Auteur Topic: Nad M10  (gelezen 1478 keer)

Dihifi

• *
Nad M10
« Gepost op: 8 december 2019, 20:08:20 »
Hallo,

Ik heb net een NAD M10 aangeschaft. Ik lees zaken op fora rond UTP en powercable die algemeen verwarrend zijn.  Is het de moeite met dit toestel om te investeren in een betere utp en stroomkabel?  De nad staat nu aangesloten  op de utp connector in de muur.  Gebruik ik best een splitter?  Indien het niet hoorbaar is vind ik het niet nuttig. Kunnen jullie me wat praktische tips geven met types/merk. Ik ben een leek in deze dingen maar probeer wel wat kennis op te doen...  thx

erikjan

Re: Nad M10
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2019, 20:59:47 »
Ik mag hopen dat UTP volkomen onhoorbaar is. Ik weet het wel zeker trouwens. ;) Aanname: dat wordt gebruikt voor de netwerk aansluiting. En hoezo splitter? Wat wil je splitten? Een netwerkaansluiting kan en mag je niet met een splitter aansluiten, dat kan alleen met een hub of een switch.

Powerkabel is ook onzinnig. De bekabeling van het stopcontact naar de centrale (of naar de eerste wijktrafo) is relevant. Die kun je niet vervangen, en is ook volstrekt voldoende.

Ga lekker genieten van je M10 en maak je geen zorgen over bekabeling.

“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Dihifi

• *
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2019, 21:25:17 »
Ok. Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad een switch gezien ik twee utp’s moet connecteren....ik lees daar ook zaken rond ruis met de switch enz...

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2019, 21:42:23 »
Ok. Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde inderdaad een switch gezien ik twee utp’s moet connecteren....ik lees daar ook zaken rond ruis met de switch enz...
Ik ben zelf een netwerk man, en kan je vertellen dat puur onzin is om een betere voeding te gaan kopen, of dure UTP kabels aan te schaffen. Muziek komt binnen via TCP/IP en dit protocol zorgt er voor dat een pakketje zonder fouten van je router naar je switch loopt. En van je switch weer naar je M10 versterker. Er zijn mensen die stug bij hoog en laag blijven beweren dat ze verschil horen tussen switch A of B. Netwerk verkeer is digitaal 0 of 1 daar is niks hoorbaar aan. PS mooie versterker compact en krachtig. Welke type luidsprekers stuur je er mee aan?
Tip: Wil je na aanschaf toch beter geluid, dan is investeren in mooiere luidsprekers die in je ruimte passen een betere optie.

Dihifi

• *
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2019, 22:00:50 »
Ok. Bedankt voor je reactie....is er iets van switch dat je kan aanraden?
Ik heb er momenteel twee zuilen en een sub van Cabasse aanhangen. Speakers zijn ooit gebruikt voor een surround en niet zo bijzonder qua sound vind ik. Ik heb ondertussen een Gato mf 30 en mf 15 gehoord en dynaudio evoke 30 op de NAD. De mf 30 en de evoke 30 zijn wel niet goedkoop (ongeveer 3000 eur).  De gato mf 15 klonken ook goed maar vraag me af of ik geen spijt ga krijgen van die bookshelve qua geluid.  Heb geen idee hoe ik dit best aanpak. Alle tips in deze zijn welkom...

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2019, 23:54:04 »
Ieder el cheapo gigabit switchje met 5 poorten zal volstaan, kost rond de 20-30 euro. Je hebt dan minimaal 3 poorten nodig: 1 voor de aansluiting op de muur, 1 voor de NAD en 1 voor het andere apparaat dat je wilt aansluiten. Let op dat een switch een eigen voedinkje nodig heeft (bijgeleverd), dus je hebt daar ook een stopcontact voor nodig.

Keywords:
- gigabit
- minimaal 5 poorten. 8 mag ook
- switch

Voorbeeld: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-tl-sg105-5-port-ethernetswitch-1286653.html
« Laatst bewerkt op: 8 december 2019, 23:56:30 door erikjan »
― Terry Pratchett, Eric

Jan

« Reactie #6 Gepost op: 9 december 2019, 05:51:53 »
Waarom horen ze dan bij alpha-audio bij een blinde test tussen 7 switches wel verschil?
https://www.alpha-audio.nl/streaming-audio/computer-netwerk/switches/

Mmuetst

« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2019, 09:55:44 »
Waarom horen ze dan bij alpha-audio bij een blinde test tussen 7 switches wel verschil?
Omdat het bij wet niet verboden is om te schrijven dat ZIJ verschil horen. Ik ben daar heel simpel in en ga zeker mensen niet meer proberen te overtuigen als ze hun zuur verdiende centjes in deze onzin willen steken.
Dihifi komt met een vraag of het zin heeft om hier in geld te stoppen, en mijn mening (en die van EriKjan) is: zonde van je geld. Spaar dan door en kijk eens naar een upgrade van de Cabasse luidsprekers. Een andere goede investering (die zeker verbetering gaat opleveren van je geluid) is je kamer akoestisch aanpassen. Echter heeft dit voor het uiterlijk van de kamer wel gevolgen.

Mmuetst

« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2019, 10:14:48 »
Ok. Bedankt voor je reactie....is er iets van switch dat je kan aanraden?
Ik heb er momenteel twee zuilen en een sub van Cabasse aanhangen. Speakers zijn ooit gebruikt voor een surround en niet zo bijzonder qua sound vind ik. Ik heb ondertussen een Gato mf 30 en mf 15 gehoord en dynaudio evoke 30 op de NAD. De mf 30 en de evoke 30 zijn wel niet goedkoop (ongeveer 3000 eur).  De gato mf 15 klonken ook goed maar vraag me af of ik geen spijt ga krijgen van die bookshelve qua geluid.  Heb geen idee hoe ik dit best aanpak. Alle tips in deze zijn welkom...
Die Gato MF 30 zijn wel erg mooi om te zien. Ken ze niet. En luidsprekers zijn zo persoonlijk dat het geen zin heeft om te vragen of een ander ze mooi vind klinken. Van zuil naar bookshelve ga je in laag inleveren (ook logisch met een kleinere of minder woofers en kleinere kast). Als diep laag je ding is ga je het zeker missen. Maar kleine luidsprekers kunnen heel goed uitblinken in mid en hoog. Aanvullen en een sub is natuurlijk een optie.

Tweedehands kun je vaak ook mooie luidsprekers kopen. je keuze is natuurlijk minder. Ik zag deze Kef als voorbeeld op marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1488721551

erikjan

« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2019, 12:20:28 »

Testopzet niet goed? Geen dubbel blinde test? Test gemanipuleerd (het is tenslotte een Wij-van-wc-eend-vinden verhaal)? Uitkomst gemanipuleerd? Apparaten voldoen niet aan de standaarden?

Er is niets objectiefs aan de test, en nee ik ben niet van plan om de uren durende streams te gaan bekijken, daar heb ik geen tijd voor en ga ik geen tijd voor maken.

Het is wetenschappelijk gezien onzin om te verkondigen dat er verschil in zou kunnen zitten.

Ik heb in het verleden grote tests uitgevoerd met bijvoorbeeld certificering van vliegtuigen. Denk je nu echt dat pakketjes in een ethernet verbinding kunnen veranderen? Denk je nu echt dat die tests dan als valide zouden zijn aangemerkt? Daar hebben vliegtuig series hun luchtwaardigheids certificatie op gekregen.

Zie verder de reactie van Mmuetst. Voor mij einde discussie, er zit geen hoormatig verschil tussen switches.
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2019, 14:31:11 »
Heb voor de lol een aantal filmpjes zitten kijken:
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/live-stream-alpha-switch-test/
Mensen lopen de ruimte in en uit en tijdens de sessies en er zijn meer beďnvloedingen.
Men zou de test ook moeten doen, en dan elke keer niets veranderen, kijken of het panel dan ook verschil hoort.
Dus mijn tips:

1 Kijk of je de Cabasse luidsprekers beter kunt opstellen (meer of minder van de muur, wel of niet indraaien) Deze tip kost niets maar kan je beleving van het geluid zeker beďnvloeden.
2 Stop je centen in een goede set luidsprekers als je toch wat anders wilt en je uitgekeken bent op de Cabasse. Het mooiste is als je ze mag proberen bij je thuis.
3 Kijk of je de akoestiek van je kamer kan verbeteren binnen de grenzen die je hebt.
4 Koop eens een goede fles wijn of een paar lekkere biertje (geen alcohol...appelsap of chocolade melk mag ook), ga ontspannen in je luisterstoel zitten en geniet van de muziek. Deze tip kost +/- €10,- (in geval van wijn en of biertjes).

Doordat mensen in hun hoofd spookt dat het beter moet klinken door een kabel, voeding of andere onzin, kan men niet meer ontspannen luisteren naar hun bestaande set.

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #11 Gepost op: 9 december 2019, 22:04:56 »
Citaat
Sterker, binnen 1 switch horen ze ook verschillen, kijk maar eens onder "score per lezer".
Deze test bewijst niet dat ze verschillen horen maar dat Jaap Veenstra onvoldoende kennis heeft om te bepalen of deze "verschillen" statistisch significant zijn.
Iets wat hij in zijn inleiding ook toegeeft maar helaas hem er niet van weerhoud om arbitraire conclusies te trekken.

Mmuetst

« Reactie #12 Gepost op: 9 december 2019, 22:29:38 »
Mijn mancave is verbonden met een WiFi repeater en daardoor klinkt het veel opener dan met kabel. Zeker al ik, zoals ik in tip 4 al aangaf, al meer richting de bodem van de wijn fles ga  ;D

erikjan

« Reactie #13 Gepost op: 9 december 2019, 22:58:53 »
*hik* :)
― Terry Pratchett, Eric