Auteur Topic: Harman Kardon HK825 opstartproblemen  (gelezen 402 keer)

Yoda

• *
Harman Kardon HK825 opstartproblemen
« Gepost op: 20 maart 2021, 09:42:18 »
Hallo!

Ik heb een tijdje geleden een HK825 met HK870 voor- en eindversterker gescoord. Ze hebben jaren ongebruikt in een kast gestaan en vertonen wat kuren. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de opstartproblemen van de voorversterker.

Het probleem is dat als ik de voorversterker aanzet na een tijdje uit te hebben gestaan (een dag oid), dat het dan ontzettend lang duurt voordat ik het relais van de inschakelvertraging hoor klikken. Soms meerdere minuten. Als hij eenmaal heeft geklikt, en ik zet hem dan weer uit en weer aan, dan duurt het minder lang, maar nog steeds te lang vind ik. Geen minuten meer dan, maar meer dan slechts een paar seconden. varierend van 10 tot 30 seconden denk ik.

Zit dit hem in het relais zelf of is er een ander probleem? En hoe los ik dat op?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Yoda

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2021, 09:47:42 door Yoda »

Jan

Re: Harman Kardon HK825 opstartproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2021, 20:56:25 »
Controleer de solderingen op de printplaat.
Controleer de condensatoren of ze bol staan.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2021, 22:35:09 »
Haal de doc van deze versterker. Deze versterker heeft wel een PROTECT circuit maar geen relais. Het werkt door de ingangstrap stroomloos te maken. Gaat echt veel uitmaken als je torren kortsluiting hebben, maar goed. Check als eerste B1 (-24 V).

Oh, wacht effe. Het is de preamp die een relais heeft. Kan zo gauw niet zien hoe dat werkt. Misschien heb ik morrege zin om ernaar te kijken. 't Was een drukke dag vandaag...

Tjerk
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2021, 22:41:04 door Regenpak »

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2021, 07:30:24 »
Check de spanning over C16. Als die niet 3.9 V is komt het relais niet in. Het lijkt erop dat het output relais schakelt tijdens schakelen tussen bronnen (IC1 & 2).

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2021, 13:29:40 »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben een leek als het gaat om dit soort dingen en ik weet niet of ik helemaal snap wat je bedoelt Tjerk, maar ik ga er binnenkort eens naar kijken. Staan die nummers op de componenten of refereer je aan een service manual oid? Moet sowieso nog even wachten want m'n multimeter is nog niet binnen.

Soldeerpunten nalopen en checken of er condensatoren bol staan moet me wel lukken in ieder geval.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
Re: Herman Karton HK825 opstartproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2021, 15:42:39 »
Staan die nummers op de componenten of refereer je aan een service manual oid?
Owwww... als je dat moet vragen kan je beter de hulp inroepen van iemand die er wel kaas van heeft gegeten. Hmmmm... kaas... Het service manual vertelt wat je moet doen. Als je dat niet kan verstaan moet je het echt laten liggen.

Tjerk
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2021, 15:44:51 door Regenpak »

Yoda

• *
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2021, 11:26:12 »
Haha, ik weet het ik ben echt een noob, maar wel een gemotiveerde en snel lerende. En ik doe niks als ik me er niet comfortabel bij voel. Zeker met jullie hulp kom ik een heel eind! Service manual gaat me niet makkelijk af, maar met een duwtje in de juiste richting lukt t wel. Ik stel misschien soms alleen wat echte stomme vragen maar vergeef me dat dan ajb.

Ik heb de printplaat netjes bloot gelegd en gecontroleerd volgens instructie. Er staan geen condensatoren bol, en alle soldeerpunten zijn goed, voor zover ik heb kunnen beoordelen.

Ik moet zeggen dat het probleem misschien toch ook iets anders zit dan in eerste instantie omschreven. Als hij een tijdje aan heeft gestaan nadat de inschakelvertraging heeft gewerkt doet hij het eigenlijk best wel prima. Als ie een uurtje heeft aangestaan bijvoorbeeld en dan zet ik hem even uit en weer aan duurt het geen 10 seconden meer. Het is alleen de eerste keer heel erg. Als ik hem dan aanzet dan knippert het power indicator lampje eerst normaal, dan een hele tijd niks, dan klikt het relais en heb ik geluid, en het power indictor lampje gaat dan steeds sneller knipperen tot het permanent brandt.

Ik heb ergens gelezen dat iemand met ook een hk825 precies hetzelfde probleem ondervond en daar hadden ze het over uitgedroogde electrolytische condensatoren oid. Die vervangen en t is verholpen. Weten jullie welke dat zouden moeten zijn? Of hoe kan ik daar achter komen?

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2021, 11:29:00 door Yoda »

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2021, 12:47:35 »
Zie hierboven. C16

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2021, 13:06:16 »
Ok, ik heb hem gevonden. Een piepklein condensatortje.

Alleen c16 vervangen voor een nieuwe van dezelfde waarde en dan is het klaar? Of zijn er meer die ik gelijk mee moet nemen?

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2021, 22:43:44 »
Alleen c16 vervangen voor een nieuwe van dezelfde waarde en dan is het klaar? Of zijn er meer die ik gelijk mee moet nemen?
Je leest niet goed.

Check de spanning over C16. Als die niet 3.9 V is komt het relais niet in

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2021, 22:47:37 »
Hoe doe ik dat dan Tjerk?

sschot

• *
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2021, 23:07:08 »
met een meetinstrument zoals een volt meter, vaak te koop als multimeter omdat je er meerdere grootheden mee kunt meten.

Dus met je multimeter de spanning meten "over" het genoemde component. 1 meetpin plaats je voor het component, de andere achter het component en je meter stel je in op een meetbereik groter dan 4V DC (gelijk spanning)
Atoll IN200 Signature | Bluesound Node 2I | Chord 2Qute | B&W DM603S3

Yoda

• *
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2021, 23:12:46 »
Ik heb een multimeter, en ik weet hoe die werkt. Mijn vraag was meer praktisch.

Maar als ik jouw reactie goed snap dan mag de condensator dus op de print blijven zitten, klopt dat?

En wanneer doe ik de meting dan? Voor het klikken van het relais of er na?

Yoda

• *
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2021, 23:27:24 »
Ik heb m aangezet net nadatxie ff heeeft uitgestaan.

Spanning over C16 loopt langzaam op van 0 naar 1,1 en bij 1,1 klikt het relais.

Nu ik zo bezig ben geweest met C16 heb ik het idee dat ik een lekspoortje onder de condensator zie. Maar kan me vergissen..

Yoda

• *
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2021, 23:28:52 »
Spanning loopt nog wat verder op. 1,3 nu, weet niet hoelang dat doorgaat.