Auteur Topic: Ik dacht dat ik het snapte, maar helaas  (gelezen 178 keer)

Pinguin

• *
Ik dacht dat ik het snapte, maar helaas
« Gepost op: 14 mei 2021, 15:58:55 »
Hallo Allemaal,

Ik vond het tijd om eens op internet op zoek te gaan naar een nieuw muzieksysteem. Ik heb nu nog een losse receiver, cd jukebox en minidiscspeler van Yamaha. Die zouden plaats moeten maken voor 1 nieuw Yamaha device. Nou dacht ik in 1e instantie te gaan voor de Yamaha R-N602. Daar zouden dan 2 Yamaha musiccast 50 speakers bij komen en een Yamaha musiccast BAR 400. Alleen bleek dat de N602 helemaal geen HDMI heeft en ik had gelezen dat je van bijv. je receiver een "hub" moet maken waar je alle HDMI op aansluit. Dus verder gezocht, kwam ik op de Yamaha RX-S 602. Deze heeft wel HDMI. Nu claimt de verkoper dat ik de musicbar (BAR 400) daar niet op aan kan sluiten omdat in de bar als een voorversterker zit. Dus nu ben ik "confused" Want zou het zonde vinden om straks nieuw spul te hebben en dan blijkt het niet samen te werken..

Hoe ik het zelf voor me zie: Ik sluit de RX-S 602 via HDMI arc aan op mijn slimme LG oled tv aan. De soundbar sluit ik dan weer middels HDMI op de RX-S 602 aan. Zo kan ik films kijken via "surround" Internetradio/Spotify of bestanden van de NAS streamen via de receiver.

Kan iemand mij duidelijk maken of mijn verhaal of die van de verkoper klopt?

jazzman

• **
Re: Ik dacht dat ik het snapte, maar helaas
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2021, 04:18:27 »
Het verhaal van de verkoper klopt..

Als je Google gebruikt, dan kom je dit tegen:

https://nl.yamaha.com/files/download/other_assets/1/1195171/web_AV17-0307_YAS-408_om_G_Nl_D0.pdf

En daar staat het netjes en duidelijk uitgelegd..
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

Pinguin

• *
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2021, 08:59:41 »
Dankjewel Jazzman!
Had andere handleidingen al wel gelezen, maar deze nog niet.

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus niet de soundbar en receiver tegelijk kopen, want dat werkt dan (heb ik nog niet echt gelezen) niet samen.

Maar hoe krijg ik het dan voor elkaar, hmmmm

jazzman

• **
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2021, 09:06:50 »
Er staan hele duidelijke tekeningen in de gebruiksaanwijzing. Wat jij wil kan niet.
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2021, 10:42:20 »
De soundbar heeft helaas maar één hdmi-ingang, dus als je meerdere hdmi-bronnen wil kunnen aansluiten daarop moet je gebruik maken van een hdmi-switch.

Ik zou zo eens iets proberen:

(<klik! voor productpagina)

Deze heeft dus 5 ingangen en één uitgang, daarmee kun je dus tot 5 hdmi-toestellen op je soundbar aansluiten.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2021, 12:00:54 »
Je gaat uit van een systeem met een soundbar als control system of van een systeem met een receiver als control system en meerdere luidsprekers.
Gisteren toevallig een Yamaha YSP2700 systeem aangesloten waarbij de sub niet ideaal (heel dicht bij de soundbar) kon worden geplaatst en ik heb zelden een onsamenhangender set gehoord (ondanks de uitgevoerde calibratie).
Ik snap niet hoe zo'n systeem dan toch aan goede reviews komt op tal van sites met slechts hier en daar een opmerking over de kritische plaatsing.
Bepaal goed voor jezelf wat de wensen voor het systeem zijn.
Sommige systemen bieden alles wat je aan aansluitingen wenst maar zijn een crime in de bediening voor huisgenoten. Andere systemen zijn uiterst praktisch in het gebruik maar hebben weer minder aansluitmogelijkheden. Wanneer je bijvoorbeeld radio wilt luisteren via het kastje van een provider springen sommige apparaten er positief uit omdat ze cinchingangen hebben en/of een TosLink ingang. Een moderne TV met HDMI-ARC neemt veel problemen weg bij volumebediening van een soundbar bij kijken van videobronnen. Keuzes, keuzes, keuzes en veel winkelpersoneel dat meer aan de marge van sommige producten of een snelle deal denkt dan aan ultiem gebruiksgemak of oplossing met de meeste mogelijkeden, al naar gelang de wensen ( die soms ook nog vaag zijn).

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pinguin

• *
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2021, 13:48:26 »
Dat de soundbar maar 1 hdmi ingang heeft is genoeg. Daar komt de tv op. De hdmi out gaat dan naar de receiver. Maar dat werkt dus blijkbaar niet. Tv wil ik alleen maar via de soundbar horen. Muziek (of het nou van internet of NAS is) via de receiver. En wat er aan soundcast speakers aanhangt, maakt volgend mij niets uit. Welk geluid er ook uit komt, of dat van tv of spotify bijv. is.

Zoals ik het nu begrijp moet ik dus kiezen om of een receiver te kopen met losse speakers om zo surround te krijgen, of een soundbar om geluid via de tv te horen, maar dan geen spotify e.d.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2021, 15:34:24 »
De meeste soundbars ondersteunen Spotify via Spotify Connect of eigen app maar ook internetradio en muziek van eigen opslag
 .
Bij sommigen kun je dan ook nog voorkeuzes opslaan die je met de afstandsbediening oproept.
Persoonlijk vind ik dat Sonos het hele gebeuren het best voor elkaar heeft met software en conbinaties met nieuwe en oudere televisies maar dat is wel een monopolist aan het worden.
Ik houd het nog even bij receiver met 4 luidsprekers en sub (actieve centerspeaker zit er aan te komen), Spotify en internetradio via Max2Play op een Raspberry Pi.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....