Auteur Topic: IMF  (gelezen 2013 keer)

VANZOMERENG

• Leer van gisteren, droom over morgen, leef vandaag
    • Mijn set
Re: IMF
« Reactie #15 Gepost op: 15 november 2007, 21:57:57 »
ik heb de century's gekocht toen ze zwaar mishandeld waren. stonden op marktplaats en ik moest ooit zo'n set hebben. het zijn een van de mooist klinkende speakers die ik ooit heb gehoord. tweeters waren helemaal stuk en het heeft me tijden gekost om een vervangend membraan te vinden. er zijn enkele kandidaten maar alle wijken heel iets af van het orgineel. of het hoorbaar is vraag ik me ten zeerste af. ze zien er nu weer goed uit met wat zorg en liefde en het word tijd dat ik eens stop met twijfelen en gewoon ga luisteren.
de tweeters waren door kinderen helemaal doorgestoken.

@ van(waarom vind je de ) zomer-eng
de infinity's zijn zeker mooi maar staan wat mij betreft niet op gelijk niveau met de century's. het zal dan een investering zijn in speakers die minder naar mijn smaak klinken dan ik heb.
dat ik die jongens van jou echter heel relaxed aan kan sturen weet ik zeker.

Je kunt altijd komen luisteren, kost niks........
Sonus Faber Liuto Black, Marantz PM11S2, Marantz SA15S2, Denon DVD-3800BD,
Music Hall DAC 25.3, AKG-701

m44

• rock is de moeilijkst weer te geven muziek.
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2007, 22:05:42 »

het huiskamertje

vanzomereng ik denk erover na. de tweeters zijn echter al wel besteld
mijn leven is als een sprookje, iedere dag als ik thuiskom zit die heks weer op de bank.

een verpleegkundige in de morgen is een dag zonder zorgen

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2019, 13:11:35 »
Oud topic, maar het gaat wel over IMF. Ik heb zelf nu de ALS40 MK II in mint conditie. Klinkt top in mijn luisterruimte.

Ik zie de 50 en de 80 en de grotere broertjes RSPM op MP soms wel voorbij komen. Ik heb laatst ook een studio monitor gezien, lijkt veel op de 50, maar heeft een andere woofer en heeft een andere hoog configuratie. Ik vond dit erover: http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/reference-speakers/studio-monitor

http://www.imf-electronics.com/Home/imf/speaker-range/reference-speakers#TOC-The-Studio-Monitor

Lijkt op de 50 serie maar is toch anders qua speakerbezetting. Is deze nu in een huiskamersetting goed te gebruiken of hoort deze echt in een studio thuis met de bijbehorende opstelling, dichtbij de luisteraar?
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, IMF, Hepta en Rel.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #18 Gepost op: 6 oktober 2019, 00:57:30 »
Het principe van de 'omgekeerde' hoorn is op papier welbeschouwd een makkie. Daar bedoel ik mee te zeggen dat de naam en faam echt rusten op het fundament van de IMF's; het laag.

Wanneer de allerdiepste frequenties ook daadwerkelijk worden waargenomen door de luisteraar in kwestie; krijgt - bij wijze van spreken - een triangel nog een extra 'zetje' om net even dat extra te brengen om realistisch te worden, zoals Han al aangaf in zijn (oude) post: een plop bij Sinatra krijgt dan iets heel realistisch.
Voordeel van een TL.

Je basis zit goed bij zo'n systeem, nu de rest nog; en dat wordt meteen een stuk ingewikkelder. Ik hoor wel eens dat een TL ''langzaam'' zou zijn. Dat zou kunnen, maar dan functioneert de woofer niet goed in de pijp. Kan verschillende redenen hebben: verkeerde berekening van de pijp, te taps; te lang; te kort; fout gedempt, etc.

Zelf na veel woofers toch wel modellen gevonden die het net zo goed - zo niet beter- deden dan de KEF B200.

Een kant en klare IMF is mij in het hoog en mid te opdringerig, en qua kwaliteit feitelijk eigenlijk best wel een aanfluiting wanneer je het als purist beluisterd t.o.v. de prestaties van het laagbereik. Voer voor praktiserende zelfbouwers... die IMF speakers. Maar dan kun je ook wat moois maken, afgesteld op je eigen smaak en luisterruimte.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Revox B780. Spectral DMC-30, Spectral DMA-150.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #19 Gepost op: 6 oktober 2019, 09:21:59 »
Dank Benjamin voor de uitgebreide informatie. Ik ben geen bouwer, maar wel een luisteraar. Mijn ALS-en klinken dan mogelijk in mid/hoog gebied wat feller, maar dat is voor mijn al wat oudere oren wel fijn.

Waar ik nu benieuwd naar ben of de studio monitor juist gebouwd is om op kortere afstand (in een studio) te spelen. Ik heb een relatieve kleine luisterruimte en daarom zouden ze misschien beter geschikt kunnen zijn?

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #20 Gepost op: 6 oktober 2019, 11:25:36 »
De kern van near field listening is dat je vrij dicht op je speakers zit met de akoestische as recht op de oren gericht.
Als je een grote  kast hebt dan zitten de drivers vaak vrij ver uit elkaar.
Kom je dicht bij dan ga je dat horen, een instrument wat klimt in toonhoogte, verschuift dan in het verticale vlak.
Vandaar dat near field monitors compact zijn alleen al om de akoestische assen dicht bij elkaar te houden.
Daarnaast zijn er trucs als coaxiale speakers of een D’Appolito opstelling.
Vanuit dat perspectief oogt The Studio Monitor meer als een mid-field dan als een near field (veels te groot) maar de drivers zitten vrij dicht bij elkaar.
Zou best eens kunnen werken op een afstand van 2m of meer maar dat is uiteraard een gok.

benjamin

« Reactie #21 Gepost op: 8 oktober 2019, 22:07:49 »
Vandaag twee IMF speakers binnen die ik nog nooit gezien heb, de CM 2? Da's toch de Compact monitor 2? En dat is toch een TL? Raar, zo leer je elke keer weer, een gesloten systeem van IMF.....excuseer de camera, want die is ruk. Als iemand info heeft; graag!

Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale units, 4 Wharfedale Rank Arena mids en 3 Rank tweeters, Philips ribbons. Gereviseerd Grundig Rosita 6500 stereomeubel met Dual 1239. Revox B780. Spectral DMC-30, Spectral DMA-150.

benjamin

« Reactie #22 Gepost op: 8 oktober 2019, 22:17:39 »
Ja, op google waarachtig de CM3 gevonden, zo te zien ook een gesloten systeem...asjemenou!

benjamin

« Reactie #23 Gepost op: 8 oktober 2019, 23:13:13 »
Nog verder googelen, de CM2 A. Zo ver ben ik gekomen. Weinig over te vinden tot dusver.

benjamin

« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2019, 01:41:13 »
CM2 A speakers verkocht, ze zijn zeker niet slecht, ondanks het ontbreken van een labyrint, nieuwe vloerbedekking gelegd, heerlijk!! Beetje apparaten testen, Grundig Rosita set blijft voorlopig, de set uit de seventies concurreert met gemak met een peperdure Spectral. het Grundig meubel is ook een eye-catcher, vind het zoo mooi! Meer definitie in alles, camera nog steeds knudde, eerdaags eens een andere laptop scoren  :P

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 01:52:47 door benjamin »

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #25 Gepost op: 12 oktober 2019, 19:29:12 »
Ik ben nog op zoek naar een leuke set 50 MKII. Als iemand wat weet hou ik me aanbevolen.