de 2SA968 door een B0141 op aanraden van de elektroman.
Enige wat ik hoefde te doen was de transistors 180 gr draaien omdat de emitter aan de andere kant zat.
De IC602 bleek toch te werken dus daar heb ik de eerste keer een meetfout gemaakt!
Provisorisch de versterker aangesloten en wat denk je, ik heb geluid nu, ook als ik Line-Direct uitzet.
Nu heb ik dus analoog geluid zonder vervorming, zowel met als zonder Line-Direct, TOP dus tot zover.
Digitaal (optisch en coaxiaal) werkt nog niet en doet niks dus dat wordt nu mijn volgende punt om te gaan checken.
Ben ik elk geval al heel blij dat mijn schatje weer mooi klinkt nu  :yeah:

scratje

• *
« Reactie #88 Gepost op: 13 april 2021, 19:03:56 »
Gisteren deze ic ontdekt op de printplaat voor het digitale deel.

Ziet er een beetje doorgebrand uit en deze stuurt een hele hoop andere ic's op de print aan waaronder die van de digitale verwerking bij de ingangen.

Zie toch weer een lichtpuntje om ook het digitale deel aan de praat te krijgen.
Het IC is een uniek Pioneer deel en door hun gemaakt. Gelukkig is deze op voorraad bij een site voor onderdelen van de A91D en heb ik hem al besteld. Moet nu 8 tot 10 dagen wachten en dan hopelijk resultaat. Ik heb wel voor de veiligheid een IC-voetje op de print gesoldeerd dus ik hoef hem straks maar in te pluggen.
Voorlopig dus geduldig wachten tot het IC'tje komt...................... 8)

scratje

• *
« Reactie #89 Gepost op: 13 april 2021, 19:06:30 »
update..................

De ic PD0012a is binnen maar ik heb in de tussentijd nog vier transistors ontdekt die vervangen moeten worden en een weerstand die niets doorlaat. Heb ook nog met een juweliersloep een paar breuken ontdekt in de solderingen, die ik met soldeerlint gedesoldeerd heb en weer opnieuw gesoldeerd. Een van de breuken zat op alle twee de punten van een condensator en zag er "oud" uit. Deze moet dus al eerder niet of slecht gefunctioneerd hebben (er zat soms eens storing bij het digitaal afspelen)(scherp geluid) en wellicht dat dit dat veroorzaakt kan hebben????
Nu eerst morgen naar de elektroshop en de onderdelen halen, dan solderen en kijken of er leven in te krijgen is.
Zo niet, dan gewoon verder zoeken in het circuit  8)

Met nieuwe ic.................