Auteur Topic: 'hoorbaarheid' van condensatoren  (gelezen 15248 keer)

hybride

• **
'hoorbaarheid' van condensatoren
« Gepost op: 18 april 2008, 14:06:42 »
Ik vind het frappant dat er grote tegenstelling is over de mening of je verschil van condensator(type) kan horen.

Jacco (dekkersj) is er kort en zakelijk in. Bij een condensator als dc-blokker in de signaalweg zegt hij dat het geen verschil in hoorbaarheid geeft of je er nu wel of niet 1 tussen hebt en als je er al 1 tussen zet maakt het -hoorbaar- niet uit welke kwaliteit. (Jacco, corrigeer me als ik verkeerd citeer)

Enkele uitspraken van Jacco:
- Ik zou er sowieso een ingangscondensator bij gebruiken. Je hoort ze toch niet
- Heel veel ABX-luistertesten gedaan met die dingen. Meettechnisch is er wel wat over te zeggen, maar dat is kennelijk klein genoeg om niet hoorbaar te zijn.
-Je kunt er rustig elco's gebruiken, maar een wat duurder ding kan ook (Vishay heeft mooie exemplaren en kun je voor weinig kopen bij Farnell). Ik zou het zeker niet te gek maken, want het brengt niets.

Op de volgende site worden uitgebreid condensatoren getest op verschil in geluidskwaliteit in een wisselfilter van een speaker
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Zegt zijn intepretatie van de verschillen iets over de condensator?

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
Re: 'hoorbaarheid' van condensatoren
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2008, 14:19:25 »
De aanleiding van mijn uitspraken zijn hier: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=10219.0 terug te vinden.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2008, 14:29:30 »
Ik vind het frappant dat er grote tegenstelling is over de mening of je verschil van condensator(type) kan horen.
............................. ..................

En, wat heb je er zelf over te vermelden?

hybride

• **
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2008, 16:02:59 »
............................. ..................

En, wat heb je er zelf over te vermelden?

Ok, voortschrijdend inzicht in de 20 jaar dat ik met audio en elektronica knutsel is dat ik niet anders kan beamen dat de 'gehoormatige' verschillen van condensatoren relatief groot kunnen zijn.
Een condensator kan de natuurlijkheid van klank maken of breken.
De mate waarbij ik significante verschillen (herhaalbaar) waarneem, hangen af van waar de condensator in een schakeling zit, cq. in welke vorm en mate hij onder belasting staat.
Hoe hoogwaardiger de componenten en hoe gevoeliger (rendement) de weergevers des te groter de waarneembaarheid.
In die zin zou ik de verschillen wel relatief willen noemen.

Als voorbeeld was ik laatst wat aan het klooien met een eenvoudige tda1541 NOS dac schakeling.
De uitgang van dit ic gaat rechtstreeks via een koppelcondensator naar mij UCD (zonder ingang's C)
Ik heb meerdere condensatoren geprobeerd in de range van 0,1uf tot 2u2 als koppelcondensator.
Auricap, Mundorf silver/oil, BG, Elna, Silmic, Wima enz. Als klap op de vuurpijl een (prijzige) Duelund 1uf copper.
Nou, toen ik die laatste gehoord had kon al het vorige zo in de prullebak. Mama mia wat mooi.
De verschillen laten zich moelilijk in woorden vangen, maar in het laatste geval ervoer ik de weergave van instrumenten met veel meer emotie.
Er kwam als het ware iets tot leven in de klank. Ik was in alle omstandheden nuchter en ben me geen enkel moment bewust geweest van mogelijk placebo.

Tirillo

• Desordenado
  • - Esthetisch sensitief -
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2008, 16:07:06 »
Mooi verhaal. Hoe graag ik ook zou willen dat het niet zo is, ik hoor ook dergelijke verschillen. Hierbij natuurlijk in ogenschouw nemende dat rekening wordt gehouden met eventuele verschillen door capaciteitsgroottes en kantelfrequenties.

Groet,

Tirillo
Volkomen van het padje ...

johnrtd

• lach eens mee
    • doe-het-zelf audio
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2008, 16:55:09 »
Het is wel prettig een plausibele verklaring te vinden voor eventueel hoorbare verschillen.

Een aardige benadering uit onverdachte hoek: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3171

Misschien leuk om te weten dat Marco Pol, bij de ontwikkeling van een DAC, metingen heeft gedaan aan een reeks verschillende soorten condensatoren om te zien in hoeverre ze bruikbaar waren voor de onderdrukking/filtering van de schakelsignalen in de voedingslijnen. Geheel onverwacht bleek dat de Siemens MKH hier het beste voldeed en ook beduidend beter dan dezelfde Siemens condensator met kunststof ommanteling. Het aardige van die "blote" condensatoren is natuurlijk ook dat ze a.h.w. een kortgesloten wikkeling hebben. Dus een heel kleine zelfinductie. Het is waarschijnlijk dat de huidige 5 en 7,5 mm reeksen van Wima ook zo geconstrueerd zijn. Maar het meest interessant is natuurlijk de omhullende kunststof en de invloed daarvan.

Jammer is wel dat de onderzoeken van Martin Colloms naar de meet- en hoorbare verschillen in condensatoren nu niet meer vindbaar zijn. Als ik het me goed herinner scoorde o.m. de Wima MKP goed.

John
Simply music!
Fabrikant van Hawk Audio producten

hybride

• **
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2008, 18:03:30 »
Het is wel prettig een plausibele verklaring te vinden voor eventueel hoorbare verschillen.

Een aardige benadering uit onverdachte hoek: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/3171
John

Leuk stuk John, bedankt

m44

• rock is de moeilijkst weer te geven muziek.
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2008, 14:40:44 »
Mooi verhaal. Hoe graag ik ook zou willen dat het niet zo is, ik hoor ook dergelijke verschillen. Hierbij natuurlijk in ogenschouw nemende dat rekening wordt gehouden met eventuele verschillen door capaciteitsgroottes en kantelfrequenties.

Groet,

Tirillo

verklaar aub
mijn leven is als een sprookje, iedere dag als ik thuiskom zit die heks weer op de bank.

een verpleegkundige in de morgen is een dag zonder zorgen

Tirillo

• Desordenado
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2008, 14:51:49 »

Groet,

Tirillo

verklaar aub

Wanneer ik iets aan het bouwen ben, wil ik me eigenlijk niet druk hoeven maken over welke type koppelcondensator ik moet toepassen. Eigenlijk vind ik het dus een non-issue, maar ik hoor echter wel verschil tussen koppelcondensatoren. Ik word dus eigenlijk door mezelf teruggeroepen: hoe ik zou willen dat het was, is niet in overeenstemming met wat ik ervaar. Zo duidelijk?

Groet,

Tirillo

m44

« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2008, 14:54:23 »

Groet,

Tirillo

verklaar aub

Wanneer ik iets aan het bouwen ben, wil ik me eigenlijk niet druk hoeven maken over welke type koppelcondensator ik moet toepassen. Eigenlijk vind ik het dus een non-issue, maar ik hoor echter wel verschil tussen koppelcondensatoren. Ik word dus eigenlijk door mezelf teruggeroepen: hoe ik zou willen dat het was, is niet in overeenstemming met wat ik ervaar. Zo duidelijk?

Groet,

Tirillo

maakt dat de zelfbouw niet juist een stuk interessanter, uitdagender :)
mijn leven is als een sprookje, iedere dag als ik thuiskom zit die heks weer op de bank.

KT_88

• De Gooische Matras
  • The cat's meow.
    • http://www.ambulancewens.nl/
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2008, 14:57:46 »
Ik pak gewoon uit de grabbelbak waarbij ik een goed gevoel heb.

Probleem opgelost.  ;D  ;D
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Tirillo

• Desordenado
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2008, 15:05:02 »
@ M44: zekers, maar zou toch graag zien dat er een wetenschappelijke verklaring zou zijn voor deze verschillen om niet in al te esoterische existentiŽle keuzeproblemen te geraken. Dat zegt meer over mij overigens dan over het keuzeprobleem an sich.

@ KT88: dit is inderdaad een goede "way-out". Helaas ben ik nog niet zover dat ik dit kan.

m44

« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2008, 15:08:08 »
Ik pak gewoon uit de grabbelbak waarbij ik een goed gevoel heb.

Probleem opgelost.  ;D  ;D

zo ben je toch ook aan je vriendin gekomen ;D ;)

m44

« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2008, 15:11:35 »
@ M44: zekers, maar zou toch graag zien dat er een wetenschappelijke verklaring zou zijn voor deze verschillen om niet in al te esoterische existentiŽle keuzeproblemen te geraken. Dat zegt meer over mij overigens dan over het keuzeprobleem an sich.

@ KT88: dit is inderdaad een goede "way-out". Helaas ben ik nog niet zover dat ik dit kan.

wetenschap/metenschap. whatever
kern van wetenschap is vragen stellen. verklaringen zoeken, vind je ze niet stel je nog meer vragen, vind je ze nog niet stel je nog meer vragen enz enz
het is een mooi pad dat je bewandeldt, geniet ondertussen wel van de natuur ;)

KT_88

• De Gooische Matras
  • The cat's meow.
    • http://www.ambulancewens.nl/
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2008, 15:12:13 »

Het gaat vanzelf.  ;)

zo ben je toch ook aan je vriendin gekomen ;D ;)

Mijn vrouw, al bijna 10 jaar. En die heeft *mij* uitgekozen.

Iedere man die denkt dat hij een vrouw kan "krijgen", is grenzeloos dom.  ;)
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma