Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken  (gelezen 2531 keer)

erikjan

Re: Versterkers mogen wel klinken
« Reactie #90 Gepost op: 22 november 2020, 14:58:07 »
@frits denon: dat is een waar punt denk ik. Vandaar dat ik vrijwel altijd de sub gehoormatig kan localiseren. Te hard en te hoog doorlopend.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #91 Gepost op: 28 februari 2021, 11:57:52 »
Gisteren zijn HRCC en ik gaan luisteren naar de LS3/5a die ik heb overgenomen. Een luidspreker met een lang verleden. Wat ons opviel is dat met sommige versterkers zoals mijn NAD C350 vooral de “S” klanken niet lekker er uit kwamen. Dit werd minder met mijn Luxman versterker A-384, maar de luidsprekers klinken het mooiste op mijn buizen voorversterker en transistor eindversterker van Classic. Nu ken ik het verhaal van de B&W, de ASR versterker en de Sony. Maar kan het niet goed plaatsen. De LS3/5a zijn niet de meest gangbare luidsprekers met hun 15 ohm en is zeker geen speaker die recht meet. Maar waarom zou de NAD die harde “S” klanken geven? Ik heb deze NAD versterker ook met andere luidsprekers gebruikt en daar valt mij dit niet op. De luistersessies van gisteren had verder geen volwaardige wetenschappelijke onderbouwing, want na de paddosoep die mijn vrouw had gemaakt en een quadruppel biertje konden we de panelleden niet meer objectief noemen  ;).
Overigens ging de voorkeur van HRCC meer uit naar de transistor eindversterker en vind ik de 300B het mooiste klinken in combinatie met de LS3/5a.
Zou de uitkomst van die test tussen de ASR en de Sony anders zijn verlopen met een andere luidspreker. Niet dat ik twijfel aan de B&W, zou ze maar al te graag in mijn eigen cave willen hebben. Maar meer of de combinatie luidspreker/versterker er toe doet. Ook als de versterkers binnen hun specs blijven?

Mmuetst

« Reactie #92 Gepost op: 16 maart 2021, 23:44:28 »
Over klinkende versterkers gesproken, vandaag dit filmpje gekeken (let op duurt 2 uur) maar hierin geeft Amir toch aan dat door een "ontwerpfout" van Marantz de versterkers toch niet lekker klinken t.o.v. Denon. Ik vond het een mooi interview en een bevestiging dat versterker toch kunnen "klinken" en dat jij dat als consument niet weet omdat je niet beschikt over een geavanceerd meet apparaat die Amir wel heeft en deze "ontwerpfouten" bloot legt.

https://youtu.be/2WfWHC05lbg

Maar het stukje waar ik het over heb staat op 43:30
Waarin Amir aangeeft dat Marantz toch op goude oortjes vertrouwd ipv metingen.
Op zijn forum staan meer mooie filmpjes over USB verbetering, netwerkverbetering en netspanning verbetering en waarom het allemaal onzin is:
https://www.audiosciencereview.com
WAARSCHUWING! niet geschikt voor mensen die dit allemaal ontkennen, ik wil uw hobby verder niet verpesten.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #93 Gepost op: 17 maart 2021, 10:23:58 »
Homeopathie heeft het ook niet zo op dubbelblind testen.
Astrologie ook niet.
Maar audio is natuurlijk anders, de discipline waar zelfs ebbenhouten kabelsteuntjes zich in een gezonde belangstelling mogen verheugen.
Ik heb zonder meetapparatuur bandrecorders afgeregeld voor een veeleisende klant middels een snelle ABABABAB etc. methode, funest dus eigenlijk voor het onderscheidingsvermogen van mijn peabrain maar toch geen klacht gehad van de klant omdat je m.i. AB wel degelijk direct verschillen waarneemt. (ook maar een mening)
PS audio is overigens niet direct een bron die geen belang heeft bij het wel of niet betrouwbaar zijn van een AB-X test.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #94 Gepost op: 18 maart 2021, 12:13:44 »
Homeopathie heeft het ook niet zo op dubbelblind testen.
Astrologie ook niet.
Maar audio is natuurlijk anders, de discipline waar zelfs ebbenhouten kabelsteuntjes zich in een gezonde belangstelling mogen verheugen.
Ik heb zonder meetapparatuur bandrecorders afgeregeld voor een veeleisende klant middels een snelle ABABABAB etc. methode, funest dus eigenlijk voor het onderscheidingsvermogen van mijn peabrain maar toch geen klacht gehad van de klant omdat je m.i. AB wel degelijk direct verschillen waarneemt. (ook maar een mening)
PS audio is overigens niet direct een bron die geen belang heeft bij het wel of niet betrouwbaar zijn van een AB-X test.
Ik heb een andere inzicht gekregen is hoe mensen genieten van hun apparatuur. Je kunt apparatuur meten en er naar luisteren en daar een conclusie uit trekken. Of je laat het meten achterwegen en gaat puur op je gehoor naar apparatuur luisteren en beoordelen. Waar het mis gaat (en dat heb ik maar al te goed ervaren) is als beiden partijen elkaar proberen te overtuigen "Ik meet het toch niet wat jij hoort", "Maar ik hoor dingen die jij niet kunt meten". Ik mag graag de stukjes lezen op: https://www.audiosciencereview.com
maar weet dat als Amir mijn 300B versterker zou meten dat deze verschrikkelijk slecht uit de test zou komen.
Toch luister ik dagelijks met veel plezier naar deze meettechnisch slechte versterker.
Wat ik soms jammer vind is dat mensen geen gebruik maken van de kennis van techneuten.
Soms zoeken mensen de oplossing in de verkeerde richting en dat is jammer, want het resulteert vaak in een systeem waar men ontevreden over is.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #95 Gepost op: 23 maart 2021, 13:46:28 »
Wat ik altijd grappig vind in deze discussies, is dat er fenomenaal veel tijd en geld wordt besteed aan het vinden van een versterker en kabels die 'juist' klinken, maar dat toonregeling, equalizer of roomcorrector uit den boze zijn.

Is het dan niet handiger om een volledig neutrale keten aan te schaffen om dan de klank met een processor aan te passen aan je ruimte en / of persoonlijke voorkeur? Dat scheelt een hoop tijd en geld en geeft een beter resultaat.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2021, 14:10:32 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #96 Gepost op: 23 maart 2021, 15:20:58 »
Wat ik altijd grappig vind in deze discussies, is dat er fenomenaal veel tijd en geld wordt besteed aan het vinden van een versterker en kabels die 'juist' klinken, maar dat toonregeling, equalizer of roomcorrector uit den boze zijn.

Is het dan niet handiger om een volledig neutrale keten aan te schaffen om dan de klank met een processor aan te passen aan je ruimte en / of persoonlijke voorkeur? Dat scheelt een hoop tijd en geld en geeft een beter resultaat.

Inderdaad. Die toonregeling zit er bij vele versterkers vaak niet voor niks op. Ik zoek het eigenlijk hoofdzakelijk in de luidsprekers. Als ik een speaker kan vinden (en dat heb ik inmiddels) die bij mij mooi klinkt, zonder dat ik aan de toonregeling hoef te draaien, dan ben ik blij. Gebruikte vroeger de loudness (die ik toen op mijn versterkers had) ook best veel, maar dat is nu ook niet meer nodig.

Het nadeel van processoren in (HT)systemen is dat het nog wel eens in de hik wil gaan. Daar lees je regelmatig over. Een good old equaliser en dan op je gehoor inregelen zou dan mijn voorkeur hebben als ik weer opnieuw zou beginnen.

Mooie spullen van Scott, Denon, Kenwood, Sony, Hepta, Elac en Rel.

Mmuetst

« Reactie #97 Gepost op: 23 maart 2021, 20:55:07 »
@Gent, dat vind ik ook grappig, vooral als je dan ziet dat de akoestiek van zo’n audiofiel klinkt als een badkamer, tegelvloer en strakke witte wanden....heerlijk  ^-^ En dan vragen op een forum hoe ze met een kabel of versterker de scherpte uit hun systeem kunnen halen.
@Frits Denon, dat hikken komt mij niet bekend voor. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen soundprocessor heb (wel een keer geleend van @HRCC). Meestal lees ik positieve resultaten en duur zijn die kastjes vaak ook niet.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #98 Gepost op: 24 maart 2021, 08:07:36 »
@Frits Denon, dat hikken komt mij niet bekend voor. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen soundprocessor heb (wel een keer geleend van @HRCC). Meestal lees ik positieve resultaten en duur zijn die kastjes vaak ook niet.

Ik had het over processoren in HT systemen. Ik lees vaak dat men daar problemen heeft en dat dan de receiver gereset moet worden. Als de huidige losse equalizer ook met een processor werkt zou ik die daarom niet kiezen. Dan zou ik voor een vintage versie gaan.

erikjan

« Reactie #99 Gepost op: 24 maart 2021, 08:49:14 »
Ik zou juist wel voor een moderne versie met DSP gaan, die kunnen zoveel meer dan een platte equalizer...
― Terry Pratchett, Eric

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #100 Gepost op: 24 maart 2021, 09:07:31 »
Ik zou juist wel voor een moderne versie met DSP gaan, die kunnen zoveel meer dan een platte equalizer...

Ik wil mij daar wel eens in verdiepen. Heb je interessante linkjes voor me?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #101 Gepost op: 24 maart 2021, 09:14:39 »
Met een traditionele grafische equalizer kun je minder hinderlijke zaken als room gain wel succesvol aanpakken maar storende ruimteresonanties absoluut niet. Daar heb je parametrische equalizers voor nodig en laten die nu juist zo lekker in zo'n moderne oplossing worden toegepast.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #102 Gepost op: 24 maart 2021, 11:29:36 »
Ik wil mij daar wel eens in verdiepen. Heb je interessante linkjes voor me?

Minidsp is een goede en goedkope oplossing: https://www.minidsp.com/
― Terry Pratchett, Eric

ohm Ivo

• *
« Reactie #103 Gepost op: 26 maart 2021, 16:02:53 »

Hier ben ik het geheel mee eens. Vroeger wilde ik het signaal zo "puur" mogelijk houden (in mijn eerste set met BNS E-5 speakers gebruikte ik nog weleens de loudness knop, maar bij alle latere speakers nooit meer). Rond 2001 begon ik verhalen tegen te komen op fora over het gebruik van room correction in de set. Ik heb er lang over gedaan om zelf die stap te maken, had moeite met de benadering. Pas in 2014 was ik om en heb een Behringer Ultracurve DEQ2496 aangeschaft. Daarmee kon ik een staande golf van +14db bij 31hz prachtig wegwerken, maar het apparaat kan nog veel meer! Sindsdien luister ik NOOIT meer zonder. Super!

Mijn speakers gaan tot 15hz, maar als ik sommige audiofielen moet geloven zou ik dus eigenlijk naar kleinere speakers moeten omzien die de 31hz niet halen, zodat die roommode niet aangeslagen wordt. Nee, dan liever roomcorrection. Of ik zou het in kabels moeten zoeken of zo. Nee bedankt.

Dus:
van mij mag een versterker liefst zo weinig mogelijk kleuren; de kleur wil ik liever zelf aanbrengen in de vorm van digitale eq... Maar ik heb geen bezwaar tegen een béétje kleur; een versterker heeft tenslotte relatief weinig invloed op het uiteindelijke geluid. Overigens vind ik de gangbare bass/treble regeling op versterkers (doorgaans +/- 8 a 10db bij 100hz en bij 8 a 10 khz) vrij nutteloos.

Groet van Evert