Auteur Topic: Ons aller Ruud15 is niet meer!  (gelezen 28764 keer)

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
Re: Ons aller Ruud15 is niet meer!
« Reactie #45 Gepost op: 28 december 2007, 21:39:09 »
Ik lees dit pas precies net... ik herinner me net als Han nog als de dag van gisteren dat Ruud achter die Hammond zat... en de beroemde toccata van Bach spelen op dat ding met een enorme grijns op zijn gezicht...

Ik wil José en de rest van zijn familie heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd!
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

jrm

• "Do it now!"
« Reactie #46 Gepost op: 29 december 2007, 10:45:36 »
Pffft,
ik lees het ook pas enkele tellen geleden.....
heel veel sterkte voor zijn familie en vrienden om hem heen....

{stilte}
Geniet en maak plezier, maar niet met mate! Want muziek is emotie...

mktronics

« Reactie #47 Gepost op: 29 december 2007, 13:00:54 »

rust in vrede Ruud 15

En heel veel sterkte voor de famillie

Geerdie

• B-Operator
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 29 december 2007, 15:46:04 »
Mijn deelneming.
Ik wens zijn vrouw en familie veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies.

Geert

Rut

• Geniet nooit met mate
« Reactie #49 Gepost op: 29 december 2007, 21:49:23 »
Mijn oprechte deelneming naar de familie en vrienden.

Sterker dan de dood is de herinnering en de vele berichten en reviews op dit forum, en die blijft.

RuT.

Bryston Power

• High - end klinkt gewoon beter..!!
« Reactie #50 Gepost op: 29 december 2007, 21:51:35 »
Mooi geschreven Rut.

Aan het sparen voor wat anders....

Ruud13

« Reactie #51 Gepost op: 30 december 2007, 03:15:18 »
Afgelopen vrijdagochtend 28 december werden tijdens de afscheidsdienst van Ruud door de organist Bas de Vroome op het Bätz-orgel van de Oude Kerk te Voorburg drie orgelstukken van Bach gespeeld. Ruud die voor zijn overlijden nog zelf de liturgie van de dienst had samengesteld koos als inleidend orgelspel voor het koraal “Schmücke dich, o liebe Seele” BWV 654.

Van dit koraal uit de 18 Leipziger orgelkoralen van de Thomascantor heb ik een aantal opnames waaronder ook een van Ruuds orgelleraar Bas de Vroome. Als je
hier
klikt hoor je deze prachtige koraalprelude. Bas de Vroome speelde deze ook hier op een Bätz-orgel maar dan die van de Nieuwe Kerk te Delft. Het kan niet missen dat mijn naamgenoot deze uitvoering van Bas in gedachte had tijdens het doen van zijn keus voor zijn eigen afscheidsdienst want een klein jaartje terug kreeg ik deze opname van Ruud. Ik kan iedere orgelgek de cd waar o.a. dit koraal op staat overigens van harte aanbevelen want de organist speelt deze tot op de naakte ziel gaande muziek ontroerend mooi en liefdevol. Om het zo mooi mogelijk te laten klinken heb ik in ieder geval niets aan het toeval overgelaten en de muziek hier in full 16 bits 44,1 kHz-formaat op het www gezet.

Het tweede werk dat de organist speelde was een instrumentale versie van Bachs* aria: “Bist du bei mir”, BWV 508. Het werk staat in het tweede deel van het “Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach” (1725). Ruud liet het werk tijdens de dienst speciaal voor zijn vrouw José spelen. Een instrumentale vertolking van het bekende aria heb ik niet maar als je
hier
klikt hoor je wel een bezield gezongen uitvoering in de originele setting van Aafje Heynes begeleid op het orgel door Pierre Palla of Simon C. Jansen.   

Aan het eind van de dienst - bij het uitdragen van de kist - speelde de organist tot slot Bachs eerste werk van de grote “orgelmis” oftewel het begin van het omvangrijke “Dritter Theil der Clavier-Übung”: De indrukwekkende Preludium in Es BWV 552/1 die als bijnaam "St. Anne" heeft. Ik zie Ruuds keuze voor alleen de Preludium in Es BWV 552/1 - zonder de fuga in Es BWV 552/2 - symbolisch: alleen het preludium bij wijze van voorportaal voor wat komen gaat. Ik kreeg dat gevoel mede gezien Ruuds keuze van de rest van de liturgie. Ik merk dat een behoorlijk verdrietig en machteloos gevoel Ruud niets meer te kunnen vragen hier wat leidt tot speculeren. Genoeg dus.

Ik bezit van het in de dienst gespeelde preludium geen opname van Bas de Vroome en weet ook niet of hij het werk (al) heeft opgenomen. Ik heb het werk wel een aantal keren in mijn verzameling en koos om een indruk te geven voor een uitvoering van Ton Koopman. Naar mijn smaak haalt Ton Koopmans spel het niet bij dat van Bas de Vroome maar het is niet anders. Als je
hier
klikt hoor je een opname van het preludium die de organist speelde op het Christian Müllerorgel van de Waalse Kerk te Amsterdam.

* Het is twijfelachtig of de muziek van de aria “Bist du bei mir” van Bachs hand is. 
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 15:13:12 door Ruud13 »

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #52 Gepost op: 30 december 2007, 14:19:08 »
Afgelopen vrijdag vond de begrafenis van 'onze' Ruud15 plaats in de Oude Kerk in Voorburg. Ruud had enkele dagen voor zijn overlijden zelf de volledige liturgie samengesteld, inclusief de muziekkeuze die uiteraard uit orgelstukken van Bach bestond. Op zijn kist stond zijn foto ons allen aan te kijken. Dit alles maakte het een zeer persoonlijk afscheid.

Hierbij de door Ruud zelf samengestelde liturgie. De pagina's zijn klikbaar voor een uitvergroting:

« Laatst bewerkt op: 13 september 2008, 12:28:03 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #53 Gepost op: 30 december 2007, 15:12:56 »

Binnen de muren van de St. Martinus Kerk, tegenwoordig beter bekend als Oude Kerk te Voorburg, namen we afscheid van Ruud.
Op 15 december j.l. had hij zelf voorganger en organist benaderd om hun medewerking te vragen bij zijn uitvaart.
Het programma had hij hen eveneens toegestuurd, zonder begeleidend schrijven.  Wat hij er mee bedoelde, ondanks dat de woorden wel redelijk voor zich spreken, vermeldde hij er niet bij.

Wel was duidelijk te zien dat Ruud ook nu veel van zichzelf liet zien.  Naast de stukken van Bach gaf hij aan dat hij niet in één kerkelijk hokje te plaatsen was.
Dat liet hij m.i. zien door naast psalmen ook andere bundels (Liedboek voor de kerken en de Bundel van Joh. de Heer) te gebruiken.  Dit was ook terug te vinden in de schriftlezingen (Oude en Nieuwe Testament) en zo was en stond hij immers ook in het leven. 

Absoluut geen hardliner, terwijl hij wel in Scheveningen bij een behoudende gemeente ging spelen, omdat hij organist in hart en nieren was. 
Later werd dit weer beloond toen juist hij en niet de vaste organist benaderd werd om de meer speelse jeugddiensten te begeleiden.
Zoiets vond hij prachtig en de laatste tijd speelde hij op veel plekken.  Hij vond 't heerlijk dat hij ze voor het uitkiezen had.

Na de zegen zijn we als belangstellenden langs de kist gegaan.
Tot slot hebben we een erehaag gevormd, waardoor Ruud naar buiten is gedragen.
Aansluitend heeft de ter aarde bestelling in besloten kring plaatsgevonden.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 16:29:26 door Hififreak »

Wijnand

• **
« Reactie #54 Gepost op: 30 december 2007, 17:04:40 »
Ik lees net dit vreselijke bericht. Ik ken Ruud natuurlijk alleen via dit forum En ik had wel eens verschil van mening met hem. Maar de andere kant is, dat hij heel toegankelijk was en mij een warm mens leek. Met passie voor orgels en Bach. En dat deelde ik met hem, ook al begrepen we elkaar soms niet zo goed. Ik zal voor hem "vor deinen Thron trett ich hiemit" van Bach (BWV 668) spelen als herinnering aan een bevlogen mens. Dat is een orgelkoraal,dat vaak aan "Die Kunst der Fuge" wordt gekoppeld en dat Bach's laatste werk was.
Ik wens de familie veel sterkte. Ik zal Ruud oprecht missen.
Wijnand Klaver
Buizen eindversterkers van Tube Elysium, Les Nations. Voorversterkervan Unison Research,  de Mistery One. Dynaudio Contour 3.0, Audio Analogue Maestro cdspeler.Bekabeling van Revelation Audio Labs, Kimber KS 1021. Netsnoer Kimber PK 10 Gold en Kemp power plus

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #55 Gepost op: 30 december 2007, 17:10:53 »
Ik zal voor hem "vor deinen Thron trett ich hiemit" van Bach (BWV 668) spelen als herinnering aan een bevlogen mens.

Mooi gebaar Wijnand.
Ik denk dat Ruud nu op de hemel's mooiste orgels zit te spelen, terwijl Bach met een brede grijns naast hem staat!
« Laatst bewerkt op: 30 december 2007, 17:13:12 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Hootie

• Intelligentie is weten wanneer je moet zwijgen!
« Reactie #56 Gepost op: 30 december 2007, 17:54:58 »
Ik lees dit bericht nu pas. Verschrikkelijk. Plaats alles weer in het juiste perspectief!
Heel sterkte aan zijn familie.

Hootie.
Audio Physic Tempo 3 JE
Music Hall A70.2, Marantz CD5005, Music Hall MMF 2.2

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #57 Gepost op: 5 januari 2008, 12:30:52 »
Gisteravond even een belletje gepleegd naar José Kuipers.
De dagen vliegen voorbij en inmiddels was het een week geleden dat we afscheid genomen hadden van Ruud. 

Gaandeweg het gesprek vertelde José me ’t volgende:
Toen afgelopen week haar computer op hol sloeg en zij gebruik ging maken van de computer die in Ruud’s werkkamer staat dacht ze: Ach, laat ik eens kijken op ’t forum waar Ruud het zo vaak over had. 

De reacties die ze las in het topic aangaande het overlijden van Ruud maakte dat tranen afgewisseld werden door glimlachen.  Ze was geroerd door de warme reacties en anekdotes die geschreven zijn.  Haar letterlijke woorden waren dat het als een warme deken voelde.  Kortom, het heeft haar enorm goed gedaan.

Zij vroeg me haar dank over te brengen aan jullie en ik heb beloofd dat te doen.

José en de familie willen jullie allemaal bedanken voor de betrokkenheid d.m.v. kaarten, mails of anderszins aan hen betoond.  Het was hartverwarmend te mogen ervaren dat zoveel mensen vanuit hun hart gereageerd hebben, waarvoor dank!

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #58 Gepost op: 5 januari 2008, 13:05:42 »
een van de sterke kanten van dit forum en de mensen die er rond hangen...

Gr Hans

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #59 Gepost op: 7 januari 2008, 08:58:27 »
Heel bijzonder ....

Toen José op Ruud's PC aan het werk was is ze ook even door zijn laatste emails gegaan.
Ik kreeg via Ruud's adres volgende het emailtje van haar. Ik was er even stil van.

Citaat van: José Kuipers-van 't Wout
Hallo Jan,
Even achter de computer van Ruud.
Gisteren een telefoontje met H gehad en via het Hififorum was ik erg onder de indruk van alle warme reacties rondom Ruud's overlijden.
Net bekeken met wie Ruud eigenlijk het aller laatste mailcontact heeft gehad.
Dat was jij dus.....op dinsdag 18 december om 20.21 u verstuurde hij zijn laatste mailtje.
Emotioneel om het te lezen en tegelijkertijd deed het me goed.

Ik waardeer het enorm dat je op de begrafenis bent geweest.(van zover...)
En dat terwijl ik begreep dat je zoontje onlangs een behoorlijke operatie moest ondergaan.

Goeds voor jou, je vrouw en je zoontje.
Met hartelijke groeten,
José Kuipers-van 't Wout