Auteur Topic: Harman Kardon HK825 opstartproblemen  (gelezen 403 keer)

Yoda

• *
Re: Harman Kardon HK825 opstartproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2021, 23:49:25 »
Lekspoortje wat ik denk / dacht te zien zie ik bij meerdere van de kleine blauwe condensatortjes. Het beste te omschrijven als een soort groene korrelige aanslag op 1 van de pootjes van de condensatoren.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #16 Gepost op: 1 april 2021, 08:24:56 »
Spanning loopt nog wat verder op. 1,3 nu, weet niet hoelang dat doorgaat.
Als het goed is tot 3.9 V volgens het manual. Maar het is wel errug laag. Kan zomaar zijn dat het "lekspoortje" waar je het over hebt de oorzaak is dat de spanning zo langzaam oploopt. Het kan ook zijn dat Q11 of Q13 stuk zijn. Q11 is voor de mute bij uitschakelen Q13 voor de mute tijdens omschakelen van input.

Meet eens wat met die spanning gebeurt als je van input verandert? Dan weten we of Q13 de oorzaak is. Of niet. We moeten nu dingen gaan uitsluiten.

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #17 Gepost op: 1 april 2021, 08:30:21 »
Wat bedoel je met van input veranderen? Gewoon van bv cd naar tuner of zeg ik nou iets heel stoms?

Yoda

• *
« Reactie #18 Gepost op: 1 april 2021, 08:48:37 »
Als dat inderdaad is wat je bedoelt dan gebeurt er niks aan de spanning over C16 (1,3 ongeveer) als ik tussen de normale inputs schakel, maar bij schakelen tussen phono en iets anders valt de spanning heel even weg, klikt het relais uit, komt de spanning gelijk weer terug en klikt het relais weer aan.

Yoda

• *
« Reactie #19 Gepost op: 1 april 2021, 09:19:04 »
Staat nu al een tijdje aan, spanning over C16 is nu 1,7V.

Muziek klinkt wel lekker gewoon trouwens.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #20 Gepost op: 1 april 2021, 09:35:28 »
maar bij schakelen tussen phono en iets anders valt de spanning heel even weg, klikt het relais uit, komt de spanning gelijk weer terug en klikt het relais weer aan.
Ik verwachtte het ook bij die andere inputs maar het is inderdaad wel wat er zou moeten gebeuren. Die 1.3/1.7 V is veelste laag gezien de meetwaarden in het manual. Wat is de spanning op de basis van Q11? Die zou 4.5 V moeten zijn. En als je toch bezig bent meteen ook maar de emitter van Q31 (4.1 V).

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #21 Gepost op: 1 april 2021, 10:15:02 »
Ok wat ik nu meet is gek denk ik.

Gemeten nadat het relais geklikt heeft. In eerste instantie meette ik op Q11 1,7 en op Q31 0,9, MAAR.. ineens hoorde ik bij het meten van Q31 het relair klikken en toen meette ik heel even 4,nogwat. Later hetzelfde verhaal op Q11. Ineens klikte het relais en toen heel even 4,nogwat gemeten.

Yoda

• *
« Reactie #22 Gepost op: 1 april 2021, 10:18:41 »
Als ik meet voor het relais klikt meet ik 3,nogwat op zowel q11 als q31 (lastig te zien wat ik heb weinig tijd om t af te lezen. Maar de spanning loopt in ieder geval terug na het klikken van het relais.

Yoda

• *
« Reactie #23 Gepost op: 1 april 2021, 10:39:54 »
Oh wacht, het ligt eraan over welke pootjes ik meet. Sorry had niet gezien dat Q11 en Q31 3 pootjes hadden.

Mijn vorige meting was over de buitenste pootjes. Als ik meet over het pootje het dichtst bij de output en het middelste pootje meet ik 4,7 op beiden.

Meet ik over het pootje het dichtst bij de voorkant vd versterker en het midden dan krijg ik 3,0 op Q11 en 3,9 op q31

Yoda

• *
« Reactie #24 Gepost op: 1 april 2021, 11:03:23 »
Kijk dit js weer echt zo'n noob momentje. Relais klikt tijdens t meten omdst ik m kortsluit denk ik.

Nu ff aan de onderksnt van de print gemeten.

Q11: buitenste pootjes 1,1 - midden naar output 4,7 - midden naar voorkant 3,4

Q31: buitenste pootjes 0,7 - midden naar output 4,7 - midden naar voorkant 3,9

Heb C16 ook nog maar eens nagemeten en daar krijg ik nu 3,3. Op 1 van de pootjes zat die groene aanslag, denk dat dat de meting heeft beinvloed!

Sorry voor alle verwarring!

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #25 Gepost op: 1 april 2021, 12:46:46 »
Oh wacht, het ligt eraan over welke pootjes ik meet. Sorry had niet gezien dat Q11 en Q31 3 pootjes hadden
Auw... dat doet zeer... Dit is nog vr het n00b zijn... heb je nog mazzel gehad dat er niks is uitgefikt.

Maar goed. Effe jouw meetwaarden proberen te vertalen. Gelukkig zijn zowel van Q11 als Q31 de collectors (de middenste pootjes dus) geaard. Je meet tenslotte altijd ten opzichte van aarde. Tenzij anders vermeld/gevraagd. Extragratis basisles electronica. De beide basissen zijn met elkaar verbonden. Dat is dus die 4.7 V. Maar het is nogal inconsistent met eerdere berichten. Vanwege die groene corrosie is het wellicht een goed idee om C16 te vervangen. Ga er vooralsnog niet vanuit dat er torren stuk zijn hoewel dat altijd alsnog kan blijken.

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #26 Gepost op: 1 april 2021, 13:30:56 »
Ik weet t Tjerk, supernoob. Gelukkig heb ik enorm veel aan jou. Weet niet of je in de buurt van rotterdam woont want dan kom ik je ff een krat bier brengen ofzo.

Maargoed. C16 vervangen dus, prima ga ik doen.

Wat is dan wijsheid, gelijk alle vergelijkbare condensatortjes vervangen waar ik nog meer van die groene corrosie zie? Of denk je dat het met C16 voldoende is?

Als ik toch onderdeeltjes ga bestellen...

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #27 Gepost op: 1 april 2021, 15:27:06 »
Wat is dan wijsheid, gelijk alle vergelijkbare condensatortjes vervangen waar ik nog meer van die groene corrosie zie?
Nee, alleen de C'tjes met corrosie. Zelfde verhaal als bol staan. Maar doe jezelf een lol en vervang in eerste instantie alln C16. Er zijn niet meer klachten. Zeker als je een hele bups aan onderdelen gaat vervangen krijg je fouten (polariteit!) en ben je verder van huis.

Ik woon in Amsterdam West. Staat ook in mijn profiel.

Tjerk

Yoda

• *
« Reactie #28 Gepost op: 7 april 2021, 18:41:02 »
Tjerk! Het is gelukt! Bedankt man! Krat bier houd je tegoed. Ik weet nog niet wanneer ik in de buurt ben maar zodra ik het weet sein ik je in.

Er waren nog 2 ctjes van dezelfde waarde die leksporen vertoonde, die heb ik ook vervangen. Maar c16 was het probleem, nadat ik die had vervangen deed ie het weer goed.

In mijn ogen ben je een tovenaar. Nogmaals dank!

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #29 Gepost op: 7 april 2021, 21:13:37 »
Mooi!  :wacko:

Nou mijn eigen problemen nog effe oplossen (DCC spelers: wat een baggerconcept is dat! En wat zitten die spelers KUDT in elkaar!)

Tjerk