Auteur Topic: Blu-ray en HD DVD afspelen met de PC  (gelezen 9696 keer)

DiMarco

Blu-ray en HD DVD afspelen met de PC
« Gepost op: 16 januari 2008, 21:40:50 »
Hola,

Een hybride blu-ray speler / dvd rewriter voor de PC kost 159 euro (bij Informatique)
Een HD DVD speler voor de PC kost 79 euro bij Alternate.

Bij elkaar ben ik dan volgens mijn abacus voor net onder de 240 euro klaar en kan ik alles afspelen.

Ik speel al een tijd lang films af met mijn PC die aan de 1080p televisie hangt met een DVI -> HDMI kabeltje en overweeg nu deze twee drives aan te schaffen zodat ik het allemaal ook op een elegantere (lees: legale) manier kan gaan doen en van de kwaliteit kan gaan genieten van deze nieuwe media.

Ik gebruik al een tijdje PowerDVD om mijn dvd's en gedownloade meuk mee af te spelen, deze software doet namelijk ook aan upscalen van een normale DVD naar 1080p.

De PC heeft volgens mij meer paardekracht dan welke speler dan ook en is voorzien van 7.1 onboard HD audio van Realtek maar heeft ook een professionele stereo geluidskaart (24/96) aan boord en er zit een stevige videokaart (nVidia 8800 GTX van ASUS) in. Zelf denk ik dus niet dat de beeld/geluid kwaliteit slechter zal zijn dan een speler van LG of Samsung.

Mijn vraag: Zijn er nadelen bij het afspelen met een PC? Ik heb geen ervaring met HD spelers.
Dus.

Koen K

Re: Blu-ray en HD DVD afspelen met de PC
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2008, 23:08:00 »
Ik denk dat afspelen vanaf de pc alleen maar beter kan zijn, vooral als het gaat om beveiligde discs en dat soort dingen.

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2008, 23:21:41 »
Als nadeel van een PC vind ik meestal het kabaal van de ventilator, harde schijf en dvd-rom speler. Verder kan ik mij goed voorstellen dat de weg via den PC bewandeld wordt, daar is ie uiteindelijk ook voor bedacht: veelzijdigheid. Ik heb nog nooit een direct duel meegemaakt tussen een (geoptimaliseerde) PC en een dedicated speler. Hardwarematige mpeg decodering is veel sneller dan softwarematige, maar of het beter is? Ik weet het niet. Wellicht met de huidige generatie CPU's niet meer.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

Koen K

« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2008, 23:30:08 »
Ik denk dat het verrekt weinig uitmaakt, wat jij Jacco :D

Kwabbernoot

• a.k.a. Fantasio
  • Glas en vuvuzela's
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2008, 09:17:44 »
Deze kwam ik tegen op een ander forum. Grappig.

The Downfall of HD-DVD
  ;D

Groeten...
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world"

Nielsje G.

« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2008, 10:58:05 »
die gtx gaat je echt niethelpen met het decoderen van video materiaal
de snelste kaart van nvidia die dat doet is een 8800GT(HD3870X2 van ati is op t moment de snelste met hun udv techniek)
ik weet niet wat voor processor je hebt, maar met 2x 2.13ghz speelt tie hiero al 1080p

waarom pak je geen combispeler van LG, die brand blueray, en leest bijde formaten

gr niels

DiMarco

« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2008, 22:38:47 »
Ik heb zojuist geleerd dat PowerDVD alle high res audio downsampled naar 48khz, 16bit vanwege regeltjes rond kopieerbeveiliging.

Niet dat ik bij een film het verschil snel zal horen ofzo, maar er is dus wel degelijk een catch.

En Nielsje, de laatste versie van Nvidia Purevideo werkt (zo heb ik vernomen) wel degelijk met een 8800 gtx. Maar inderdaad die heb ik in eerste plaats voor de games gekocht.
De processor is een Core2duo 'conroe' 6850 (2x3000mhz).

Dus.

Nielsje G.

« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2008, 15:13:32 »
op de high end serie van nvidia is in oorsprong geen hardware matige acceleratie toe gevoegt
http://www.nvidia.com/page/purevideo_hd.html
helaas, op t moment is de 8800gt de sterkste kaart van nvidia die video acceleratie heeft

Kwabbernoot

• a.k.a. Fantasio
  • Glas en vuvuzela's
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2008, 15:34:03 »
Ik weet niet of je nog geld moet stoppen in HD-DVD, gezien het volgende:

Citaat
AMSTERDAM - Elektronicafabrikant Toshiba geeft het op: het bedrijf trekt volgens vakblad The Hollywood Reporter 'binnen enkele weken' de stekker uit HD-DVD.

Het blad zegt dat uit betrouwbare bronnen te hebben vernomen. Toshiba geldt, met Microsoft, als de belangrijkste voorvechter van het HD-DVD-formaat, dat strijdt met het concurrerende Blu-ray om de opvolging van het de huidige dvd. 

HD-DVD kreeg de laatste weken zware klappen te verduren. In januari besloot filmstudio Warner zijn producties voortaan alleen nog op Blu-ray uit te brengen, zodat de meeste grote studio's dat formaat nu steunen. Alleen Paramount en Universal staan officieel nog achter HD-DVD.

Deze week werd bovendien bekend dat Best Buy, een van de grootste elektronicaketens in de Verenigde Staten, zijn klanten voortaan Blu-ray gaat aanbevelen. Online filmverhuurbedrijf Nedvliks stopt eveneens met HD-DVD.

Playstation

Ook onder consumenten heeft Blu-ray een flinke voorsprong. Een ruime meerderheid van de films die in hoge definitie werden verkocht, is in dat formaat. Dat is onder meer te danken aan Sony, dat zijn spelcomputer Playstation 3 standaard met een Blu-rayspeler heeft uitgerust. Microsoft verkoopt een losse HD-DVD-speler voor zijn console Xbox 360.

Verlies

In een laatste poging het tij te keren verlaagde Toshiba de prijzen voor zijn HD-DVD-spelers half januari drastisch, maar veel effect had dat niet. Volgens The Hollywood Reporter lijdt Toshiba daardoor mogelijk op iedere verkochte speler honderden dollars verlies.

Studeren

Jody Sally van Toshiba wil tegenover het vakblad van de filmindustrie niets kwijt over de ophanden zijnde aankondiging. "Wij geloven nog altijd dat HD-DVD het beste formaat is voor consumenten", zegt ze. Wel zou het bedrijf "blijven studeren op het effecten van de de ontwikkelingen in de voorbije maand op de marktsituatie".

Toshiba laat HD-DVD vallen

Groeten...
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world"

Koen K

« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2008, 14:46:41 »
Die zat er al een tijdje aan te komen, binnenkort zal de rest er ook mee ophouden denk ik.

BluRay is voor Sony denk ik wel een opsteker na Betamax, MD, SACD en wat voor geflopte formaten ze nog mee hebben bedacht...