Auteur Topic: NAD M10 vs Cambridge audo cxa80  (gelezen 294 keer)

Falkor73

• *
NAD M10 vs Cambridge audo cxa80
« Gepost op: 27 februari 2021, 11:39:11 »
Na een kleine 14 jaar met een arcam AVR300 gedaan te hebben, heb ik besloten om weer terug te gaan naar stereo. Vooral omdat voor mij de meerprijs de meerwaarde niet rechtvaardigt en ik vooral goede stereo wil.
Ik ben vrij snel tot de cambridge audio cxa80 gekomen icm met de streamer CXN v1. Ook heb ik direct er een nieuwe set speakers bij gekocht van q acoustics (3050i). Ik had de 2050i, ze zijn wit (en passen dus bij het interieur) en de 3050i kwamen goed uit de testen.

Maarrrrr. Ik ben eigenlijk niet tevreden over het geluid. Ik hoor dat het op zich een goed geluid is, strak enzo. Maar het klinkt bij te veel nummers wat schel en blikkerig/hol. Lastig uit te leggen. Ben dus beetje teleurgesteld.

Zit nu in de overweging om nog maar een stapje hoger te gaan en voor een NAD M10 te kiezen.
Heeft iemand ervaring met deze receiver icm met de q acoustics? Ik zag een review van de NAD tegenover een Naim en ga dan weer twijfelen over de NAD.

Iemand gedachten hierover?

Jan

Re: NAD M10 vs Cambridge audo cxa80
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2021, 12:10:44 »
Hoe ziet jouw luisterruimte eruit?

Falkor73

• *
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2021, 12:25:52 »
Het is de woonkamer, die vrij vierkant is. Ongeveer 5 bij 5.

Jan

« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2021, 12:29:14 »
Hoe is de aankleding, kale muren of aangekleed met schilderijen of iets dergelijks, tapijtvloer of parket, enz.

Falkor73

• *
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2021, 12:34:13 »
De ruimte is vrij kaal denk ik. De vloer zijn stenen tegels en de muren zijn voorzetgipsplaten met een structuur erop. Aan de muur hangt een TV en een kleine klok. Er staat 1 klein dressoir en een oud, niet al te groot kastje.

Jan

« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2021, 12:36:11 »
Probeer eens met een vloerkleed, (stoffen) schilderij tegenover je luidsprekers, planten, enz.

Falkor73

• *
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2021, 12:44:54 »
Bedankt voor de tip. Kan zoiets echt zoveel impact hebben?
Met mijn vorige arcam ervoer ik dit niet Pas toen ik de streamer upgrade (van een bluesound node2i naar de cambridge audio), begon ik dat gevoel te krijgen. Vandaar een andere receiver (zelfde merk) en upgrade in speakers.... Wellicht wat te snel besloten.

Subbuilder

« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2021, 14:50:40 »
De kamer heeft inderdaad de grootste impact.
Maar als je voordien wel tevreden was in dezelfde kamer, lijkt het me toch ook een beetje een kwestie van mismatch versterker/speakers.

Q Acoustics 3050i zijn natuurlijk niet de meest verfijnde speakers, maar hard of schel heb ik ze nog nooit horen klinken. Doorgaans zijn ze eerder soft in het hoog, maar met een heel mooi middengebied dat beter wordt naarmate de versterking ook beter wordt. Ze kunnen wel wat vermogen hebben.

NAD M10 heeft het grote voordeel dirac aan boord te hebben. Dus je kan de kamer invloeden ook aanpakken. Verder een heel mooi systeem met de Bluesound app. Ik zou me niet te veel bekommeren om de vergelijking met Naim.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2021, 15:01:49 »
Het kan volgens mij niet zo zijn dat een versterker zo heel anders klinkt dan een andere.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat er in je "oude" versterker een aantal geluidsinstellingen ingesteld stonden en die op je nieuwe (stereo) versterker niet zitten.
Ik weet ook niet of je voorheen muziek luisterde op alleen twee front speakers of 5.1.
Als de akoestiek niet verandert is zou het een van bovenstaande kunnen zijn.
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

Tuberobbie

• *
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2021, 09:26:10 »
Ik heb 6 woorden voor je!

Room treatment, room treatment, room treatment!🤪

Dirac is overigens een mooi systeem maar wat niet wil zeggen dat room treatment helemaal niet meer belangrijk is

ohm Ivo

• *
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2021, 11:12:13 »
Geheel mee eens. Als ik je omschrijving van je luisterruimte lees dan ontkom je echt niet aan room treatment. Hoe het kan dat je vorige set wel redelijk klonk is me een beetje een raadsel, maar je hebt een harde ruimte en dan is lappen/gordijnen/vloerkleden/stoffen bank/boekenrekken e.d. een must. Gaat veel meer impact hebben dan welke apparatuur dan ook.

Als je dat een beetje in orde hebt, kan room correction een (flinke) kers op de taart zijn.

Veel succes!

Groet van Evert

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2021, 11:58:49 »
Wanneer luidsprekers een ander afstraalgedag hebben kan dat ik een harde kamer zeer sterke effecten hebben.
Een andere versterker verandert minder dan een half dB, een kamer kan tientallen dBs schelen en wanneer je dat accentueert met luidsprekers die gelijkmatig rondom afatralen of juist niet dan kan dat heel veel schelen.
Luidsprekers dan ook altijd minimaal een weekend op proef vragen. Wij zetten vroeger regelmatig meerdere sets neer waarna de klant na het weekend liet weten waar de keuze op was gevallen.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Falkor73

• *
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2021, 18:01:22 »
Bedankt voor alle berichten en tips. Heb inmiddels wel een m10 met een set dali opticon 5 gekocht. Een hele verbetering al zonder room correction. Dat ga ik volgend weekend eens proberen. Vond dat dirac er nog best ingewikkeld uit zien.