Auteur Topic: Akoestische panelen  (gelezen 3824 keer)

entropy

Akoestische panelen
« Gepost op: 22 juli 2016, 16:45:06 »
Ik heb sinds kort weer B&W Matrix 803 speakers staan. Dit zijn flinke jongens met een basreflex aan de voorkant. Omdat ik toch wat zwaardere bassen ervaar, vroeg ik me af of akoestische panelen zouden kunnen helpen. Mijn speakers staan ingesloten tussen meubels en muren, en het is geen optie de plaatsing of de inrichting te veranderen.

2) Kan ik de panelen zelf maken, en zo ja, hoe?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Akoestische panelen
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2016, 16:51:21 »
Wanneer het zwaardere bassen zijn die veroorzaakt worden door boundary gain ( muren, vloer) dan kun je zonder ingrijpen in het interieur met wat equalizing het laag contra aan de roomgain omlaag regelen.
Zijn het staande golven dan kun je smalbandig die frequenties aanpakken waarmee de hinder minder wordt, Het eigenlijke probleem blijft bestaan en ruil je in voor ontbrekende tonen op bepaalde plaatsen in de kamer waar ze eerst te zwak of juist versterkt doorkwamen.

Staande golven of laag  dempen met panelen zal, volgens mij, niet snel lukken zonder ze de kamer in te plaatsen. Afgestemde basstraps kunnen dat wel voor het eerste maar die vormen wel een obstakel.
Experimenteren met een goedkope DSP om te kijken of de problemen daarmee verdwijnen zou ik adviseren.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2016, 17:35:32 »
Ik ken je ruimte niet maar voordat je je gaat wagen aan basstraps zou ik eerst je baspoorten dicht maken en kijken (luisteren) wat dit voor verschil maakt.
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

Raymond1

« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2016, 09:35:12 »
Ik heb mijn kamer aangepakt met akoestische panelen van Auralex, verkrijgbaar bij Bax shop. Ik heb o.a. basstraps van ca.30 x 30 cm in twee hoeken van mijn kamer, bijna vanaf de vloer tot op het plafond. Dit doet echt heel veel voor het geluid, je luistert echt naar een andere set als je zoiets plaatst. Mr ze doen niks voor het laag, ondanks hun naam. Ze hebben wel duidelijk invloed in het lage mid, midden en hoog, zeg vanaf zo'n 200 Hz. Ook heb ik absorbers op n muur en absorbers/diffusers op het plafond. Ook die pakken mid en hoog aan, maar geen laag. Dit soort absorbers en basstraps hebben alleen invloed op frequenties waarvan de golf fysiek n de absorber/basstrap past. De meeste laagproblemen doen zich voor beneden de 100 Hz, waarbij de golf al gauw enkele meters groot is. Dit vraagt dus om basstraps formaatje vierdeurs kledingkast. Niet echt practisch dus, als je je kamer ook nog wilt gebruiken als woonkamer. In dit geval lijkt mij de optie die Be Tweeter aanraad de beste, langs electronische weg corrigeren. Maar als je dat niet aanstaat heb je een paar andere opties: de opstelling van de luidsprekers en de meubels in de kamer drastisch wijzigen, andere luidsprekers kopen of verhuizen. Laagproblemen laten zich nou eenmaal niet simpel oplossen. Ze worden veroorzaakt door de akoestische eigenschappen van de kamer icm de opstelling en de eigenschappen van de gebruikte luidsprekers.

Cantodea

« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2016, 09:49:48 »
Een DSpeaker Anti-Mode zal je probleem oplossen. Het grijpt enkel in op het laag en het werkt heel efficint. Veranderd niks aan het klankkarakter van je speakers.
KEF LS50 Wreless (Active Monitor) - 2x XTZ 8.17 Subwoofers - Roon - Roon Room Correction

entropy

« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2016, 10:30:09 »
Een DSpeaker Anti-Mode zal je probleem oplossen. Het grijpt enkel in op het laag en het werkt heel efficint. Veranderd niks aan het klankkarakter van je speakers.

Voor zover ik begrijp is (helaas!) deze oplossing alleen mogelijk in combinatie met een subwoofer...  :'(

entropy

« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2016, 10:38:01 »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2016, 10:48:59 »
Jazeker, er is een gratis proefperiode dus wie doet je wat.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Cantodea

« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2016, 11:11:11 »
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2016, 11:14:09 door Cantodea »
KEF LS50 Wreless (Active Monitor) - 2x XTZ 8.17 Subwoofers - Roon - Roon Room Correction

Cantodea

« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2016, 11:12:38 »
Voor zover ik begrijp is (helaas!) deze oplossing alleen mogelijk in combinatie met een subwoofer...  :'(

Is zowel verkrijgbaar voor subwoofer als voor 2.1 opstelling.

http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml

Cantodea

« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2016, 11:14:47 »
Is zowel verkrijgbaar voor subwoofer als voor 2.1 opstelling.

En deze gebruik ik mijn luisterkamer:

http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml

Kermit

• Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2016, 12:52:39 »
Lees dit maar eens... Tot u spreekt de kamer van Peter Walker in een vertaling van Henri van Hessen. Nu is Peter walker de grote man van Quad geweest en laat nou die man nadrukkelijk blijk te hebben gegeven heel goed te weten wat belangrijk is bij muziekweergave. Hier gaat het werkelijk om in plaats van dat kabelgeneuzel..
http://www.quadrevisie.nl/audio/pdf/a04.pdf
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2016, 12:57:40 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

entropy

« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2016, 14:30:20 »
Ik gebruik nu Equalizer APO + Peace, beide gratis. Het is een parametrische equalizer met veel instelmogelijkheden. Het is geen hi-tech oplossing, maar het voldoet denk ik wel voor nu. :)

De bass kan ik keurig wegregelen. ;D

Kan iemand me uitleggen wat een Q-factor is, want die kan ik ook instellen.

entropy

« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2016, 15:30:15 »
Ik kan trouwens ook met Room EQ Wizard (REW) akoestiekmetingen doen (met een meetmicrofoon), en EqualizerAPO deze metingen laten gebruiken voor akoestiekcorrectie. Allemaal gratis! :yeah:

entropy

« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2016, 19:07:13 »
Is dit misschien iets? En kan deze ook IIR+FIR?