Auteur Topic: De set en historie ven Luistervink  (gelezen 41 keer)

Luistervink

• *
De set en historie ven Luistervink
« Gepost op: 9 juni 2021, 20:59:45 »
Hallo Hifi liefhebbers,

Na een hele tijd meegekeken te hebben (de luistervink uitgehangen) is tijd om een account aan te maken. Leuk om af en toe wat te kunnen delen of specifieke te vragen te kunnen stellen.

Mijn audio gebruik ik voornamelijk voor luisteruurtjes in de weekenden. Af en toe ook 's avonds laat maar dan is het al snel te luidruchtig voor de rest van het huishouden. Andere aspecten dan genieten van het luisteren naar muziek vind ik minder interessant.

De huidige opstelling bestaat uit:
- Speakers: Millon Phantom S2.

- Receiver: Sony DA5500ES, in gebruik als stereo versterker.

- CD speler: Sony XA50ES

- Streamer: Bluesound Node 2i

- Bekabeling: Besteed ik niet veel aandacht. Geen rotzooi maar zeker geen kostbaar merkspul.

- Akoestiek: Is zeker voor verbetering vatbaar. Harde vloer en muren, geen raambekleding. Binnenkort komt er een kleinere salontafel en een kleedje, ben benieuwd wat dat brengt.

De historie:
Eind vorige eeuw (dat klinkt toch langer geleden dan het voelt) heb ik mijn eerste Hifi set aangeschaft. Daarvoor, vanaf te lagere schooltijd, altijd muziek geluisterd en apparatuur bij elkaar gesprokkeld. De eerste serieuze set betond uit: Inifnity Delta speakers met een Denon versterker en CD speler. Machtige speakers, mooie combinatie met Denon, enorm veel plezier van gehad.

De Infinity’s hebben na de verhuizing geen goede opstelling meer gevonden. Op een gegeven moment op zoek gegaan naar een kleiner formaat speaker. Dit werd de Millon Cobra VI. Mooie slanke zuilen met een hoge WAF. De Denon versterker paarde niet goed met de Millons dus gewisseld voor een Sony DA50ES, ingezet als stereo versterker, en ook de bijpassende CD speler XA50ES aangeschaft.

in 2010 Spotify ontdekt. Hierna hoegenaamd geen CD meer gekocht. Streamen eerst via een Apple airport en een laptop. Later via een Chromecast. En om deze zwakke schakel te vervangen sinds kort de Bluesound.
Ondertussen de DA50, na het doorbranden van de voeding, dat was even schrikken, vervangen voor een DA5500.

Meest recente upgrade is de wissel van de Millon Cobra VI naar de grote broer Phantom S2. Op een gegeven moment, wegens goede recensies en uit nieuwsgierigheid de Monitor Audio Gold 200 beluisterd. Mooi, maar voor mij iets te analytisch en te weinig emotie, echter wel krachtiger in het middengebied dan de Cobra’s en dat was de trigger voor een uitgebreide zoektocht met als resultaat dus de Phantoms.

Ambitie:
Tijdens de zoektocht naar de opvolgers van de Cobra’s kennis gemaakt met Naim. Wat een waanzinnig mooi geluid. Zowel met de Monitor Audio, als met Millon als met Spendor.
Een duidelijk verbetering t.o.v. de Sony, dus…….  Een nieuw plan voor een upgrade is geboren.
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2021, 21:42:44 door Luistervink »