Auteur Topic: 'hoorbaarheid' van condensatoren  (gelezen 15384 keer)

m44

• rock is de moeilijkst weer te geven muziek.
Re: 'hoorbaarheid' van condensatoren
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2008, 15:14:54 »
tis idd hard werken :( :)
mijn leven is als een sprookje, iedere dag als ik thuiskom zit die heks weer op de bank.

een verpleegkundige in de morgen is een dag zonder zorgen

belegjeboterham

« Reactie #16 Gepost op: 22 april 2008, 19:36:36 »
Ik pak gewoon uit de grabbelbak waarbij ik een goed gevoel heb.

Probleem opgelost.  ;D  ;D
Sinds ik een multimeter heb met capaciteitsmeting schrik ik van de toleranties van diverse condensatoren uit mijn grabbelbak, vooral oudere (heb het niet over elco's).
WEL valt het op, dat (ook de oudere) condensatoren die 0,5%,  1% of 2% tolerantie zijn gespecificeerd, ook allemaal binnen die tolerantie zitten, en dat veel ruimer gespecificeerde condensatoren (10 of 20%) heel vaak aan de uitersten van de tolerantie zitten of er overheen.......

Gelukkig kan ik aan de hand van diverse verschillende typen condensatoren met rond 1% tolerantie wel concluderen, dat het meetapparaat aardig goed is (een metrahit 22s)

LostHighway61

• 't is de muzikant die de muziek maakt.
« Reactie #17 Gepost op: 22 april 2008, 19:47:05 »

Sinds ik een multimeter heb met capaciteitsmeting schrik ik van de toleranties van diverse condensatoren uit mijn grabbelbak, vooral oudere (heb het niet over elco's).
WEL valt het op, dat (ook de oudere) condensatoren die 0,5%,  1% of 2% tolerantie zijn gespecificeerd, ook allemaal binnen die tolerantie zitten, en dat veel ruimer gespecificeerde condensatoren (10 of 20%) heel vaak aan de uitersten van de tolerantie zitten of er overheen.......

Gelukkig kan ik aan de hand van diverse verschillende typen condensatoren met rond 1% tolerantie wel concluderen, dat het meetapparaat aardig goed is (een metrahit 22s)
Dat componenten met een ruimere toleranties vaak ook daadwerkelijk in de buurt van die grens zitten komt door het productie proces. Vaak worden ze allemaal op dezelfde manier gemaakt en uitgeselecteerd. Als de exemplaren met een kleine tolerantie eruit zijn gehaald blijven alleen die met een grotere afwijking over.

Jan H.

johnrtd

• lach eens mee
    • doe-het-zelf audio
« Reactie #18 Gepost op: 23 april 2008, 00:14:08 »
Ja Jan dat van die selectie klopt. Wat je overhoudt zit aan de grens van de spec

Wel jammer dat niemand reageert op die "blote" Siemens MKH-tjes en vervolgens wat het diŽlectricum doet. Ooit waren er mensen (nou ja hobbyisten) die na veelvuldig luisteren kozen voor "papier-in-olie". Ik herinner me de grabbelton van die dumphandelaar in Vlaardingen. Op zaterdag kwamen daar de meeste boeiende figuren "grabbelen". Overigens kwam ik daar ook een alom geroemde Nederlandse High End fabrikant tegen. En we stonden (nou ja ik niet, ik vond die dingen onhandelbaar) allemaal naar het geklots in die C's te luisteren!
Simply music!
Fabrikant van Hawk Audio producten

belegjeboterham

« Reactie #19 Gepost op: 23 april 2008, 18:55:51 »

Dat componenten met een ruimere toleranties vaak ook daadwerkelijk in de buurt van die grens zitten komt door het productie proces. Vaak worden ze allemaal op dezelfde manier gemaakt en uitgeselecteerd. Als de exemplaren met een kleine tolerantie eruit zijn gehaald blijven alleen die met een grotere afwijking over.

Jan H.

Dat lijkt mij een duur en ouderwets productieproces.
De eigenschappen van de te produceren componenten staan van te voren vast, misschien wordt er om de 10000 componenten er eentje uitgehaald om automatisch te testen, dan heb je het wel gehad, lijkt mij?

ChromeMaximaII

« Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2008, 00:17:42 »
Ja Jan dat van die selectie klopt. Wat je overhoudt zit aan de grens van de spec

Wel jammer dat niemand reageert op die "blote" Siemens MKH-tjes en vervolgens wat het diŽlectricum doet. Ooit waren er mensen (nou ja hobbyisten) die na veelvuldig luisteren kozen voor "papier-in-olie". Ik herinner me de grabbelton van die dumphandelaar in Vlaardingen. Op zaterdag kwamen daar de meeste boeiende figuren "grabbelen". Overigens kwam ik daar ook een alom geroemde Nederlandse High End fabrikant tegen. En we stonden (nou ja ik niet, ik vond die dingen onhandelbaar) allemaal naar het geklots in die C's te luisteren!

Niks mis met die Epcos (Siemens was van vroegŠh..  :( ) MKH's.  Ik kan me nog wel de advertentie voor de geest halen waarbij zo'n condensator doorboord was met een spijker om goed te illustreren dat ze zelfherstellend zijn :D
In 2002 heeft in Electronics World een artikelreeks van Cyril Bateman gestaan over meetbare(!) invloeden van diverse condensatortypen. Sluit aardig aan op het artikel van Maxim, al is zijn onderzoek een stuk uitgebreider.
Keramische C's zijn overigens niet allemaal zo beroerd. Indien gemaakt van NP0 doen ze het uitstekend, al zul je ze niet zo snel in het uF-gebied aantreffen  :wink2:
"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening.Ē [Bruce Hofer, Audio Precision]
Buizen? Alleen voor gitaarversterkers.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2008, 08:48:33 »
Ik vind het frappant dat er grote tegenstelling is over de mening of je verschil van condensator(type) kan horen.
............................. ..................

En, wat heb je er zelf over te vermelden?

Ok, voortschrijdend inzicht in de 20 jaar dat ik met audio en elektronica knutsel is dat ik niet anders kan beamen dat de 'gehoormatige' verschillen van condensatoren relatief groot kunnen zijn.
Een condensator kan de natuurlijkheid van klank maken of breken.
De mate waarbij ik significante verschillen (herhaalbaar) waarneem, hangen af van waar de condensator in een schakeling zit, cq. in welke vorm en mate hij onder belasting staat.
Hoe hoogwaardiger de componenten en hoe gevoeliger (rendement) de weergevers des te groter de waarneembaarheid.
In die zin zou ik de verschillen wel relatief willen noemen.

Als voorbeeld was ik laatst wat aan het klooien met een eenvoudige tda1541 NOS dac schakeling.
De uitgang van dit ic gaat rechtstreeks via een koppelcondensator naar mij UCD (zonder ingang's C)
Ik heb meerdere condensatoren geprobeerd in de range van 0,1uf tot 2u2 als koppelcondensator.
Auricap, Mundorf silver/oil, BG, Elna, Silmic, Wima enz. Als klap op de vuurpijl een (prijzige) Duelund 1uf copper.
Nou, toen ik die laatste gehoord had kon al het vorige zo in de prullebak. Mama mia wat mooi.
De verschillen laten zich moelilijk in woorden vangen, maar in het laatste geval ervoer ik de weergave van instrumenten met veel meer emotie.
Er kwam als het ware iets tot leven in de klank. Ik was in alle omstandheden nuchter en ben me geen enkel moment bewust geweest van mogelijk placebo.

Zonder het verhaal in twijfel te trekken moet ik toch even glimlachen om die laatste zin, met alle respect...

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

hoorny

• Techniek als kunstvorm van wetenschap
  • Motorcycle emptynes
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2008, 17:54:46 »
Citaat

Wel jammer dat niemand reageert op die "blote" Siemens MKH-tjes en vervolgens wat het diŽlectricum doet
Vandaar dat mijn zelfbouw audio het zo geweldig doet ;). Ik heb namelijk een doosje 1UF MKH liggen een lueke waarde voor ontkoppeling in audio trappen. Wat je al zei John MKP moet ook goed klinken. Dat heb ik al eens gelezen in een artikel overdit onderwerp in de elektuur. Begin jaren negentig of eind jaren tachtig ongeveer.
Citaat
Ooit waren er mensen (nou ja hobbyisten) die na veelvuldig luisteren kozen voor "papier-in-olie".
Ik had een leraar op de MTS die bij de ptt onderhoud van het netwerk had gedaan die zweerde ook bij papier condensatoren. Die hielden ook langer lading vast als nieuwere types volgens hem. Dus een betere condensator minder verlies. In ieder geval is een veel voorkomend materiaal als papier een zeer goede isolator. In mijn voorversterker heb ik daarom voor MKT's gekozen in de uitgang.
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2008, 17:56:54 door hoorny »
Het leven is te kort voor kleine boxen.

stone

• **
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:29:21 »
In mijn koptelefoonversterker, de X-CAN V3 van Musical Fidelity, is een bekende upgrade gedaan. De Jamicon condensatoren zijn vervangen door Panasonic en de diodes zijn vervangen. Na een inspeeltijd waarin het geluid wat op en neer ging is het consistent geworden met een voor mij duidelijke verandering. Het lijkt me ook voor anderen goed hoorbaar. Een vergelijk met een originele X-CAN V3 zou dat kunnen aantonen.
Ü 01-11-2011

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:39:12 »
In mijn koptelefoonversterker, de X-CAN V3 van Musical Fidelity, is een bekende upgrade gedaan. De Jamicon condensatoren zijn vervangen door Panasonic en de diodes zijn vervangen. Na een inspeeltijd waarin het geluid wat op en neer ging is het consistent geworden met een voor mij duidelijke verandering. Het lijkt me ook voor anderen goed hoorbaar. Een vergelijk met een originele X-CAN V3 zou dat kunnen aantonen.
Ja, dat zou leuk zijn. Beide versterkers tegelijkertijd met witte ruis bestoken en de uitgangen opnemen. Kun je zo achterhalen of het effect heeft gehad.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:43:52 »
Je snapt er toch ook weinig van hŤ Jacco.
Het verschil was HOORbaar, er werd niets gezegd over meetbaar.
Tsk tsk some people never learn :wink2:
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

• Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2008, 11:49:28 »
"stubbern" is my middle name... 8)

Maar er zit wel een serieuze noot in mijn bericht. Het is namelijk zo eenvoudig om vast te stellen of er wat is of niet. Alleen niemand neemt de moeite om het te verifiŽren. Ik zal er verder niet over doorzeuren, maar het is even als knoop in de zakdoek.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

johnrtd

• lach eens mee
    • doe-het-zelf audio
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:17:58 »
Ik kan me nog wel de advertentie voor de geest halen waarbij zo'n condensator doorboord was met een spijker om goed te illustreren dat ze zelfherstellend zijn :D
Keramische C's zijn overigens niet allemaal zo beroerd. Indien gemaakt van NP0 doen ze het uitstekend, al zul je ze niet zo snel in het uF-gebied aantreffen  :wink2:
Die "doorboorde" condensator was een gemetalliseerd papier printcondensator van RIFA en er lag een boor naast (geen spijker!)
NPO duidt op het temperatuureffect. In frequentiebepalende kringen van ontvangers en/of zenders gebruik je dan bij voorkeur NPO. Maar in audio is het nadeel van een keramische condensator dat de capaciteit varieert afhankelijk van de aangelegde spanning (net als bij een transistor!). Daarom in audio liever geen keramiekjes.

John
Simply music!

johnrtd

• lach eens mee
    • doe-het-zelf audio
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:20:01 »
"stubbern" is my middle name... 8)

Maar er zit wel een serieuze noot in mijn bericht. Het is namelijk zo eenvoudig om vast te stellen of er wat is of niet. Alleen niemand neemt de moeite om het te verifiŽren. Ik zal er verder niet over doorzeuren, maar het is even als knoop in de zakdoek.

Groet,
Jacco
Was het niet "stubborn"?
Als je die knoop er uit haalt toch ook eens naar die klotsende olie kijken!

John
Simply music!

dekkersj

• Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2008, 13:24:19 »
Ik kan me nog wel de advertentie voor de geest halen waarbij zo'n condensator doorboord was met een spijker om goed te illustreren dat ze zelfherstellend zijn :D
Die "doorboorde" condensator was een gemetalliseerd papier printcondensator van RIFA en er lag een boor naast (geen spijker!)
NPO duidt op het temperatuureffect. In frequentiebepalende kringen van ontvangers en/of zenders gebruik je dan bij voorkeur NPO. Maar in audio is het nadeel van een keramische condensator dat de capaciteit varieert afhankelijk van de aangelegde spanning (net als bij een transistor!). Daarom in audio liever geen keramiekjes.

John
NP0 of COG is een van de beste type condensatoren die je kunt kiezen. Die zijn erg lineair en wat je daar beweert over die aangelegde spanning, klopt niet John. Andere types kun je beter niet kiezen. Het nadeel van COG is dat 10nF zo'n beetje de maximale waarde is.

Groet,
Jacco