Auteur Topic: 1e kennismaking klassieke muziek  (gelezen 5978 keer)

Kermit

• Moderator
Re: 1e kennismaking klassieke muziek
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2007, 11:33:04 »
Even een opmerking in algemene zin. Er bestaat niet zoiets als een 'beste' uitvoering. Veel hangt af van het perspectief van waaruit geluisterd wordt en het eigen referentiekader. Soms krijgt de één letterlijk kippevel bij het beluisteren van een opname, een ander laat het volkomen koud. En die voorkeuren kunnen in de loop der tijd ook nog eens stevig veranderen. Soms raakt muziek, die al langer kent, je ineens. Ik praat dan ook liever over heel goede of uitstekende uitvoeringen/opnames en heel soms spreek ik mijn voorkeur expliciet uit omdat die al jaren stabiel is, ondanks allerlei andere beluisterde opnames. 

Zo kan een grootheid als Jascha Heifetz mij maar niet raken, terwijl de relatief onbekend gebleven Michael Rabin dat wel kan:

« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2007, 11:45:16 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Kermit

• Moderator
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2007, 13:46:57 »
Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat een viool is gemaakt voor maar 1 stuk: http://media.putfile.com/Max-Bruch-Eerste-vioolconcert-Opus-26.

Max Bruch, eerste vioolconcert opus 26. Bloedstollend mooi!

Groet,
Jacco

Vooral het derde deel is helemaal te gek.  :idol:

Deze wil ik jullie niet onthouden, ik lig echt helemaal dubbel. De violiste is goed maar het orkest speelt het allemaal nét niet zuiver. Zou het een grap zijn  :sceptic: Vreselijk!

Ruud
Kun je de uitvoerenden er nog even bij zetten?
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Ruud15

• U bent niet verplicht tot antwoorden!
« Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2007, 14:56:12 »
Dat staat erbij voor zover ik weet, ook maar van yourtube geplukt!
En van de 2e heb ik geen idee.
www.johannus.com... voor de betere home-trainers.
† 21-12-2007

Kermit

• Moderator
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2007, 15:02:38 »
Je hebt gelijk. Dit is een opname van Kyung Wha Chung met als dirigent André Previn. Aan de kleding en het kapsel te zien is dit een opname uit de jaren '70, dus het orkest zal het London Symphony Orchestra wel zijn, waar Previn toen chef-dirigent was.
In diezelfde tijd heeft Chung voor Decca een opname van dit concert gemaakt met Rudolf Kempe als dirigent en die is ook niet te versmaden. Uitgebracht in verschillende koppelingen: soms samen met de schotse fantasie, ook van Bruch en ook wel eens met haar eerste opname van het vioolconcert van Tchaikovsky met André previn als dirigent. Ook en hele goede uitvoering, maar die uit het begin van de jaren '80 met Dutoit en het Orch. Philh. de Montreal is net even meer.

Koen K

« Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2007, 01:13:25 »
Ik weet niet of deze al eens genoemd is, maar mijn eigen eerste kennismaking met klassiek (en nog steeds een van m'n favorieten) is de cd met de 5de en 8ste symfonie van Schubert met het Orchestra of the Age of Enlightenment olv sir Charles Mackerras. Als je er net mee begonnen bent of van zeer lichtvoetige en muzikale muziek houdt echt een aanrader!

CHA

• **
  • Genieten van muziek met lekker glas Kasteelbier!
« Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2007, 08:16:16 »
Afgelopen weekend maar eens uitgebreid geluisterd.

Gustav Mahler, symphonie 1 en 5: erg goed
Jannine Janssen: vierjaargetijden v Vivaldie
Aangenaam klassiek: leuke nummers en ook rommel. Helaas beetje vlak opgenomen.

Wat opera: niet mijn ding dus

Conclusie: er volgt meer in de komende tijd. Cd collectie gaat uitgebreid worden.
Jullie hebben een aantal goede tips gegeven. Dank daarvoor.  :idol:

Hottentot

• Ik haat goedkope sony versterkers
« Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2007, 08:28:48 »
Dvorak
Symfonie nr 9 'Uit de Nieuwe wereld' - Wiener Philharmoniker olv Kondrashin - Decca Eclipse. Een absolute topopname van dit veel gespeelde (en opgenomen) meesterwerk. Nog opgenomen in de om de akoustiek geroemde Sophiensaal. Door verandering van het management met de daarbij horende tariefaanpassingen heeft Decca er jarenlang niet meer kunnen opnemen. Echt in alle opzichten een topplaat die voor een eurootje of 7 bij V&D in de bakken staat.

Ravel
Borlero, La Valse, Rhapsodie Espagnol, Pavane pour un infant défunte, Daphnis&Chloe, Ma mère l'oye etc etc. - Opnames Orchestre Philharmonique de Montreal olv Charles Dutoit op Decca. In verschillende combinaties uitgebracht in verschillendelow en midprice series van Decca. Dutoit is een alom erkende, ware meester in de werken van o.a. Ravel. Hoe die man bijvoorbeeld climaxen weet op te bouwen is heel bijzonder. Luister maar eens naar het laatste deel van Ma mère 'l Oye. Heel transparant opgenomen en pure demo kwaliteit.

Moussorgski of Mussorgsky (meerdere varanten mogelijk)
Pictures at an Exhibition - Chicago Symphony Orchestra olv Georg Solti. Dit werk is de weerslag van een bezoek aan een tentoonstelling van kunstwerken van de kort daarvoor overleden vriend van Moessorgski, Hartmann. Een aantal schilderijen is hier muzikaal weergegeven, van elkaar gescheiden door het centrale Promenade thema,  waar het werk ook mee begint. In dat promenadethema proef je steeds nog iets van de sfeer van schilderijen die je zojuist 'gezien' hebt en soms al iets van wat er nog komen gaat. Oorspronkelijk is dit werk geschreven voor piano, maar het heeft zoveel in zich, dat het als het ware riep om orchestraties. Daar zijn er verschillende van geweest, maar orchestrair gigant Ravel heeft de ultieme orchestratie gemaakt en dat is  verreweg de meest bekende en gespeelde versie. Het is een waar spektakesltuk, een groot feest van orkestrale hoogstandjes en klankkleuren. Echt een heel toegankelijk werk, wat iedereen direct aanspreekt. Een topper voor starters met klassieke muziek.
Er zijn talloze goede tot zeer goede opnames gemaakt. De Solti-opname is als sinds jaar en dag mijn favoriet, maar Dutoit kan er ook wat van. Ik heb ook nog steeds een zwak voor een hele oude opname van het Concertgebouworkest olv Bernard Haitink. In zo ongeveer elke low- en mid-budget serie is wel een hele goede opname van dit werk te vinden.
Misschien interessant om te weten dat Gergiev een DVD heeft uitgebracht met het Rotterdamsch Philharmonsich Orkest met verschillende uitvoeringen en achtergronden bij het werk. Kost 15 Euro..      

Diverse russische orkestwerken.
Te korte stukken om een plaat mee te vullen en daarom in verschillende combinaties samengevoegd. Denk aan Nacht op de Kale berg van Moussorgski, Polowetzer Dansen van Bordin (neem die met koor, is echt veel mooier), Sabeldans van Khatchaturian, Adagio van Phrygia en Spartacus (beter bekend als thema van de Onedin-line) ook van Khatchaturian.

Beste Kermit
Met deze selectie voor een beginnend klassiek liefhebber sla je de spijker op de kop.
Groet Mark
I am a free number

CHA

• **
  • Genieten van muziek met lekker glas Kasteelbier!
« Reactie #37 Gepost op: 5 december 2007, 19:43:34 »
Janine Jansen aan de collectie toegevoegd!
Speelt zo mooi de 4 jaargetijden!!!

Orgelman

• "Lees maar, er staat niet wat er staat"
    • Mijn Website
« Reactie #38 Gepost op: 5 december 2007, 19:58:27 »
Eens. Mooie bevlogen uitvoering.

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #39 Gepost op: 5 december 2007, 20:04:04 »
Alleen het aanzien is al de moeite waard.   ;D

Kermit

• Moderator
« Reactie #40 Gepost op: 5 december 2007, 20:07:24 »
Zoek dan ook even naar een foto van pianiste Hélène Grimeaud...

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #41 Gepost op: 5 december 2007, 20:11:32 »
Ja Kermit, er lopen wondermooie creaturen op dezen aardkloot rond.   ;)

roodoor

• ...meer is minder, minder is meer...
« Reactie #42 Gepost op: 5 december 2007, 22:06:46 »
...te zwijgen van Hilary Hahn's schoonheid...geef haar een viool en Bachklinkt jong, vol, levendig, wondermooi...of haar uitvoering van het vioolconcerto van Barber...kippevel tot op het bot!

Ik moet eens met Kermit contact opnemen...gedachten uitwisselen, muziekschijfjes uitwisselen...??!
Micromega Stage 2 / Aaron n5 - Isophon Odeon - Sennheiser HD590
(Rotel RCD855 - Audio Alchemy V.01KT_88 - Amity HP2A)
interlinks van Ixos & Kimber
Herteleer LS bekabeling

Kermit

• Moderator
« Reactie #43 Gepost op: 5 december 2007, 22:12:53 »
Je bent van harte welkom...

roodoor

• ...meer is minder, minder is meer...
« Reactie #44 Gepost op: 6 december 2007, 14:22:08 »
...tot gauw...wedden!  :wacko:
Micromega Stage 2 / Aaron n5 - Isophon Odeon - Sennheiser HD590
(Rotel RCD855 - Audio Alchemy V.01KT_88 - Amity HP2A)
interlinks van Ixos & Kimber
Herteleer LS bekabeling