Auteur Topic: Herstelling cassetteradio Saba RCR 404 ('79)  (gelezen 54 keer)

Analog87

• *
Herstelling cassetteradio Saba RCR 404 ('79)
« Gepost op: 10 juni 2021, 12:10:46 »
Hey allen. Kan iemand mij helpen bij een herstelling vanop afstand? Ik ben geen hersteller dus ik verwacht er niet veel van - maar misschien komen we er...
Ik heb onlangs een mooie Saba RCR 404 gekocht, een soort Duitse 'boombox' / draagbare radio cassette uit '79
De linker speakers doen het prima, de rechter daarentegen... Komt wel iets van geluid uit, maar veel zwakker en schieler dan de linker. Ook veel meer ruis en gekraak...
Enkele keren play/rec duwen heb ik al geprobeerd.

Waar begin ik met zoeken? Ik kan foto's en video voorzien voor wie daar wat op kan zien?Heb hier ook een service manual liggen van de RCR 414 - ziet er vrij gelijkaardig uit.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Herstelling cassetteradio Saba RCR 404 ('79)
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2021, 13:23:34 »
De linker speakers doen het prima, de rechter daarentegen... Komt wel iets van geluid uit, maar veel zwakker en schieler dan de linker.

Met de luidsprekers zelf is dus niets mis, anders zou er helemaal niets uitkomen.
Het lijkt er dus op dat er een probleem zit in de versterker van dat kanaal.

Je schrijft dat je zelf geen hersteller bent, dus vrees ik dat het een gevalletje 'jammer maar helaas' is geworden.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2021, 14:49:08 »
Ik zou de elco's bij de U vormige koellichaampjes eens proberen te vervangen en mocht dat nergens toe leiden dan zal er gericht moeten worden gezocht en dan moet je toch iets van een hersteller in je hebben, ervaring met schema's lezen en wat meetapparatuur.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2021, 15:06:49 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Regenpak

• Johnny Bravo
  • **
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2021, 16:35:09 »
Is het met de radio hetzelfde? Je moet natuurlijk wel eerst weten waar het probleem ongeveer zit. Versterker of cassettespeler is nogal een verschil. Speakers omwisselen is stap #1. Probeer via RM de service doc van de 404 te downloaden. Als het daarmee ook niet lukt is het gevalletje kliko.

Tjerk

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2021, 20:06:12 »
Het lijkt me overigens een gerebadgede Japanner.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....