Auteur Topic: Rotel RA-985BX als stereo eindversterker aan NAD T-758 surround receiver.  (gelezen 198 keer)

rmelman

• *
Ik wil graag mijn oude vertrouwde Rotel RA-985BX stereoversterker  :heart: plaatsen achter de NAD T-758 (versie 1) surroundversterker. Ik heb hiervoor een nette cinch/tulp kabel vanuit de Pre-Out van de NAD naar de Main-In getrokken. Hiervoor moeten bij de Rotel 2 metalen bruggen/jumpers verwijderd worden die tussen de pre-out en de main-in zitten. Zodra die verwijderd zijn echter, is er geen geluid meer (zelfs geen ruis). Moet ik wellicht ook de Pre-Out van de Rotel nog ergens op aansluiten?? (kanttekening: ik krijg wel 'geluid' als ik met Audyssey de speakers inregel op de NAD)

peter23

• **
Re: Rotel RA-985BX als stereo eindversterker aan NAD T-758 surround receiver.
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2021, 12:57:43 »
Zo ik het zie gaat het bij de NAD T 758 V1 om een IR out. (Infrarood Out). En is bedoeld om de IR
OUT 1 van de T 758 op een ander apparaat met een IR IN-functie aan te sluiten.
Bij deze opsteller doet de T 758 dienst als een “IR-repeater”, zodat het
apparaat dat op de IR IN van de T 758 is aangesloten de andere appara-
tuur die op de IR OUT 1 van de T 758 is aangesloten, kan aansturen.
Vaak andere NAD apparatuur wat hier compatible mee is.

Bij de Rotel gaat het puur om een Pre-in aansluiting.

Je handleiding geeft hier ook wel uitsluitsel over.
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  PrimaLuna Prologue 3, Prologue 6, Dialogue 3  * Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500 *

rmelman

• *
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2021, 15:03:57 »
Ik heb op de NAD een aparte IR out, dat is niet de uitgang die ik gebruik. Er zit een aparte Audio Pre Out, waarbij ik alle speakers (L+R, center, subwoofer en 4x surround) kan 'overbruggen. zie links onderin naast speakeruitgangen.
De handleiding meldt het volgende:  Met AUDIO PRE-OUT kan de T 758 als voorversterker worden
gebruikt bij externe versterkers voor sommige of alle kanalen. Sluit FRONT L, FRONT R, CENTER, SURR R, SURR L, SURR-BL en SURR-BR aan op de betreffende kanaalingang van een versterker of versterkers die de overeenkomstige luidsprekers aansturen.

De Rotel handleiding meldt: One of the most common uses for these connectors is to incorporate a surround sound processor into the system. Typically the  front channel outputs from the signal processor are connected to  the “Main In” of the RA-985BX. The other outputs from the signal  processor are connected to other power amplifiers and speakers.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 15:42:34 door rmelman »

rmelman

• *
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2021, 15:18:53 »
Ik kom in een nederlandse vertaling van de handleiding een iets andere uitleg tegen:
Onder de “CASSETTE REMOTE” aansluiting vindt u twee stel
doorverbonden cinch pluggen genaamd “PRE OUT” en “MAIN IN”. Deze
aansluitingen kunt u inzetten wanneer u de RA 985BX wilt gebruiken als
losse voor- en eindversterker of om tussen de voor- en eindversterker
randapparatuur aan te sluiten zoals een spectrum analyser, equalizer of
surround processor. Om deze mogelijkheid te gebruiken trekt u de
doorverbindingen eruit en verbindt met twee (goede) interlink kabels de
“PRE OUT” (uitgangen) met de ingangen van de processor en de “MAIN
IN” (ingangen) met de uitgangen van dat apparaat.

Ik begrijp hieruit dat ik een tweede interlink moet trekken vanaf de pre-out van de rotel naar een input van de NAD, maar dat voelt een beetje overbodig. :think:
Iemand een idee?

peter23

• **
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2021, 17:32:54 »
Ik begrijp hieruit dat ik een tweede interlink moet trekken vanaf de pre-out van de rotel naar een input van de NAD, maar dat voelt een beetje overbodig. :think:
Iemand een idee?

De door jou geposte handleiding beschrijft de handelingen die je moet uitvoeren, als je tussen de voor- en eindversterker van de RA 985BX randapparatuur wilt aansluiten zoals een spectrum analyser, equalizer of
surround processor.

Dat is in dit geval niet aan de orde, je wilt immers de Rotel enkel als eindversterker gebruiken.
Een interlink van de NAD Pre-Out naar Rotel Main-In is dan voldoende.
Gekozen speakers (front/center enz.) vanuit de NAD Audio Pre- Out verhuizen dan uiteraard wel naar speakeraansluiting van de Rotel.
De aangesloten bron (NAD) moet vervolgens het volume regelen.
Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX, RC1550, RB1552, RCD1520  *  NAD 7130, 5320  *  PrimaLuna Prologue 3, Prologue 6, Dialogue 3  * Thorens TD160 MKII  *  Pro-Ject Xpression III/Ortofon 2MBronze, Pro-Ject Speedbox II,  *  Tannoy D500 *

rmelman

• *
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2021, 18:52:34 »
De door jou geposte handleiding beschrijft de handelingen die je moet uitvoeren, als je tussen de voor- en eindversterker van de RA 985BX randapparatuur wilt aansluiten zoals een spectrum analyser, equalizer of
surround processor.

Dat is in dit geval niet aan de orde, je wilt immers de Rotel enkel als eindversterker gebruiken.
Een interlink van de NAD Pre-Out naar Rotel Main-In is dan voldoende.
Gekozen speakers (front/center enz.) vanuit de NAD Audio Pre- Out verhuizen dan uiteraard wel naar speakeraansluiting van de Rotel.
De aangesloten bron (NAD) moet vervolgens het volume regelen.

Hi Peter, dank voor de uitleg.
Na wat sleutelen heb ik het op de aangegeven methode voor elkaar dat ik geluid van NAD over de Rotel met speakers kan horen. Dus bij een surround film hoor ik L+R via de Rotel en de rest via de NAD.
Nu zou ik ook graag de cd-speler en streamer rechtstreeks op de Rotel aansluiten, maar dit geeft geen geluid. (want hij functioneert nu alleen als power amp)
Zou ik de pre-out van de Rotel kunnen doorlinken naar een Aux in van de Rotel? of gaat de versterker daar 'niet blij' van worden?
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 19:09:25 door rmelman »

peter23

• **
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2021, 21:19:28 »
De Pre-out is een voorversterker-uitgang, een uitgang die de bronkeuze doorgeeft (en volume + evt. toonregeling).

Je geeft zelf al aan dat de Rotel nu alleen als power amp functioneerd. Dus in de huidige setting (en sowieso) is het zinloos om de Pre-uitgang door te lussen naar een broningang van de Rotel. De bron zal bij de NAD weg moeten komen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 21:37:03 door peter23 »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2021, 08:10:26 »
Je kunt de pre out (of liever de rec out)van de Rotel wél naar een ingang van de NAD brengen en dan voor de meest directe doorgifte-instelling kiezen op de NAD.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

rmelman

• *
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2021, 20:42:24 »
Dank allen voor de reacties. Ik heb alle bronnen nu op de NAD aangesloten en dat werkt uitstekend.
Kwam er achter dat ik het systeem in een eerder stadium al goed had aangesloten, maar tijdens het testen was blijkbaar de streamer softwarematig op mute gezet en bij de bluray speler bleek de HDMI kabel niet goed bevestigd. Vandaar het ontbreken van geluid.