Auteur Topic: Beeldkwaliteit lcd tv's  (gelezen 2533 keer)

Frits Raaf

• Doe eens gek. Let op je spelling.
Beeldkwaliteit lcd tv's
« Gepost op: 3 januari 2008, 19:12:36 »
We hebben zojuist twee lcd-schermen aangeschaft, één Samsung 40" (http://www.samsung.com/nl/products/tv/lcdtv/le40s62b.asp) voor in de praktijkruimte aan de muur voor voorlichtings-dvd's e.d. en een Philips 32" (http://www.consumer.philips.com/consumer/nl/nl/consumer/cc/_productid_32PFL7762D_12_NL_CONSUMER/Flat-TV+32PFL7762D-12) ter vervanging van de 15 jaar oude Sony.
Maar wat een teleurstelling... Beeld is bijlange na niet scherp, niet alleen via @Home TV Digitaal, maar ook met de dvd-speler is het bedroevend. Het lijkt wel of ik naar een uitvergroot YouTube zit te kijken.
Ik krijg hoofdpijn van het continue scherpstellen van m'n ogen. Ondertussen al een dag bezig geweest met instellingen aanpassen. Zonder veel resultaat, behalve dan een gramstorig gemoed.
De technische dienst van de winkel komt binnenkort langs, maar ondertussen overweeg ik de oude Sony weer aan te sluiten. Misschien iets minder kleurrijk, maar in ieder geval een stuk rustiger aan de ogen én een stuk scherper.
Ik verwachtte geen HD-TV, maar toch wel een beeld dat vergelijkbaar is met dat van m'n 21" pc-monitor.

Wat ik me nu afvraag: zijn er meer mensen die deze ervaringen met lcd-tv's hebben?
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Versterker (tv): NAD C316BEE
Speakers Denon: Tanny Reveal
Speakers NAD: Eltax Monitor III Anniversary + Mordaunt Short MS-308 sub

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Beeldkwaliteit lcd tv's
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2008, 20:39:30 »
Mijn ervaringen dateren van twee jaar terug maar inderdaad, die waren gelijkaardig. Met dat verschil dat het mij in de winkels al opviel.

Vlekkerig, fletse kleuren, zwart dat eigenlijk donkergrijs is en wit dat eigenlijk lichtgrijs is. Al bij al vond ik het niks en ben maar naar 42 inch plasma gegaan.
En dat is wel heel mooi!
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2008, 22:17:48 »
Een vriend van me heeft een JVC LCD tv gekocht. Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar inderdaad, ten opzichte van een CRT een enorme achteruitgang in beeldkwaliteit. Vlekkerig in bijna-egale vlakken, digitale bewegingsongelijkheid of hoe dat heet, niet prettig om naar te kijken.
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

Tjeb

• uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
  • Por mis Santos cojones!
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2008, 23:04:20 »
Hoe ver zitten jullie van deze giga tv's af als ik vragen mag? Bij Zoetermeer staat een heelmooi voorbeeld van waar ik heen wil, er staat daar een giga billboard van Siemens wat opgebouwd is uit pixels, uit de verte is het een machtig mooi plaatje en hoe dichter je er bij in de buurt kom des te beroerder wordt het! Ik zie mensen met 42inch schermen die er 2 meter vanaf zitten en dan klagen dat het beeld onscherp is?!
Ik zeg natuurlijk niet dat het hier aan de orde is maar het is een veel voorkomende fout.

Er zijn simpele vuistregels voor (ik heb me rot moeten googlen aangezien ik het ook niet meer wist):

Gejat van g-hanz.enel
Citaat
Een vuistregel hierbij is dat voor de standaardresolutie van NTSC- en PAL-beelden vijf- tot zesmaal de hoogte van uw tv een goede kijkafstand is, terwijl dit voor HD daalt tot 3- of 4-maal de hoogte van uw tv, vanwege de grotere helderheid van dit formaat. Als u uw kijkafstand meet, kunt u zich hierop baseren om te bepalen naar welke grootte tv-scherm u moet uitkijken.

Mvg Tjeb

OrbitZ

• *
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2008, 23:08:14 »
Ik heb ook een tijdje een LCD thuis gehad (niet van mijzelf gelukkig) idd  dezelfde ervaring. Het viel erg tegen, vooral het contrast in de donkere scenes.

Ik zou idd de LCD TV proberen te ruilen voor een Plasma TV.  Een plasma TV is qua beeld veel beter en geeft ook beter 'Slechtere' bronnen weer.

Kijk hier eens:
http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX70/

edit:
De kleinste plasma TV is 37 inch (i.v.m. de minimale pixel grootte van een plasma TV)
Speakers: Thesis Zelfbouw
Subwoofer: REL Quake II
Receiver: Denon DRA-500AE
DVD: Denon DVD-1730

Kermit

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008, 09:17:46 »
Hoe ver zitten jullie van deze giga tv's af als ik vragen mag? Bij Zoetermeer staat een heelmooi voorbeeld van waar ik heen wil, er staat daar een giga billboard van Siemens wat opgebouwd is uit pixels, uit de verte is het een machtig mooi plaatje en hoe dichter je er bij in de buurt kom des te beroerder wordt het! Ik zie mensen met 42inch schermen die er 2 meter vanaf zitten en dan klagen dat het beeld onscherp is?!
Ik zeg natuurlijk niet dat het hier aan de orde is maar het is een veel voorkomende fout.

Er zijn simpele vuistregels voor (ik heb me rot moeten googlen aangezien ik het ook niet meer wist):

Gejat van g-hanz.enel
Citaat
Een vuistregel hierbij is dat voor de standaardresolutie van NTSC- en PAL-beelden vijf- tot zesmaal de hoogte van uw tv een goede kijkafstand is, terwijl dit voor HD daalt tot 3- of 4-maal de hoogte van uw tv, vanwege de grotere helderheid van dit formaat. Als u uw kijkafstand meet, kunt u zich hierop baseren om te bepalen naar welke grootte tv-scherm u moet uitkijken.

Mvg Tjeb

Merkwaardige redenering.  Als het beeld helderder is, kun je dichterbij gaan zitten? Dus naarmate het beeld minder helder is moet je verder weg gaan zitten.  Volgens mij is de resolutie van het beeld bepalend. Als je op een HD televisie gewoon een analoog signaal zet, dan blijft de traditionele kijkafstandsformule van kracht, bij HD signalen kun je dichterbij gaan zitten.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2008, 12:19:24 »
Ik heb een laatste generatie LCD van JVC, full HD en 42 inch en ik vind het een prima beeldkwaliteit. Toevallig vanmorgen langs een grote zaak geweest waar de LCD's en de plasma's naast elkaar staan en eigenlijk is het verschil nog maar klein. Plasma is iets moiier enik heb me laten vertellen dat in het geval van een analoog signaal de plasma sneller is en de bewegingen dus makkelijker volgt. De consumptie van electriciteit zou niet meer uitmaken, maar de levensduur van LCD zou langer zijn en het gevaar van inbranden minder. Dus als je met de PC op de big monitor gaat en je hebt regelmatig een beeld dat voor langere tijd stil staat, dan zou je beter een LCD kunnen nemen, aldus de verkoper.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Frits Raaf

• Doe eens gek. Let op je spelling.
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2008, 17:06:43 »
Reactie verwijderd en als nieuw topic geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2008, 21:10:01 door Frits Raaf »
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Versterker (tv): NAD C316BEE
Speakers Denon: Tanny Reveal
Speakers NAD: Eltax Monitor III Anniversary + Mordaunt Short MS-308 sub