Auteur Topic: 1e kennismaking klassieke muziek  (gelezen 5873 keer)

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
Re: 1e kennismaking klassieke muziek
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2007, 22:50:54 »
Volgens mij droomt hij over de uitwisseling van lichaamssappen.  :D

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2007, 23:56:40 »
Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat een viool is gemaakt voor maar 1 stuk:
.

Max Bruch, eerste vioolconcert opus 26. Bloedstollend mooi!

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

Kraus vonBentinck

« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2007, 00:10:18 »
groet,
Kraus

SuperAvilyn

« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2007, 09:01:34 »
Ook heel erg mooi: de muziek van Ralph Vaughan Williams. Misschien minder voor de hand liggend, maar daarom juist interessant.
Typisch Engelse muziek uit de eerste helft van de 20e eeuw. Sommige stukken zijn wat aan de pittige kant (bijv. de 4e en 6e symfonie liggen niet echt makkelijk in het gehoor), maar andere, zoals "The Lark Ascending", "Fantasia on a theme by Thomas Tallis", de beide Norfolk Rhapsodies en de 3e symfonie zijn heel toegankelijk en hemels mooi. Een beetje geheimzinnige muziek is het.

Voor een schijntje kun je een schitterende EMI-box krijgen met alle symfonieën + de hierboven genoemde stukken door het London Philharmonic olv. niemand minder dan Bernard Haitink, zie bijvoorbeeld:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_AffiliateMap-Start?LinkType=Product&Section=MUSIC&PrdID=1000004003142524&Referrer=ADVNLCIA00200900099

't Is maar een tip.

groeten
SuperAvilyn

« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2007, 14:08:06 door SuperAvilyn »
NAD C350, KEF RR103/4, Nakamichi CR-5E, Sony ST-SB920QS, Technics SL-1210 Mk2 met Denon DL-110, Rega Fono Mini A2D, Logitech Squeezebox Touch

VANZOMERENG

• Leer van gisteren, droom over morgen, leef vandaag
    • Mijn set
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2007, 22:01:27 »
Er zijn ook leuke verzamel dubbel-cd,s m.b.t klassiek muziek, welke juist bedoeld zijn om mensen met klassiek bekend te maken.
Van deze componisten zijn de bekende stukken verzameld op dubbel-cd,s.
Deze zijn/worden jaarlijks uitgebracht en heten Aangenaam Klassiek en kosten 7,99 per dubbel cd (ruim 140 minuten)
Er zit bij deze cd,s ook kortingcoupuns als je van een artiest een bepaalde album(cd) wilt aanschaffen.

Verder bestaan er nog vele diverse verzamelaar-cd,s
( o.a. de 3 cd-box Best of Classic FM Beste uit de Klassiek top 100 van het label EMI )
Leuke cd is verder ook Music for the Royal Fireworks/Watermusic,de uitvoering v/h DHM-label/Collegium AUREUM is erg mooi
Verder is om te "starten" ; De 4 jaargetijden van Vivaldi
Bij het kruidvat hebben ze ook veel klassieke Cd,s voor weinig geld
Sonus Faber Liuto Black, Marantz PM11S2, Marantz SA15S2, Denon DVD-3800BD,
Music Hall DAC 25.3, AKG-701

roodoor

• ...meer is minder, minder is meer...
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2007, 13:56:22 »
kijk en vooral...luister ook naar solowerk, het geeft je een mooi beeld van de kunde van de bespeler en de mogelijkheden van een instrument...en vaak ook al tweedehands voor een prikje te verkrijgen (zie bv MP).
enkele tips:
- Izaak Perlman
- Joshua Bell
- Van Immerzeel
- Hilary Hahn
- ...

kijk ook regelmatig naar bv www.klara.be...recenties die teruggaan tot +/- 2004...en vaak voor een klein bedrag in de V&D of Bijenkorf rekken te koop!
Ook nu weer staan diverse kleinere ketens, voornamelijk binnen NL, te pronken met hun "Aangenaam Klassiek" schijfjes (met een tegekke keuze aan toppers/jaar en fragmentjes), te koop voor een tientje, inclusief een berg aan kortingbonnen...

...succes en vooral, geniet van het beluisteren!!!...
Micromega Stage 2 / Aaron n5 - Isophon Odeon - Sennheiser HD590
(Rotel RCD855 - Audio Alchemy V.01KT_88 - Amity HP2A)
interlinks van Ixos & Kimber
Herteleer LS bekabeling

CHA

• **
  • Genieten van muziek met lekker glas Kasteelbier!
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2007, 17:56:14 »
Heb radio 4/ classic fm opgezet en als ik dan een nummer gehoord heb de tijd noteren om later via i'net de playlist erbij te zoeken. Helaas wel brakke kwaliteit geluid via de kabel en digitenne, fm is beter, maar toch.
Mijn eerste setje cd's komt volgende week. Chansig had nog wat liggen. Laat het wel weten dan.

gmmwr

• **
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2007, 19:01:51 »
Hallo

Heel leuke gevarieerde klassieke zender op het net:http://www.sr.se/webbradio/Settings.asp?doSettings=1&type=live&Id=&BroadcastDate=&IsBlock=

Klik aan:windows media
           spara
           kanaler
           SR Klassikt
           Lyssna direct PA SR Klassikt.

en luisteren maar,goede muziek met speellijst.
Via LATLISTER kun je ook nog nagaan welke cd afgespeeld is.(24 uur per dag)

succes met het luisteren

GMMWR
JK-reference loopwerk,JK Ultimate DAC2,JK Ultimate2 voorv.,, JK Ulitimate power amp(2X),kuzma reference,allaertsMC1 boron MKII,JK Ultimate DT luidsprekers

CHA

• **
  • Genieten van muziek met lekker glas Kasteelbier!
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2007, 22:43:49 »
Het speelt nu, mooie composities. Brakke geluidskwaliteit via pc speakers

gmmwr

• **
« Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2007, 23:13:00 »
Beste CHA

Ik gebruik zelf de hoofdtelefoon uitgang van de pc voor de ingang op een receiver om toch een redelijk goed geluid te krijgen,dit werkt prima met een paar goede luidsprekers erbij.
Ik vind het een zender met mooie gevarieerde muziek met veel bekende maar ook onbekende componisten en dito werken.
Vind je een bepaalde stuk muziek mooi dan kun je via de LATLISTOR zo opzoeken op welke cd het betreffende stuk muziek staat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

veel luisterplezier toegewenst.

GMMWR
JK-reference loopwerk,JK Ultimate DAC2,JK Ultimate2 voorv.,, JK Ulitimate power amp(2X),kuzma reference,allaertsMC1 boron MKII,JK Ultimate DT luidsprekers

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2007, 23:16:23 »
CHA, uiterlijk maandag gaan je cd'tjes op de post...als de boel hier morgen open is heb je het maandag al.. ;)

Gr Hans

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:00:35 »
Ik zou zeker deze beluisteren. 

Ruud15

• U bent niet verplicht tot antwoorden!
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:28:22 »
Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat een viool is gemaakt voor maar 1 stuk: http://media.putfile.com/Max-Bruch-Eerste-vioolconcert-Opus-26.

Max Bruch, eerste vioolconcert opus 26. Bloedstollend mooi!

Groet,
Jacco

Vooral het
derde
deel is helemaal te gek.  :idol:

Deze
wil ik jullie niet onthouden, ik lig echt helemaal dubbel. De violiste is goed maar het orkest speelt het allemaal nét niet zuiver. Zou het een grap zijn  :sceptic: Vreselijk!
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2007, 10:32:31 door Ruud15 »
www.johannus.com... voor de betere home-trainers.
† 21-12-2007

Ruud15

• U bent niet verplicht tot antwoorden!
« Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:41:58 »
Dit is ook erg mooi.

Itzhak Perlman speelt het Russisch vioolconcert van Tschaikovsky. Deze Perlman is zo'n beetje de beste violist ter wereld in mijn smaak.
www.johannus.com... voor de betere home-trainers.
† 21-12-2007

Kermit

• Moderator
« Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:10:13 »
Dvorak
Symfonie nr 9 'Uit de Nieuwe wereld' - Wiener Philharmoniker olv Kondrashin - Decca Eclipse. Een absolute topopname van dit veel gespeelde (en opgenomen) meesterwerk. Nog opgenomen in de om de akoustiek geroemde Sophiensaal. Door verandering van het management met de daarbij horende tariefaanpassingen heeft Decca er jarenlang niet meer kunnen opnemen. Echt in alle opzichten een topplaat die voor een eurootje of 7 bij V&D in de bakken staat.

Ravel
Borlero, La Valse, Rhapsodie Espagnol, Pavane pour un infant défunte, Daphnis&Chloe, Ma mère l'oye etc etc. - Opnames Orchestre Philharmonique de Montreal olv Charles Dutoit op Decca. In verschillende combinaties uitgebracht in verschillendelow en midprice series van Decca. Dutoit is een alom erkende, ware meester in de werken van o.a. Ravel. Hoe die man bijvoorbeeld climaxen weet op te bouwen is heel bijzonder. Luister maar eens naar het laatste deel van Ma mère 'l Oye. Heel transparant opgenomen en pure demo kwaliteit.

Moussorgski of Mussorgsky (meerdere varanten mogelijk)
Pictures at an Exhibition - Chicago Symphony Orchestra olv Georg Solti. Dit werk is de weerslag van een bezoek aan een tentoonstelling van kunstwerken van de kort daarvoor overleden vriend van Moessorgski, Hartmann. Een aantal schilderijen is hier muzikaal weergegeven, van elkaar gescheiden door het centrale Promenade thema,  waar het werk ook mee begint. In dat promenadethema proef je steeds nog iets van de sfeer van schilderijen die je zojuist 'gezien' hebt en soms al iets van wat er nog komen gaat. Oorspronkelijk is dit werk geschreven voor piano, maar het heeft zoveel in zich, dat het als het ware riep om orchestraties. Daar zijn er verschillende van geweest, maar orchestrair gigant Ravel heeft de ultieme orchestratie gemaakt en dat is  verreweg de meest bekende en gespeelde versie. Het is een waar spektakesltuk, een groot feest van orkestrale hoogstandjes en klankkleuren. Echt een heel toegankelijk werk, wat iedereen direct aanspreekt. Een topper voor starters met klassieke muziek.
Er zijn talloze goede tot zeer goede opnames gemaakt. De Solti-opname is als sinds jaar en dag mijn favoriet, maar Dutoit kan er ook wat van. Ik heb ook nog steeds een zwak voor een hele oude opname van het Concertgebouworkest olv Bernard Haitink. In zo ongeveer elke low- en mid-budget serie is wel een hele goede opname van dit werk te vinden.
Misschien interessant om te weten dat Gergiev een DVD heeft uitgebracht met het Rotterdamsch Philharmonsich Orkest met verschillende uitvoeringen en achtergronden bij het werk. Kost 15 Euro..      

Diverse russische orkestwerken.
Te korte stukken om een plaat mee te vullen en daarom in verschillende combinaties samengevoegd. Denk aan Nacht op de Kale berg van Moussorgski, Polowetzer Dansen van Bordin (neem die met koor, is echt veel mooier), Sabeldans van Khatchaturian, Adagio van Phrygia en Spartacus (beter bekend als thema van de Onedin-line) ook van Khatchaturian.

« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2007, 13:46:06 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?