Auteur Topic: Sony SS CSE1 vs Wharfedale 220  (gelezen 173 keer)

krek

• **
Sony SS CSE1 vs Wharfedale 220
« Gepost op: 22 mei 2021, 17:35:07 »
Tijd geleden dat ik hier was. Ik draai op 2 sets ondertussen. Yamaha RN500 op de slaapkamer en en node2i-NADC368 als voorversterker-Yamaha mx2 eindversterker combi in de woonkamer. Main speakers Tannoy xt8f maar daar gaat het even niet om. Ik was op zoek naar een setje speakers voor op de slaapkamer. Voor mijn vriendin had ik haar kleine boekenplank Tannoys verkocht voor 55 euro en ik kocht voor haar een paartje Sony ss ccpx11 speakertjes op basis van een forum over de cpx22 speakertjes (google ok I am pissed now cpx22). Die ccpx11 sloot ik een avondje aan op mijn set beneden als 2e set speakers. Ik was stomverbaasd wat een geluid deze speakertjes maakten. De Tannoys die ik net had verkocht hadden hier ook nog een dagje gedraaid. Indruk: chocolade, dik, gordijn ervoor geluid. En de Sony fris en dynamisch. Niks gemeten verder want dat kan ik niet. Ik had nog een paar tientjes over dus voor mezelf een paar Sony SS CSE1 op de kop getikt. Op basis van een ander forum van wat audiofielen die hiermee gingen knutselen omdat ze ze zo lekker vonden klinken. En inderdaad ook deze Sony speakers draaien als een tierelier. Ik dacht ik wil wel iets ECHT goeds op de slaapkamer en dat kan geen microset speaker zijn. Dus 2e hands wharfedale 220 op de kop getikt. 5 sterren beste bookshelf 2014 blabla! A-B vergelijken op beide systemen en na een paar dagen... De Wharfedales weer verkocht. Dit is misschien wel een epiphany op wel naar een low-fi systeem  ;D. De Sony speakertjes hebben hier al een avondje volle bak gedraaid tijdens een feestje en ze geven geen krimp, de boel stond op zn kop en iedereen was enthousiast over het geluid. Tekort bass? Zeker niet. Komt het goede geluid door de Node 2i werd gevraagd. Welke versterker heb je? Nou, de Sony 25 euro speakertjes spelen een grote rol. De MX2 zeker ook. En de Node is gewoon lowfi spotify. Er wordt hier veel geluisterd naar jaren 60-70 muziek, uiteraard ook tijdens feestjes. Dat is vaak wat dof opgenomen: boven de 10 khz werd de boel al afgeroomd las ik ergens. Ik denk dat deze speakers wat extra hoge frequenties weergeven, ala B&W wellicht. Niet neutraal dus. Dat compenseert denk ik wat veel opnames missen, waardoor het zo lekker klinkt. Een ander ding wat opviel ivm met de Wharfedales: daar plakte de muziek erg aan de speakers. Alleen recht ervoor had je het idee dat de muziek niet uit de speakers kwam en onstond een stereobeeld. De Sony's stralen vermoed ik horizontaal en verticaal veel breder en constanter uit (wat ik niet kan bewijzen). Voor bepaalde omstandigheden zeker fijn. Ze blijven.
NAD C368 losse Node 2i Tannoy Revolution xt8f, zwartrode speakerkabel van de rol, vd Hul 75 ohm blauwe coax, hyperwire rca, konig spdif

Mmuetst

Re: Sony SS CSE1 vs Wharfedale 220
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2021, 18:09:00 »
Leuk verslag naar ontdekking van goed klinkende budget So Nie speakers  ;)
Zo heb ik hier een setje Tis echt niks speakers staan (Hoorn systeem) ooit een vriend mee geholpen, hij mocht de vloerstaande OLS Lotus III ruilen voor zijn Technics SB-R2. Ik verwachte niet veel van deze Tis echt niks luidsprekers, maar was toch verbaast over het geluid dat ze gaven. Zeker geen schreeuw papegaai met die hoorn tweeter.
Ook de goedkope BNS E3 speakers in mijn cave kan ik prima naar luisteren, niks mis mee.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2021, 19:34:51 »
Even gezocht en bekeken. Ik denk dat de diepte van de speakers zorgen voor een mooi basfundament. Als de verhoudingen en de units kloppen kun je dan zeker een mooi resultaat krijgen. En dat kan in dit geval zeker het geval zijn.

Sony is in basis ook echt een goed merk wat geen rotzooi maakt. Als het bij jou lekker klinkt dan fijn van genieten.
Mooie spullen van Scott, Denon, Kenwood, Sony, Hepta, Elac en Rel.

krek

• **
« Reactie #3 Gepost op: 23 mei 2021, 13:31:35 »
Ik heb even provisorisch een frequency sweep gedaan met een app en met de telefoon op een andere app dit gemeten. Er is inderdaad extra hoog tussen ongeveer7500 Hz tot iets boven de 10000 Hz.
NAD C368 losse Node 2i Tannoy Revolution xt8f, zwartrode speakerkabel van de rol, vd Hul 75 ohm blauwe coax, hyperwire rca, konig spdif

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2021, 13:51:29 »
De tweeter is erg bepalend voor het stereo beeld is inmiddels mijn ervaring. De AMT tweeter type 5 van Elac geeft een erg mooi breed en diep beeld en je hebt een brede luisterplek. Van een z.g. sweetspot is geen sprake.

Je kunt bijna naast de ene speaker zitten en dan de andere nog steeds goed horen.
Mooie spullen van Scott, Denon, Kenwood, Sony, Hepta, Elac en Rel.

krek

• **
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2021, 14:05:41 »
Ik vermoed ook hier een erg brede uitstraling horizontaal en vertikaal van de tweeter. Je loopt door de muziek heen in de kamer in plaats van muziek uit richting van de speaker. Ze staan overigens op 20 cm lage stands, naar achteren leunend. Scheelt ook denk ik. Best een fijne opstelling tov op oorhoogte op hoge stands.