Auteur Topic: Sony TA-2650 condensatoren niet volgens schema...  (gelezen 238 keer)

Ingy_76

• *
Sony TA-2650 condensatoren niet volgens schema...
« Gepost op: 28 februari 2021, 20:16:44 »
Beste,

Ik heb even een vraag waar ik geen antwoord op weet:

In mijn Sony versterker TA-2650 moet ik 2 condensatoren vervangen. Deze zijn defect. (lekken en staan bol)
C103 en C203. 

Volgens de service manual hebben deze een waarde van: 6,3V/100uf 

Na los solderen blijken C103 en C203 een ander waarde te hebben: 16V/22uf
Het lijkt er echt op dat deze origineel zijn. Zie geen sporen van vervanging en uiterlijk is identiek aan de andere condensatoren.

- Kan het zijn dat een service manual afwijkt van het product, zoals deze is gefabriceerd?
- Moet ik de waardes van de sevice manual volgen of de waardes die op de condensatoren staan?

Bij voorbaat, erg bedankt!

https://drive.google.com/file/d/18igNgKDGxypZ5HET27BUHdDk-8cfi-Hh/view?usp=sharing, https://drive.google.com/file/d/1MvsTic1MA3YMTfwpPU5Cn1LSlZovxPHN/view?usp=sharing
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2021, 20:29:51 door Ingy_76 »

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
Re: Sony TA-2650 condensatoren niet volgens schema...
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2021, 20:57:49 »
Dit zijn United Chemicon volgens mij. Sony had meestal Elna. Raar dat ze lekken. United Chemicon elco's zijn meestal nog prima. Je kan altijd zien of componenten zijn vervangen door het soldeer op de eilandjes te bestuderen. Als het dof is, origineel. Indien glimmend en met fluxresidu, niet.

Wat betreft de waarde. Deze C's zitten in de phono preamp. Als die te klein zijn (22 F is wat krap in deze positie zegt mijn natte vinger) zal de respons op de lage frequenties wat minder zijn. In de praktijk zal je er waarschijnlijk niet veel van merken.

Zitten er meer van deze oranje loeders in die 2650?

Tjerk

Ingy_76

• *
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2021, 21:22:04 »
Hoi Tjerk,

Dank voor je info. Ik zie op veel google afbeeldingen dat deze oranje loeders  ;D  er standaard in zitten. Tevens Nichicon en nog een ander soort...
Ik heb ze inmiddels vervangen volgens schema met 6,3V/100uf en heb nu op de lage bas tonen, een soort zware galm. Jouw info lijkt dus te kloppen!

Ik ben niet zo'n kenner, maar heb de lage bas galm op de aux poort getest. Dat spoort weer niet met phono preamp.... deze gaat over enkel de phono ingang??

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2021, 21:45:52 »
Ik ben niet zo'n kenner, maar heb de lage bas galm op de aux poort getest. Dat spoort weer niet met phono preamp.... deze gaat over enkel de phono ingang??
Wat bedoel je met "lage bas galm"? Er zit helemaal geen galm in deze versterker. C103/203 zit alleen aan de PHONO input. Alle andere inputs laten ze links liggen.

Edit: het is een Nippon Chemi-con elco. Vond er eentje in mijn bakje waar het in het schild van het logo stond.

Edit2: United Chemi-con is dezelfde firma! Asjemenou...

Tjerk
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2021, 22:17:26 door Regenpak »

Ingy_76

• *
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2021, 22:21:18 »
Ik kom er v/d week even op terug. Dan sluit ik hem in de huiskamer aan en kan ik volledig testen.
Op aux,  met 1 luidspreker getest, lijkt de lage bas op L en ook R niet goed.... soort overdrive;  weet het niet te omschrijven, zal het dan posten.  Dank en groet!

Ingy_76

• *
« Reactie #5 Gepost op: 5 maart 2021, 20:10:53 »
Versterker klinkt prima in huiskamer opstelling. Bij het testen op aux (telefoon aangesloten), stond muziek app op waarschijnlijk op geluidsversterking. Dat zal de oorzaak zijn geweest.

Ik hou het enkel bij vervangen van 4 condensatoren. Die zagen er niet uit:

https://drive.google.com/file/d/1Nfry-WpfFx18c69KRNNzTVM6hIctEyPH/view?usp=sharing, https://drive.google.com/file/d/1kLM9QKGzUNXQotGtzB8if4hNbM3G5bah/view?usp=sharing

Las op een ander forum, dat geplaatste condensatoren inderdaad van de Service Manual afwijken:

https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/sony-ta-2650-recap-with-pics.524714/

Groet,

Ingmar

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #6 Gepost op: 6 maart 2021, 11:51:03 »
Versterker klinkt prima in huiskamer opstelling. Bij het testen op aux (telefoon aangesloten), stond muziek app op waarschijnlijk op geluidsversterking. Dat zal de oorzaak zijn geweest.
Daar was ik nooit opgekomen van een afstand! Mooi dat het is opgelost. C'tjes zien er inderdaad niet mooi uit hoewel ze nog best goed zouden kunnen zijn.

Tjerk

jeromach

• *
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2021, 19:03:56 »
Heel maf, maar dat heb ik ook al een keer meegemaakt, bij een TA-2650.

Bij geen enkel ander apparaat heb ik ooit die oranje LL caps in zo'n conditie meegemaakt, maar blijkbaar dus typisch voor de TA-2650.