Auteur Topic: staande golf 47 Hz  (gelezen 6701 keer)

bullseye!

• *
staande golf 47 Hz
« Gepost op: 10 februari 2016, 22:38:51 »
Hallo hifi liefhebbers.
Ik heb een probleempje met een staande golf op de luisterpositie. Ik heb deze eveneens kunnen meten door een frequency sweep met een test cd te doen en het resultaat te meten. De piek zit op ongeveer 47 Hz. Ik heb mijn bank tegen de muur staan. De muur tegenover de luisterpositie bevat de tv met daarnaast de luidsprekers (vintage magnat concept800, juist ge-refoamed). Juist voor de bank piekt de 47Hz al zo'n 12dB boven de rest uit.

Relaxed zittend in de bank is het nog veel erger en piekt de 47Hz zo'n 20dB boven de rest waardoor het enorm "booming"wordt.

Het dichtstoppen van een van de 2 reflexpoorten per speaker helpt iets. In de rest van de woonkamer ontbreekt juist het laag.
Een Audyssey calibratie (op de marantz 1506) brengt nog veel meer laag, dus lost niets op.
Nu denk ik eraan een sub te kopen (denk nu aan een klipsch R12-SW) en de cross-over op ongeveer 70 a 80 Hz in te stellen. Ik hoop de staande golf op te lossen omdat de sub verplaatst kan worden naar een plek waarop dit verschijnsel niet meer optreedt.
Klopt deze denkwijze, en ga ik hier winst mee boeken?

bedankt.
Richard.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: staande golf 47 Hz
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2016, 23:02:57 »
Je kunt een track smalbandig equalizen met Audacity en kijken of dat verlichting brengt.Zoja dan is een roomcorrector te overwegen.
Twee subs ( aan weerszijden van de richting waarin de staande golf optreedt) zou ook kunnen helpen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

morca

• **
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2016, 00:02:16 »
Staande golf is meestal een dip.
Een dip is idd goed op te lossen met 2 sub,s.

Deze pieken tussen 40 en 50 hz worden roommodus genoemd, en is smalbandig goed te verbeteren met losse dsp op een sub.
Ik meet hier 15 db op 46 hz,en demp hem dan 12 voor film,en 15 voor muziek.

Je luisterplek is ook tegen de muur,daar zit je niet ok imo.
Geen goeie basis voor goed laag geluid op je luisterplek.
Heb je de sub ook nog in de hoek staan denk ik?
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2016, 00:04:23 door morca »

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2016, 08:27:42 »
Staande golf meestal een dip? Dan waren er niet zoveel problemen mee, volgens mij.
Dicht bij de muren heb je de drukmaxima en precies op de helft drukminimum (grondtoon) maar de meesten zitten niet in het midden te luisteren
groeten,
Arjan

morca

• **
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2016, 10:57:33 »
Ik denk dat deze piek een roommodus is.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2016, 12:19:18 »
Blijft de opmerking over de dip.
Verder is een room modus gewoon een ander woord voor een staande geluidsgolf tussen twee wanden
groeten,
Arjan

morca

• **
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2016, 17:18:34 »
Je hebt gelijk ,soms is het ook een piek.
Ligt aan de ruimte,plaatsing en je luisterplek.
Ik zie vaker dips als pieken langskomen als je het over staande golven hebt.

Laatste heb je wel een punt  ;)

bullseye!

• *
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2016, 21:17:25 »
Staande golf is meestal een dip.
Een dip is idd goed op te lossen met 2 sub,s.

Deze pieken tussen 40 en 50 hz worden roommodus genoemd, en is smalbandig goed te verbeteren met losse dsp op een sub.
Ik meet hier 15 db op 46 hz,en demp hem dan 12 voor film,en 15 voor muziek.

Je luisterplek is ook tegen de muur,daar zit je niet ok imo.
Geen goeie basis voor goed laag geluid op je luisterplek.
Heb je de sub ook nog in de hoek staan denk ik?
Ik heb nog geen sub, de 47 Hz brei komt uit de speakerzuiltjes. Ik denk het op te lossen met een sub omdat ik wat meer mogelijkheden heb om deze te plaatsen. Ik weet dat de luisterpositie tegen de muur niet ideaal is, maar de bank 1m naar voren geeft zo'n vervelend loze ruimte er achter, dat gaat de vrouw nooit goedkeuren  :neenee:
Dus eerst maar eens een sub proberen denk ik, en de front speakers afkappen zo rond de 70 a 80 Hz.

Cantodea

« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2016, 07:35:57 »
In mijn woonkamer van 8 op 4m heb ik ook op 47Hz een bult van ongeveer 12dB. Ik heb dus ook een subwoofer op alle mogelijke plaatsen gezet en nooit kreeg ik die bult weg, hooguit wat minder erg, maar nooit minder dan 8 dB. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je minstens 2 subs gaat moeten plaatsen om dit aan te pakken. Anderzijds kan je het ook elektronisch doen middels een Anti-Mode bvb.(luidsprekers zijn monitoren)

In mijn luisterkamer staat mijn luisterstoel op anderhalve meter van de muur en daar heb ik helemaal geen last roommodes in het laag, enkel een dipje op 120Hz.
KEF LS50 Wreless (Active Monitor) - 2x XTZ 8.17 Subwoofers - Roon - Roon Room Correction

morca

• **
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2016, 18:17:59 »
Idd als je speakers daar pieken,zal je sub daar ook pieken op 47 hz in bijna alle gevallen.
Oplossing, fronts op small,en hopen dat die piek op 40 genoeg afzakt.
Vaak is hij dan nog aanwezig in een bepaalde mate.
En op de sub dsp toepassen om die bult op 47 iets in te dammen.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2016, 20:59:55 »
Een staande golf ontstaat als de reflectie van een bepaalde toon zijn origineel ontmoet. Is dat het positieve deel dat zijn positieve origineel ontmoet, dan krijg je bijna een verdubbeling, ontmoet het negatieve deel zijn positieve origineel, dan krijg je een dip.

Dat los je niet op met subs, maar met een roomcorrector, maar dat werkt alleen op die bepaalde plek.

Wat ook goed werkt is basstraps, maar dat is wel ingrijpend en veel werk.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Ruud13

« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2016, 14:07:41 »
Je hebt gelijk ,soms is het ook een piek.
Ligt aan de ruimte,plaatsing en je luisterplek.
Ik zie vaker dips als pieken langskomen als je het over staande golven hebt.

Laatste heb je wel een punt  ;)

Soms is het ook een piek?... Nee, het is altijd een piek! Een staande golf is de resonantie van een luchtkolom in de ruimte waarin je weergeeft en derhalve een omslingering van een toon die door een geluidsbron (de luidspreker) tot ontstaan komt. Het kenmerk van een staande golf is dat als deze optreedt, hij een bult of zo je wilt piek in een bepaald frequentiegebied veroorzaakt. Een staande golf kan daarom nooit een dip veroorzaken. Een dip kan alleen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een helmholtzresonator die beter bekend staat als een bass trap.

bullseye!

• *
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2016, 16:07:52 »
Soms is het ook een piek?... Nee, het is altijd een piek! Een staande golf is de resonantie van een luchtkolom in de ruimte waarin je weergeeft en derhalve een omslingering van een toon die door een geluidsbron (de luidspreker) tot ontstaan komt. Het kenmerk van een staande golf is dat als deze optreedt, hij een bult of zo je wilt piek in een bepaald frequentiegebied veroorzaakt. Een staande golf kan daarom nooit een dip veroorzaken. Een dip kan alleen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een helmholtzresonator die beter bekend staat als een bass trap.
Volgens mij kent een staande golf zowel pieken als dippen, dit in de vorm van resp. buiken en knopen in de golf. Dus op de ene plekzul je de toon versterkt horen, en op een andere plek juist gedempt. In mijn geval vind ik een buik op de luisterplek, en een knoop een stukje verder in de huiskamer, daar is erg weinig laag te horen.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2016, 16:16:29 »
Uitgaand van de redenering dat je ook dippen zijn zou je op het dwaalspoor kunnen brengen dat je met versterking die dip kunt opheffen en dat gaat je niet lukken. Het betreft een opslingering die je alleen kunt aanpakken door gericht dempen (akoestisch) of niet de kamer in kunt sturen ( elektronisch).
groeten,
Arjan

Ruud13

« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2016, 17:10:45 »
Volgens mij kent een staande golf zowel pieken als dippen, dit in de vorm van resp. buiken en knopen in de golf. Dus op de ene plekzul je de toon versterkt horen, en op een andere plek juist gedempt. In mijn geval vind ik een buik op de luisterplek, en een knoop een stukje verder in de huiskamer, daar is erg weinig laag te horen.

Het fenomeen pieken en dippen is niet hetzelfde als buiken en knopen. Bij een staande golf gaat het immers om een golflengteverschijnsel en is er op de plek van de knoop geen verhoging van het geluidsniveau hoorbaar maar is dat vanzelfsprekend wel hoorbaar op de plek waar de buik heerst. Wat er echter nergens in de ruimte is - waar de resonantie van de luchtkolom optreedt - is een dip... In het geval van een dip zou er immers sprake zijn van een verminderde geluidsdruk die de bron produceert en dat is niet het geval. De bron stoot immers de luchtkolom aan waardoor die staande golf kans krijgt te ontstaan. Nergens is er echter sprake van een dip in het geval je spreekt over het fenomeen staande golf.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 17:13:20 door Ruud13 »