Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken  (gelezen 2533 keer)

Mmuetst

Re: Versterkers mogen wel klinken
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2020, 19:21:05 »
Effe een andere insteek..
Ik ben op zoek naar nieuwe KT88 buizen voor mijn versterker maar dan kan ik dus het beste de goedkoopste nemen omdat er toch geen klankverschil is?
Ga ervan uit dat de meetresultaten van mijn versterker niet veranderen bij een andere KT 88...
Heeft met dit verhaal niet zoveel te maken, maar hoor de laatste tijd geen goede verhalen over JJ KT88.
Veel uitval door lekkende buizen. Hier is wel veel info te vinden: https://jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Het verhaal buizenversterken opent weer een heel nieuw hoofdstuk want daar komt het combineren van luidsprekers met versterkers veel nauwer. Tevens zal niet alleen de buis maar ook de uitgangstransformator een rol spelen. persoonlijk vind ik buizen mooi spul. Ik bezit twee eindversterkers (waarvan één uit twee monoblokjes). Een Prima Luna met EL34 buizen en een set single end met 300B buizen.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2020, 19:44:37 »
Ook de homeopatische wereld heeft haar eigen (kul)argumenten om dubbelblind testen in diskrediet te brengen, je wilt niet weten wat daar een mentale gymnastiek van olympisch niveau wordt bedreven.

Over die KT88's: buizenversterkers zijn nu juist weer versterkers die vaak wel 'klinken' omdat ze niet zelden gevoelig zijn voor de eraan gehangen met frequentie variërende impedantie.
Verder zijn buizen qua opbouw en gebruikte materialen niet per sé gelijk in prestaties. Ga voor de grap eens lezen over emissie van verschillende oxydematerialen, getters, mate van tegenkoppeling etcetera en je komt met kennis van de materie tot de conclusie dat je met veel willekeurige buizenversterker/luidsprekercombinaties aan een soort rad van fortuin draait waar het de prestaties betreft.
Zo voorspelde ik onlangs  voor een kennis dat zijn buizengebakje met zijn nieuwe luidsprekers met een bepaald impedantieverloop behoorlijk zou kleuren rond 1 kHz. Wat bleek? Stemmen klonken kil omdat ze daar een scherp randje kregen
Bij transistorversterkers speelt dat soort verschijnselen magnituden minder.

Een klankregeling regelt overigens niet een enkele frequentie maar lift of dempt in bepaalde mate boven of beneden een bepaalde frequentie. Hier staat momenteel de bas een paar strepen in de min waarmee ik wat boundary gain corrigeer van de achter- en zijwanden, dat werkt prima maar digitaal is er inderdaad veel meer en gerichter mogelijk.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Tuberobbie

• *
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2020, 20:22:26 »
Heeft met dit verhaal niet zoveel te maken, maar hoor de laatste tijd geen goede verhalen over JJ KT88.
Veel uitval door lekkende buizen. Hier is wel veel info te vinden: https://jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Het verhaal buizenversterken opent weer een heel nieuw hoofdstuk want daar komt het combineren van luidsprekers met versterkers veel nauwer. Tevens zal niet alleen de buis maar ook de uitgangstransformator een rol spelen. persoonlijk vind ik buizen mooi spul. Ik bezit twee eindversterkers (waarvan één uit twee monoblokjes). Een Prima Luna met EL34 buizen en een set single end met 300B buizen.
Maar waarom zou je dan überhaupt nog voor buizen gaan als elke goed metende versterker meer dan goed genoeg is?
De luidsprekers die je met een buizenversterker matcht zijn meestal makkelijk aan te sturen dus dat hoeft ook geen struikelblok te zijn....

Ik was net bij de kringloop maar ze hadden helaas geen  stereoversterker staan.
Hoop dat ik nog een mooi bedragje voor mijn buizenbak kan krijgen ☺️

Mmuetst

« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2020, 20:32:15 »
Heeft dat dan toch te maken met de match met de aangesloten luidspreker?
Ach die review van AlphaAudio is nog geeneens zo gek, ze geven in ieder geval aan welke luidsprekers ze gebruiken. De review van hifi.nl en whathifi kun je in de prullenbak gooien want ze geven geen eens aan hoe ze hebben getest. En ja ik ben zeker van mening dat versterkers en luidsprekers bij elkaar moeten passen. En helemaal kritisch wordt het als je met buizenversterkers gaat werken. Maar grappige is dat AlphaAudio niet de duurste versterker het beste vond combineren met de luidsprekers die ze gebruikten voor de test. Maar je ziet soms audiofielen een merk kiezen omdat het duur is en dan moet het ook goed zijn.
We moeten ook niet vergeten dat we aan apparatuur en luidsprekers wennen. Dat merk ik elke keer weer als ik weer wissel tussen mijn luidsprekers. Toch kan ik van allemaal genieten. Soms verkoop ik weer een set en ga ik weer voor een nieuw avontuur met andere luidsprekers.

Mmuetst

« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2020, 20:45:31 »
Maar waarom zou je dan überhaupt nog voor buizen gaan als elke goed metende versterker meer dan goed genoeg is?
De luidsprekers die je met een buizenversterker matcht zijn meestal makkelijk aan te sturen dus dat hoeft ook geen struikelblok te zijn....

Ik was net bij de kringloop maar ze hadden helaas geen  stereoversterker staan.
Hoop dat ik nog een mooi bedragje voor mijn buizenbak kan krijgen ☺️
Oh er zijn genoeg mensen in mancave geweest die zich dat ook afvroegen. Erikjan maakte gelijk de opmerking dat hij niks met buizen had. Ze slijten, ze worden heet, ze gaan eerder stuk...en ik hou van deze versterkers. Waarom, tja punt één: ze zien er mooi uit. En gezien bij mij een versterker wel mag klinken vind ik het heerlijk om ze te gebruiken. Trouwens gebruikt Be-Tweeter buizen in zijn gitaar versterker omdat ze zo mooi vervormen, maar dan zit je op een ander gebied...versterken van een instrument. Een audio versterker laat je niet op die manier vervormen. De klank van een buizenversterker, vooral mijn monoblokjes met 300B kan ik echt van genieten met al zijn tekortkomingen. En ja een ander heeft liever een strakke niet vervormende UcD klasse D Hypex versterker.

Tuberobbie

• *
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2020, 21:17:27 »
Een UcD Hypex is dus eigenlijk het non plus ultra op versterkergebied😝
Of meet hij net zo goed als een Sony van €195,-?

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2020, 21:23:35 »
Tja, wat moet ik daar dan van vinden als alle versterkers eender zijn...
Bij de Marantz klonk de B&W als een doosje 🤔
Zouden ze vergeten zijn de Marantz op ebbenhouten blokjes van 250 Euro per stuk te zetten?
Tsja, dat gaan die B&W's niet trekken natuurlijk.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Tuberobbie

• *
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2020, 21:26:38 »
Is er trouwens ergens informatie te vinden over een goede dubbelblind test?
Ik kom bij google namelijk steeds het woord placebo tegen, wat is dan de placebo bij een versterker onderzoek?

erikjan

« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2020, 21:31:49 »
Nee, het werkt wel in alle wetenschappelijke vakgebieden waar een objectief oordeel niet rechtstreeks kan worden gevormd, maar niet in de audio wereld. Die is namelijk veel geavanceerder dan bijvoorbeeld farmacie. Of zo. ::)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

benjamin

« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2020, 21:54:30 »
Ik kom bij google namelijk steeds het woord placebo tegen, wat is dan de placebo bij een versterker onderzoek?
Manman.
Steek je energie liever in een stel knappe weergevers in plaats van dubbelblinde testjes bij apparatuur die al decennia volgens internationale normen worden gefabriceerd, het levert je veel meer kwaliteit op, en bespaart je zeeën van tijd en geld.
Om er dan na jáááren achter te komen dat het in versterkerland allemaal geen f*ck uitmaakt....(zegt iemand die 44 jaar van zijn leven versterkers heeft vergeleken  :-X ).
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 19 november 2020, 21:59:21 »
Bij een test waar ik aanwezig was werden de onderhavige produkten (waar mensen behoorlijke verschillen tussen meenden te horen) aangesloten middels een schakelkast die middels een door de computer gegenereerde serie AB-X sequenties schakelde tusssen produkt A, produkt B en daarna A of B. Men moest dus steeds opschrijven of men bij X naar A of B luisterde.
Achteraf werden de keuzes vergeleken met wat de computer bleek te hebben geschakeld. Een prachtige bell curve rond de 50 procent goed was het resultaat.

Het placebo-effect bij audio werd bijvoorbeeld  aangetoond bij de schakeling die de fabrikant Dunlavy gebruikte.
Hij had een schakelaar die tussen drie, in dikte opklimmende kabels schakelde waarna bezoekers mochten kiezen welke kabel het beste klonk.
Men koos vooral de dikste maar de schakelaar deed niets en men luisterde steeds via het schemerlampsnoer. Dat is dus een placebo-effect.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2020, 22:01:30 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2020, 22:13:48 »
Had ik het verhaal al verteld ooit op dit forum van een klant die absoluut dure Monster bekabeling in zijn speakers wilde hebben, en zodoende zijn speakers bij ons op de zaak achterliet? Volgens mij wel, maar goed:

De speakers stonden dus te wachten op een behandeling, maar ik had er nog geen tijd voor vrij kunnen maken, ik had al doorgegeven aan de technische dienst van Expert Hilversum dat het een paar dagen kon duren vanwege de drukte ( meen dat dit in 1983/84 was), op dat moment was er alleen een TV- monteur aanwezig terwijl de klant zijn speakers weer kwam ophalen. Die monteur wist nergens van, dus neem ze maar mee, zal wel goed zijn.

Dag later belt de klant op: enthousiast dat hij was! Wauw, dit was een formidabele verbetering, de beste investering die hij de laatste tijd had gedaan, de speakers klonken 100% beter! Hij bedankte me hartelijk!

Ik heb hem maar niks verteld, en de factuur verscheurd, ik wist werkelijk niet hoe hier op te gaan reageren, de Monster kabels hebben nog jaren in een la gelegen bij een van de werkbanken, vergeet ik nooit meer.

Mmuetst

« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2020, 22:21:39 »
Maar Benjamin, dat zijn klinkende kabels 😉. Jij had toch ook een mooi verhaal over een oude Pioneer Receiver die één of ander duur merk versterker er uit speelde? Of was dat iemand anders?

Mmuetst

« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2020, 22:29:24 »
Maar vind het mooi om te lezen dat we toch min of meer eens zijn op onze eigen manier dat versterkers mogen klinken   ^-^. Om even terug te komen op de Luxman verterker. Ik heb dus een A-384 en bij deze versterker kun je de toonregeling niet uitschakelen. Maar als ik het schema zie dan zie ik wel een heel circuit waar het audio signaal door heen moet. Ik ben wel eens benieuwd of ik dit circuit kan omzeilen om dan eens te gaan luisteren of dat verschil maakt. Hoe denken leden over het aantal componenten waar een signaal door heen moet. Is een versterker met 10 versterkertrappen beter of slechter dan een versterker met maar 2 trappen. Zeg maar: minder is meer...

benjamin

« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2020, 22:33:10 »
Maar Benjamin, dat zijn klinkende kabels 😉. Jij had toch ook een mooi verhaal over een oude Pioneer Receiver die één of ander duur merk versterker er uit speelde? Of was dat iemand anders?
Die Spectral en Technics receivertje? Ja, dat was me ook wat.

Wel in beschouwing nemen dat de Spectral absoluut met die rottige MIT kabels moest spelen, anders denk ik dat het met de verschillen wel mee viel. ^-^