Auteur Topic: Roon op NUC met DAC levert vreemd onstabiele audio  (gelezen 95 keer)

max232

• *
Roon op NUC met DAC levert vreemd onstabiele audio
« Gepost op: 7 juni 2021, 10:33:58 »
Hallo,

in dit topic (https://www.hififorum.nl/index.php?topic=33185.0) heb ik hier om hulp gevraagd. Aan de hand van de feedback heb ik nu mijn set uitgebreid met de Topping D30 Pro (gezien de review op de aangeraadde forum site Audio Science Review). Nu ik alles heb aangesloten blijf ik met regelmaat vreemde audio resultaten krijgen. Ik heb nu een i5, 8GB, 128GB SSD NUC met ROCK, via USB aan de Topping D30 Pro, en die met RCA aan de AUX van mijn AMP. AMP is dubbele ICE mono blokken D-class.
Gelukkig is het meestal gewoon glashelder als ik afspeel met Qobuz over Roon.

Het volgende gaat nog niet goed;

1. Het signaal van de Topping D30 Pro wat mijn RCA bereikt van mijn AMP is zo laag dat ik mijn AMP op -5 tot 0dB moet zetten terwijl mijn andere bronnen op -20 net zo hard gaan (CD en Toshlink). De Topping staat dan ook helemaal op 0dB.
2. Ik heb vreemde flufjes/kuchjes en andere bijgeluiden als de muziek stil is (heb ik niet bij de CD en Toshlink bronnen maar alleen bij de DAC) en vanwege het verschijnsel van 1 worden die duidelijk hoorbaar omdat mijn AMP zo ver open moet
3. Ik heb geluid dat uit zichzelf harder en zachter gaat rondom het ingestelde volume, per kanaal onafhankelijk.

Ik lees dat betere USB kabels onzin is en de RCA kabel heb ik al meerdere van geprobeerd (zit nu een 1m Oehlbach van ong. 50 euro in) maar dat maakt geen verschil.

Ik heb wat met het 'volume' van de DAC gespeeld en het lijkt dat als ik die op -10dB zet ipv 0 er minder vaak problemen zijn maar ik heb geen idee of dat ook echt zo is. En dan moet ik mijn AMP zelfs over de 0 heen halen om lekker te luisteren. Ik mis hier dus aardig wat power.

Hebben jullie tips, ervaringen hoe dit op te lossen? Het volume verschil en de flufjes en kuchjes is niet ok.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Roon op NUC met DAC levert vreemd onstabiele audio
« Reactie #1 Gepost op: 7 juni 2021, 15:22:23 »
Ik ken die Topping zelf niet, maar zie in beschrijvingen op internet wel dat hij effectief als voorversterker gebruikt kan worden. In elk geval maak ik uit je beschrijving op, dat de RCA-verbindingen onvoldoende amplitude (voltage) afgeven. Om een eindversterker met succes aan te sturen moet dat tussen 1 en 2 V liggen.
Ik zie dat de Topping ook XLR-aansluitingen heeft. Hebben je ICE monoblokken toevallig ook zo'n XLR-aansluiting? Anders kun je je eens een stel XLR-kabels aanschaffen en de Topping en je monoblokken daarmee verbinden. Als dat wel prima werkt, is er iets mis met de RCA-aansluitingen of de elektronica daarvan in je Topping.

Als je monoblokken geen XLR hebben, kun je eventueel een verloopkabel van XLR naar RCA proberen. Of een aparte analoge voorversterker tussen je Topping en je ICE monoblocks aansluiten. Wellicht kun je er ergens een lenen?

max232

• *
« Reactie #2 Gepost op: 7 juni 2021, 15:34:09 »
Hey Bloom,

dank voor je tips, ik heb helaas geen XLR op mijn AMP. Topping geeft aan: RCA 2Vrms | XLR 4Vrms.

Is het een probleem om die Topping op 0dB uit te sturen? 'Harder' kan hij niet. Ander zou een pre-AMP dus een mogelijkheid zijn maar theoretisch is dit toch vreemd? Die 2Vrms zou dan toch voldoende moeten zijn (ruim)?

Kan het nog ergens anders een issue zijn? ROON laat mij het volume via de app regelen, kan daar nog iets een rol spelen? Die staat overigens in mijn onderstaande scenario ook op 100 (vol open)

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2021, 15:47:34 »
2V lijkt mij "heet" genoeg.
Je zou eens kunnen kijken wat de CD aan output levert.
Zou zelfs minder kunnen zijn...

Settings Topping: maakt XLR of RCA of "beide" wat uit?

Toslink in de Topping, gaat dat ook fout?

Neem aan dat je Win draait.
Kijk eens alle USB settingen na, met name het volume.
https://www.thewelltemperedcomputer.com/SW/Windows/Win7/USBDAC.htm

max232

• *
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2021, 15:56:40 »
Hey Vincent,

nee, net wat anders. Via toshlink is mijn TV aan de AMP verbonden, de cd speler is intern. Beide bronnen zijn dus op -20dB op de volume meter gelijk aan het niveau van 0dB als ik de AUX waar mijn Topping aan hangt gebruik. Ik had daarvoor een Auralic aan die AUX hangen en die was ook op -20dB gelijk aan de andere bronnen. Het lijkt toch echt de bron (de NUC of Topping te zijn lijkt me dan)

De NUC heeft ROON Core draaien dus geen Windows (linux, waar je niet aan moet zitten).

De XLR is balanced, de RCA uiteraard niet. En dus 2vrms verschil (XLR geeft 4Vrms)
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2021, 15:58:50 door max232 »

Vincent Kars

• **
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2021, 16:33:46 »
Via toshlink is mijn TV aan de AMP verbonden

Probeer eens TV via Toslink naar Topping, is dat ook te zacht?

max232

• *
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2021, 17:07:31 »
Goed idee, ga ik doen.

max232

• *
« Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2021, 11:05:30 »
Gisterenavond getest, via toslink is er geen probleem. De stiltes zijn echt stil, geen bijgeluiden meer en het geluidsniveau is ook gelijk aan de andere bronnen als ik de DAC vol 'open' zet. Geen vervorming.

Hiermee kunnen we dus uitsluiten dat de RCA kabel en AMP een rol spelen. De DAC kunnen we niet helemaal uitsluiten, hierin zit dus een verschil in toslink en USB. De vraag is of de USB bron het probleem is, de kabel of de ingang.

Iemand nog ideeen dat te testen?

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2021, 15:28:46 »
hoe is je uitsturing vanuit je I5?
Kun je testen met een andere pc of digitale bron?
Kun je iets met de usb input op de DAC regelen?
Heb je een andere usb kabel geprobeerd?

Gisterenavond getest, via toslink is er geen probleem. De stiltes zijn echt stil, geen bijgeluiden meer en het geluidsniveau is ook gelijk aan de andere bronnen als ik de DAC vol 'open' zet. Geen vervorming.

Hiermee kunnen we dus uitsluiten dat de RCA kabel en AMP een rol spelen. De DAC kunnen we niet helemaal uitsluiten, hierin zit dus een verschil in toslink en USB. De vraag is of de USB bron het probleem is, de kabel of de ingang.

Iemand nog ideeen dat te testen?
Yamaha R-N803D - HDX-1000 - TDL Studio Monitor Compact

max232

• *
« Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2021, 15:45:26 »
Hoi Pimmie,

dank voor je reactie. Even onder elkaar;

1. geen idee, hoe kan ik dat bepalen? Roon ROCK is een gesloten Linux server met app en webinterface. Die webinterface geeft hier geen info over
2. dat zou wel kunnen denk ik, kan ik gewoon een laptop aansluiten aan de dac en een mp3 afspelen??
3. voor zover ik heb kunnen vinden niet, er lijkt een firmware update te zijn maar ik weet niet zeker of ik niet de laatste versie al heb. Dat ga ik uitzoeken.
4. nee nog niet, heb ik niet liggen

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2021, 18:41:52 »
In mijn Max2Play speler op Raspberry Pi kun je of met de officiŽle gekochte software de digitale output tunen op de gebruikte DAC. Via Linux kun je de middels ALSA-mixer output ook rechtstreeks regelen. Misschien speelt hier ook zoiets.
In kabels hoef je dit soort fratsen in elk geval NOOIT te zoeken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Vincent Kars

• **
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2021, 19:43:47 »
De DAC kunnen we niet helemaal uitsluiten, hierin zit dus een verschil in toslink en USB.

DAC even aansluiten op een laptop.
Als die Win10 draait zijn er geen drivers nodig (UAC2 compatible)
Als dit ook normaal werkt dan ligt het niet aan de DAC

max232

• *
« Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2021, 09:38:56 »
Hey Allen,

ik heb de USB kabel vervangen en het lijkt opgelost. Ik ga de komende tijd het zo aankijken. Dank voor alle hulp. Als het probleem terugkomt laat ik het weten.