Auteur Topic: ontkoppelen koppelen  (gelezen 9264 keer)

menki

• *
ontkoppelen koppelen
« Gepost op: 2 april 2014, 11:19:17 »
Hallo,

Op internet is veel te lezen over discussies van koppelen en ontkoppelen van luidsprekers / subwoofers. Een best practice is slecht te vinden.

Momenteel woon ik in een goed geisoleerd (nieuwbouw) appartement. Er ligt een laminaatvloer waar de boxen en sub op moeten komen te staan. Moet ik spikes gebruiken? Rubber ballen? Tegel?
Ik lees zelfs berichten over halve stuiterballen op de grond, daarop een zware tegel, daarop spikes, daarop de speakers zelf.
Voor subwoofers zijn dingen als een auralex subdude te krijgen.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn deze opstellingen om de akoustiek te verbeteren of om te zorgen dat de buren minder last hebben.

Graag jullie ervaringen en advies.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: ontkoppelen koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2 april 2014, 11:34:37 »
De discussie of het nu koppelen of juist ontkoppelen moet heten is niet uit te bannen maar eigenlijk maakt dat helemaal niets uit.

Wat je wilt is dat de vloer niet mee gaat trillen met de luidsprekers. Je schrijft dat je in een nieuwbouw appartement woont dus neem ik aan dat je een betonnen vloer hebt onder je laminaat. Ik denk dus dat het meetrillen sowieso nogal mee zal vallen.

Je moet er echter wel voor zorgen dat de vlakke onderkant van je luidsprekers niet plat op de vloer komt te staan. Spikes zijn daarvoor een prima middel maar kunnen je vloer beschadigen. Je kunt dan weer metalen plaatjes onder de spikes leggen (kosten in totaal 8 cent .... inderdaad, acht losse centen dus) maar dan moet je wel zeker zijn dat er niemand aan komt.

Zelf heb ik de onderstaande oplossing eens uitgevoerd. Kost bijna niks, is perfect stabiel en beschadigt je vloer niet

Slotbouten dus, te koop in iedere DHZ zaak en ook in het zwart te krijgen, dan vallen ze nog minder op.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Mokumer45

• Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
« Reactie #2 Gepost op: 2 april 2014, 18:45:49 »
Mijn beide frontspeakers staan elk op 4 spikes, die elk weer op een rond metalen plaatje met een putje in het midden staan en deze liggen elk weer in een rubberen voetje op het tapijt met een ondervloer (groene isolatieplaten) op beton. Hierdoor heb ik gelukkig totaal geen last van bonken enz. En hopelijk al mijn buren niet van mij.
Huiskamer: AVR: Sony STR-DN1010, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-505-4 met Shure M97xe of Orto

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 2 april 2014, 19:59:43 »
Ik heb mijn speakers jaren lang op spikes gehad, omdat dat beter zou zijn. Van spikes afhalen bleek geen enkel, maar dan ook geen enkel verschil op te leveren. Dat was op een betonnen vloer. Ze staan nu gewoon recht op de vloer.

Ook op een houten vloer bleek het niet uit te maken.

“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

KayaRahnee

« Reactie #4 Gepost op: 2 april 2014, 21:27:19 »
Kijk ook eens naar soundcare superspikes misschien.

supernova

« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2014, 00:46:13 »
Die zijn mooi,alleen prijzig.

Mokumer45

« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2014, 00:59:07 »
Bij mij was het hard nodig, rechtstreeks op het tapijt geplaatst gaf het erg veel gebonk. Alleen op spikes staan gaat niet, deze drukken door het gewicht van de speakers dwars door het tapijt en na een wat langere periode waarschijnlijk ook door de onderlaag. Zo als het nu staat, klinkt de bas in mijn belevenis prima.
Mijn speakers en (bijpassende) spikes heb ik bij dezelfde firma (Teufel) gekocht, evenals de rubberen voetjes.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2014, 06:04:53 door Mokumer45 »
Huiskamer: AVR: Sony STR-DN1010, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-505-4 met Shure M97xe of Orto

KayaRahnee

« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2014, 06:34:46 »
Die zijn mooi,alleen prijzig.
Kijk ook eens naar soundcare superspikes misschien.

Worden her en der al eens tweedehands aangeboden, zo heb ik met wat geduld die van mij ook gekocht voor een mooi prijsje.
Indien ze toch niet moesten voldoen heb je ze zo ook weer verkocht.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2014, 09:33:40 »
Alleen op spikes staan gaat niet, deze drukken door het gewicht van de speakers dwars door het tapijt en na een wat langere periode waarschijnlijk ook door de onderlaag.

Dat is dan ook precies de bedoeling ....  :think:
De spikes zetten zich vast op de houten of betonnen laag onder je tapijt en daardoor staan de luidsprekers stevig vast.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2014, 10:16:25 »
Nog even over de topictitel:  Harde materialen koppelen en zachte materialen ontkoppelen, simpeler kun je het niet zeggen.
Koppelen kan voor doorgifte zorgen, afhankelijk van verdere materialen en massa. Ontkoppelen niet.
Vier spikes of harde steuntjes onder een luidspreker op harde schotels of ondergrond is in principe solliciteren naar wiebelen of trillen van één pootje.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

KayaRahnee

« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2014, 10:29:28 »
Vier spikes of harde steuntjes onder een luidspreker op harde schotels of ondergrond is in principe solliciteren naar wiebelen of trillen van één pootje.

Je kan de (4)spikes toch zodanig instellen en met de borgmoer vastzetten dat er van wiebelen geen sprake meer is, tenzij de ondergrond onstabiel is.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2014, 12:28:40 »
Je zit altijd tegen wiebelen aan, met drie punten ben je zeker van druk op de standpunten.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2014, 13:45:18 »
Laminaat is echt vreselijk spul.
Het ligt zwevend en is erg licht dus als je koppelt dan gaat het hele oppervlak meetrillen.
Zelf heb ik een dikke hardhouten vloer die verlijmd is met de betonvloer, dus die kan helemaal niks meetrillen.

In een woonkamer zou ik laminaat vervangen dooe iets dat minder goedkoop aandoet.

Kermit

• Moderator
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2014, 13:52:56 »
Ik zou de exacte positie van mijn luidsprekers bepalen, dan waar de spikes de grond raken kleine gaatjes in het laminaart boren en de spikes rechtstreeks op de ondergrond laten rusten..
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Mokumer45

« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2014, 14:09:34 »
@ Kermit,
Lijkt me niet zo'n goed idee, als je ooit van speakers wisselt, zit je met 8 gaatjes in je laminaat.