Auteur Topic: 'hoorbaarheid' van condensatoren  (gelezen 15312 keer)

libel

• **
Re: 'hoorbaarheid' van condensatoren
« Reactie #60 Gepost op: 12 september 2008, 23:38:37 »
Volgens mij heb je gelijk, libel. Als je een scherpe opname maakt, moet dat ook scherp klinken. Als een condensator het beter te pruimen maakt, moet ie dus vervormen. En het zegt ook dat de opname beter moet  ;) (als het origineel niet scherp was natuurlijk)

Groet,
Jacco

Bedankt,ik begrijp het :yeah:

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #61 Gepost op: 12 september 2008, 23:40:26 »
Volgens mij moet je nooit naar condensatortjes gaan luisteren, maar naar muziek.  8)

libel

• **
« Reactie #62 Gepost op: 13 september 2008, 00:20:48 »
Volgens mij moet je nooit naar condensatortjes gaan luisteren, maar naar muziek.  8)

Doe ik ook ;D

Als ik gespeelt heb vraag ik altijd aan mijn vrouw klonk het zo mooi? :think:

Mijn opnames ziijn toch meestal net niet "dat live gevoel" :clapping:,maar dat verander ik dan tussen de oren in "mooi" als ik luister (auto-suggestie tussen de oren ;D ;D)

Gr libel

Nielsje G.

« Reactie #63 Gepost op: 13 september 2008, 09:50:10 »
zou de beste conclusie niet zijn dat het niet uitmaakt wat voor condensator je pakt zolang die maar goed z'n werk doet?

want zonder zal menig versterker toch weinig laten horen ben ik bang ;)

hoorny

• Techniek als kunstvorm van wetenschap
  • Motorcycle emptynes
« Reactie #64 Gepost op: 13 september 2008, 10:59:10 »
[...]
Nu lees ik een onderzoek dat er in de condensator in het audio gebied ook trillingen zijn en de klank veranderen. Ik weet niet of die intern of van extern moeten komen.
http://www.crafty.nl/techniek/documents/ClarityCapTechnicalReport.doc

Voornamelijk intern. Maar dat ze ook de klank veranderen, staat voor mij niet vast. In het hierboven beschreven onderzoek wordt gesproken over 70% (of meer), maar dat is na filtering van de data. Hoe de situatie is voor de statistische filtering (de ruwe data dus), wordt verzwegen in dat artikel.

Groet,
Jacco

Gezien het effect dat door ionisatie van het diŽlektricum de condensator intern in trilling komt en dus de afstand S kan variŽren en dus de spanning op de condensator. Wat dus vervorming van het oorspronkelijke signaal betekent.

Ik heb nu besloten om tinfolie condensatoren te gaan gebruiken in mijn yaqin mc10L daar deze superieur zijn t.o.v folie types op de volgende punten:

1) Het diŽlektricum is polypropyleen dat is het verlies armste wat je kan gebruiken uitgedrukt in de absorptie factor alleen teflon is nog iets beter.

2) De tinfolie heeft een zeer lage weerstand 10X lager dan gewone gemetalliseerde folie materialen. Daardoor heeft de tinfolie een zeer kleine tangens Delta.

3) De tinfolie is zeer zwaar en zeer taai en heeft daardoor een hoge eigen demping voor trillingen. Dus vervorming door trillingen zullen tot het minimum beperkt blijven t.o.v ander folie types. (Aan het rillen hoeft niet getwijfeld te worden op mijn werk hebben we ervaring met flitsvoedingen waarvan de elko's hoorbaar geluid maken. Bij de puls belasting.)

4) Betaalbaar valt binnen het budget van elke hobbyist. In vergelijking tot andere producten in deze markt koperfolie of teflon of zilverfolie types.

Conclusie: elektrisch gezien zijn ze beter voor laagfrequent toepassingen. Ontwikkeld voor filters in speakers (ook goed bruikbaar in audioapparatuur).

The MCap-ZN is a tinfoil capacitor of the highest class. Solid tinfoil, together with high grade polypropylene as dielectric, are used in its manufacture. This massive tin layer improves the sound properties in unexpected ways: Because of the great weight of the tinfoil and the resulting mass inertia, oscillation of the foil and the accompanying microphonic effect are effectively prevented. Similarly to the vacuum impregnation which we provide for choke coils, this fact leads to an increase in transparency and spatial quality. The loss angle tan d at 1 kHz is ten times smaller than that for a normal MKP capacitor. It is only 0.00002 at 1 kHz and a mere 0.00001 at 10 kHz. This makes this capacitor incredibly quick and lively. Both of these mean a genuine innovation. The MCap-ZN is a milestone on the road to perfect music reproduction!

Technical Specifications:

Dielectric: Polypropylen
Voltage Rating: 250 VDC
Thickness of tinfoil, 7Ķm
Tolerance: Ī 2%, typ. 1%
Loss angel tan d = 0.0002 bei 1kHz
0.0001 bei 10 kHz

Ik heb ze besteld voor mijn Yaqin MC10l dus ik ben benieuwd of ik verschil zal gaan horen. Want de Paper in Oil gaven geen hoorbaar verschil wat volgens andere liefhebbers enorme verschillen op had moeten leveren.

Ik heb grote Handen. ^-^
« Laatst bewerkt op: 13 september 2008, 13:22:25 door hoorny »
Het leven is te kort voor kleine boxen.

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #65 Gepost op: 13 september 2008, 13:51:49 »
Ik bestrijd ook niet dat er geen krachtenwerking intern die caps is. Dat is iets wat ik zelf ook al voorspeld had. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de niet-lineariteit die het brengt (en dat doet het inderdaad, de capaciteit verandert als functie van de aangelegde spanning) erg klein is. Zo klein dat het gemaskeerd wordt door de rest van het muzieksignaal. Een wijziging van 10V anodespanning in een triodeschakeling heeft meer invloed om je er een idee bij te geven.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

hoorny

• Techniek als kunstvorm van wetenschap
  • Motorcycle emptynes
« Reactie #66 Gepost op: 13 september 2008, 16:44:10 »
Ik bestrijd ook niet dat er geen krachtenwerking intern die caps is. Dat is iets wat ik zelf ook al voorspeld had. Het enige wat ik probeer te zeggen is dat de niet-lineariteit die het brengt (en dat doet het inderdaad, de capaciteit verandert als functie van de aangelegde spanning) erg klein is. Zo klein dat het gemaskeerd wordt door de rest van het muzieksignaal. Een wijziging van 10V anodespanning in een triodeschakeling heeft meer invloed om je er een idee bij te geven.

Groet,
Jacco

Het gaat jou er om wat het hoorbare niveau is.

Terwijl ik op zoek ben naar de beste onderdelen voor het geld zodat ik me niet af te vragen of deze een negatieve invloed kunnen hebben. In dit geval welke koppel c in audio-land heeft de beste prijs kwaliteit verhouding.

En in de geluid weg van cd naar speaker zullen zich al gauw minimaal 7 koppel condensatoren bevinden. Door de som van deze capasiteiten en de vervorming kan je wel op een duidelijk te onderscheiden niveau van vervorming en klank kleuring komen. En dan hebben we het nog niet over hoe hier in de schakeling mee om word gegaan.

En bij vervorming staat en getal gegeven voor intermodulatie vervorming en en getal voor harmonische vervorming. Als je naar de getal waarde kijkt zal je rekenkundig het gewicht kunnen zien. Maar je waarneming voor harmonische vervorming is gering.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je al proeven moet doen om het hoorbare niveau van TIM ten opzichte van harmonischen te bepalen zodat je er het juiste gewicht aangeeft. Zodat je een vervorming getal ook inderdaad de mate aan hoorbare vervorming weergeeft.
Het leven is te kort voor kleine boxen.

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #67 Gepost op: 13 september 2008, 17:58:47 »

Groet,
Jacco

Het gaat jou er om wat het hoorbare niveau is.

Terwijl ik op zoek ben naar de beste onderdelen voor het geld zodat ik me niet af te vragen of deze een negatieve invloed kunnen hebben. In dit geval welke koppel c in audio-land heeft de beste prijs kwaliteit verhouding.
Dat begrijp ik en dat kan een zinvolle bezigheid zijn. Heeft niets meer met audio te maken, maar meer met de techniek.

En in de geluid weg van cd naar speaker zullen zich al gauw minimaal 7 koppel condensatoren bevinden. Door de som van deze capasiteiten en de vervorming kan je wel op een duidelijk te onderscheiden niveau van vervorming en klank kleuring komen. En dan hebben we het nog niet over hoe hier in de schakeling mee om word gegaan.
Dat valt dus nog te bezien. Ik heb er in ieder geval geen getallen voor klaar liggen.

En bij vervorming staat en getal gegeven voor intermodulatie vervorming en en getal voor harmonische vervorming. Als je naar de getal waarde kijkt zal je rekenkundig het gewicht kunnen zien. Maar je waarneming voor harmonische vervorming is gering.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je al proeven moet doen om het hoorbare niveau van TIM ten opzichte van harmonischen te bepalen zodat je er het juiste gewicht aangeeft. Zodat je een vervorming getal ook inderdaad de mate aan hoorbare vervorming weergeeft.
Precieze getallen heb ik niet dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik heb in het verleden 2de en 3de orde vervorming toegevoegd aan muziekfragmenten en nooit hoger dan dat. Alhoewel ik dat wel zou kunnen, want ik heb er een script in MatLab voor geschreven. Lijkt me best interessant om dat weer eens op te pakken. Ik vrees alleen dat er niet veel animo voor zal zijn in on-line vorm. Misschien een keer een bijeenkomst organiseren om het in een groep te doen.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...