Auteur Topic: crt versus plasma  (gelezen 4259 keer)

Willy

• *
crt versus plasma
« Gepost op: 8 januari 2008, 13:31:24 »
Mijn "oude" tv, een crt Philips 72cm 100Hz matchline is een mooie tv.

Ik zoek nu een nieuwe, waarbij de Full-HD van pioneer lijkt te winnen pdp-lx5080D.

Nu zie ik dat deze 50Hz is.

Toen ik 12 jaar geleden de Philips kocht, was 100Hz noal wat beter dan de 50Hz.
Is dit nu nog van belang?
Ik denk van niet, maar vraag het toch even.

Willy

Koen K

Re: crt versus plasma
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2008, 13:42:13 »
Bij CRT tv's en computerschermen was de verversingfrequentie van belang omdat daar een bepaald aantal keer per seconde (60 of 100) het beeld opnieuw werd geprojecteerd. Bij plasma- en LCD-schermen is dat niet zo aangezien de pixels gewoon een bepaalde kleur hebben en die houden tot er een andere moet worden 'gemaakt'.

Overigens is een LCD-monitor die gebruikt maakt van een zogenaamd TN-paneel (veruit de meeste computermonitoren hebben dat) niet in staat om net zoveel kleuren weer te geven als een CRT-scherm. Daarom gebruiken beeldprofessionals vaak nog CRT-schermen of de duurdere LCD's die hier geen last van hebben.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2008, 13:44:21 door macintosh »

Willy

• *
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2008, 15:55:34 »
ok, dank je.

Zal er trouwens nog wel redelijke vooruitgang te zien zijn, als ik de overgang maak van de crt naar de plasma van pioneer? Met name bij de gewone (PAL) uitzendingen van de zenders? Nederland 1 enzo.

Willy

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2008, 16:03:40 »
Beste Willy

Toen ik overstapte op mijn 42 inch plasma (Samsung) twee jaar geleden was dat een enorme stap vooruit. Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik in België woon en dat de belangrijkste zenders daar al helemaal ingesteld waren op uitendingen in 16:9 formaat. Ik geloof dat dat bij de Nederlandse zenders (nog) niet het geval is.

Zo keek ik afgelopen zomer een stukje van een voetbalwedstrijd die gelijktijdig op de VRT en één van de Nederlandse zenders werd uitgezonden. In België was dat netjes in 16:9 formaat en in Nederland in het oude 4:3. Dat is dan wel een schokkend verschil in kwaliteit, zeker omdat die 4:3 wordt opgerekt om een 16:9 beeld gevuld te krijgen en je dus kromme lijnen op het veld krijgt.

Inmiddels ben ik nog een stapje verder en hebben we digitale TV over de kabel. Dat levert hele mooie plaatjes op. Het begint natuurlijk al met een beelddiagonaal van anderhalf keer de grootte die je nu hebt. Dat alleen is al indrukwekkend.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2008, 16:06:41 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Koen K

« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2008, 16:11:31 »
Met de moderne plasma's zul je wel verbetering zien, denk ik. CRT is op zich erg mooi (heb zelf een breedbeeld CRT, ook van Philips) maar een goed plasmascherm heeft behalve een hogere resolutie vaak een contrast dat erg hoog is. Wat dat betreft denk ik dat het een verstandige stap is om van CRT naar plasma te gaan. Van CRT naar LCD zou ik zelf niet snel doen, CRT ziet er vaak mooier uit.

Audiotwin

• Kritisch lid
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2008, 16:44:05 »
Ik ben van een 100hz Philips Matchline 28PW 9525 ISF gekalibreerd overgestapt naar de Panasonic 42PV60 plasma.
De plasma heeft een mooier beeld,wel gebruik ik een HDTV digitale kabel decoder(UPC) aangesloten via hdmi.

Vooral de bron is belangrijk bij plasma.
Tevredenheid!!!!

Willy

• *
« Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2008, 12:16:39 »
Heeft niemand van jullie overwogen om digitaal ontvangst via een schotel te krijgen?
Niet voor de vele zenders, maar vooral voor de beeldkwaliteit?
Of is dit niet zinvol?

Ik vind het ontzettend jammer, en eigenlijk onbegrijpbaar, dat je in de winkel de tv's niet aangesloten ziet op de (pal) kabel.
Meestal kun je het beeld alleen beoordelen met de hiervoor gemaakte dvd of zelfs bluray-disc. En dat ziet er gelikt uit. Het valt dan veel mensen tegen als ze de tv thuis aansluiten op hun (eventueel digitale) kabel aansluiting. Of ligt dit aan het ontbreken van een calibratie?

En dan nog digitaal naar een pc om op te kunnen nemen, en in deze kwaliteit later weer af te kunnen spelen.

Willy

Audiotwin

• Kritisch lid
« Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2008, 13:23:01 »
Heeft niemand van jullie overwogen om digitaal ontvangst via een schotel te krijgen?
Niet voor de vele zenders, maar vooral voor de beeldkwaliteit?
Of is dit niet zinvol?

Ik vind het ontzettend jammer, en eigenlijk onbegrijpbaar, dat je in de winkel de tv's niet aangesloten ziet op de (pal) kabel.
Meestal kun je het beeld alleen beoordelen met de hiervoor gemaakte dvd of zelfs bluray-disc. En dat ziet er gelikt uit. Het valt dan veel mensen tegen als ze de tv thuis aansluiten op hun (eventueel digitale) kabel aansluiting. Of ligt dit aan het ontbreken van een calibratie?

En dan nog digitaal naar een pc om op te kunnen nemen, en in deze kwaliteit later weer af te kunnen spelen.

Willy

Schotel is niet meer wat het was qua beeldkwaliteit(compressie vanwege hoge kosten bandbreedte).
Via de pc gaat prima,mits de pc up to date is.

Via de digitale kabel zie ik weinig verschil tussen bv Film1 en een dvd,hdtv is scherper en duidelijk te zien.(Ligt wel aan opname!)
Een goede instelling,zoals alle digitale opties/verbeteringen uit is belangrijk.Calibratie is niet persť nodig voor een goed beeld.
Tevredenheid!!!!

Willy

• *
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2008, 09:52:45 »
Ik heb digitale tv van @home, kan hier niks anders krijgen, maar zal wel goed zijn denk ik.
Ik moet alleen nog mijn decoder omwisselen tegen een HD-decoder schijnbaar.
Ik ga ervan uit dat dan mijn "signaal" dan optimaal is.
Meer kan ik er toch niet aan doen om een goed beeld "binnen" te krijgen?

Willy

PS, wat ik trouwens wel irritant vind, is de vertraging die je krijgt als je digitale tv kijkt. Bij zappen dan, he.
Kijk ik gewoon analoog, dan springt onze crt meteen over. Maar ja, je kunt je overal aan storen.
Went dit, of hebben jullie een trukje?

Audiotwin

• Kritisch lid
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2008, 19:58:05 »
Wat ook belangrijk is om vanaf het punt waar de kabel het huis binnenkomt goede coax zoals bv Hirschman met metalen pluggen te gebruiken rechtstreeks naar je hdtvdecoder,vanaf je hdtv decoder via hdmi naar je tv.
Bij mij gaat het zappen vrij snel,ligt aan de decoder.Verwar een HD=harddisk decoder niet met een HDTV decoder ;)
Tevredenheid!!!!

Willy

• *
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2008, 21:03:09 »
Ik heb eens even in mijn meterkast gekeken, en ben wel geschrokken.

Essent kabelkom heeft een doosje in mij meterkast gemonteerd, merk Tratec TV/R.
Van daaruit gaat er een kabeltje (met vaste connectoren: Tratec RL75 Cenetec compliant screening)
naar een tratec modemsafe ETU-01
weer een kabeltje (gewoon coax: CAI 2005 bedea coax twaalf)
naar een splitter (zo noem je dat denk ik, voor alle slaapkamer e.d. te voeden) Astro HFT6, 6-voudige verdeler 5-1000mHz, 10dB A-class
Van hieruit weer de genoemde coax naar mijn tv-hoek.
uitkomend in een muurdoos.
Dan weer een kabeltje (coax)
naar de digitale decoder Philips DCR 2020 Digital cable receiver
en met Scart naar tv en naar video.

Nogal wat aansluitingen etc.
Als ik dadelijk optimaal beeld wil op mijn pioneer, wat moet ik dan vervangen, veranderen, verbeteren, etc??

Snappen jullie het....?

Willy

belegjeboterham

« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2008, 21:59:39 »
als je digitale receiver hetgeen is wat alle tv ontvangst doet en hij werkt goed, dan zullen kabelveranderingen geen verbetering geven, lijkt mij.

Audiotwin

• Kritisch lid
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2008, 00:06:35 »
Ik snap het volledig,ziet er goed uit totaan de muurdoos in de huiskamer.
Vanaf de muurdoos in de huiskamer naar de decoder weet ik niet wat voor coaxkabel/pluggen(metaal?) je gebruikt?
Waarschijnlijk hoef je dus niets te vervangen.
Tevredenheid!!!!

Willy

• *
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2008, 13:21:05 »
Zal een HDTV-decoder (zeg ik het zo goed?) sneller kunnen zappen dan de analoge, die ik nu nog gebruik?

Ik wil best een (betere) decoder kopen als ik daar zap-tijd mee win!

Weet iemand welke de snelste is?

Willy

Audiotwin

• Kritisch lid
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2008, 14:26:33 »
Zal een HDTV-decoder (zeg ik het zo goed?) sneller kunnen zappen dan de analoge, die ik nu nog gebruik?

Ik wil best een (betere) decoder kopen als ik daar zap-tijd mee win!

Weet iemand welke de snelste is?

Willy

Bij Upc krijg je de decoder in bruikleen.Met de andere Hdtv decoders heb ik geen ervaring,wel hoor ik veel over defecte Samsung hdtv decoders.
Tevredenheid!!!!