Auteur Topic: Gregorius Nekschot  (gelezen 37827 keer)

olivetti

• Niet meer actief
  • *
Re: Gregorius Nekschot
« Reactie #45 Gepost op: 18 mei 2008, 18:10:35 »
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat staat boven elke twijfel verheven maar bij dit soort meningsuitingen is het toch grenzen verkennen. Grens is kennelijk berijkt van de goegemeente.

Verder, maar dat is persoonlijk, kan ik voor zijn werk weinig bewondering opbrengen. Ik vind het erg puberaal en weinig vernieuwend.

jk-123

• Audiofiel in wording
    • Hififreaks
« Reactie #46 Gepost op: 18 mei 2008, 20:31:16 »
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat staat boven elke twijfel verheven maar bij dit soort meningsuitingen is het toch grenzen verkennen. Grens is kennelijk berijkt van de goegemeente.

Verder, maar dat is persoonlijk, kan ik voor zijn werk weinig bewondering opbrengen. Ik vind het erg puberaal en weinig vernieuwend.

Ben het volledig met bovenstaande eens maar moet er in een forum over hifi hier aandacht aan besteedt worden?

Groet, John

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #47 Gepost op: 18 mei 2008, 21:03:16 »
Er bestaat vrijheid van meningsuiting, maar die is niet onbegrensd ("behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet"). Er zijn allerlei wetten die deze vrijheid beperken. Laster en smaad zijn bijvoorbeeld strafbaar gesteld en ook is het niet toegestaan uit de school te klappen als je vooraf met geheimhouding hebt ingestemd. Ook daar zijn natuurlijk mitsen en maren bij, maar de hoofdlijn is duidelijk: het beginsel is vrijheid van meningsuiting maar achteraf kan door de rechter getoetst worden of je daarmee wetten overtreden hebt.

Het idiote in deze zaak is natuurlijk dat het gaat om een aanklacht van een paar jaar terug, dat justitie eindelijk uitgevonden heeft wie het is en dat hij dan van z'n bed wordt gelicht en naar een politiecel wordt overgebracht. Dat doet aan andere regimes denken dan we hier de laatste 63 jaar gewend zijn.
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
« Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2008, 22:27:34 »
Het idiote in deze zaak is natuurlijk dat het gaat om een aanklacht van een paar jaar terug, dat justitie eindelijk uitgevonden heeft wie het is en dat hij dan van z'n bed wordt gelicht en naar een politiecel wordt overgebracht. Dat doet aan andere regimes denken dan we hier de laatste 63 jaar gewend zijn.

Vandaar ook mijn opmerking over Iraanse manier.
Dat is in belangrijke mate gekoppeld aan wat Hififreak ook al schreef: een of andere freewheelende officier van justitie denk het recht in eigen handen te moeten nemen. Daar is ie dan ook al eens eerder voor op de vingers getikt.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

jepe

• *
« Reactie #49 Gepost op: 19 mei 2008, 01:41:13 »
Het is misbruik van bevoegdheden. 10 politie agenten zet je alleen maar in als er een schietgevaarlijke verdachte is.
Held Cohen is toch hoofd van de politie?
De man is ontzettend gefrustreerd dat hij 60 jaar te laat is geboren voor de Joodse raad dus haalt hij het op deze manier in.

satch

« Reactie #50 Gepost op: 19 mei 2008, 08:38:22 »
De feiten, volgens Nekschot zlef (Volkskrant van zaterdag 17 mei, pag. 3):

- in 2005 meer dan 80 meldingen over zijn cartoons bij het Meldpunt Discriminatie
- Meldpunt heeft na lange tijd aanklacht ingediend bij O.M.
- op 13 mei, rond 9.30 uur, meldden negen man zich, inclusief gerechtelijk bevel, bij zijn voordeur. Daar waren 6 agenten in burger bij
- omdat hij zelf al twijfelde of sommige van zijn cartoons binnen de regels van de wet waren had hij al een advocaat in de arm genomen (Mr. Peter Plasman, die Mohammed B. verdedigde)
- na de huiszoeking en het daaropvolgende onderzoek heeft het OM besloten dat acht cartoons in haar ogen strafbaar zijn, maar of er daadwerkelijk een gang naar de rechter wordt gemaakt is nog niet duidelijk.

Ik verdien mijn salaris bij de gratie van artikel 7 van onze Grondwet, die de vrijheid van meningsuiting definieert. Daarin staat niet dat je alles mag zeggen, er is een duidelijke 'mits' geformuleerd die in het Strafrecht is uitgewerkt. Of dit geval alle heisa waard is... ik vind van niet, maar ik zie ook geen reden waarom het OM verkeerd gehandeld heeft. Eenieder die het Nederlandse rechtssysteem maar niets vindt kan ik aanraden een paar maanden daadwerkelijk in Iran te gaan wonen en zich daar te gedragen zoals ze hier doen. Of in de VS wat dat aangaat, of in willekeurig welk land van buiten de EU.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 09:05:09 door satch »
I am not a number, I'm a free man.

HuubF

• Liever policor dan polidom!
« Reactie #51 Gepost op: 19 mei 2008, 08:39:43 »
... De man is ontzettend gefrustreerd dat hij 60 jaar te laat is geboren voor de Joodse raad dus haalt hij het op deze manier in.

Langzaam maar zeker glijden we af naar een land waarin iedereen steeds meer ongefundeerde onzin tegen elkaar moet kunnen zeggen. Het oppakken van Necqschot is slechts een onbeholpen manier om hier iets tegen te doen.

Als ik nu een leidinggevende positie in Nederland zou hebben, zou ik ook even niet weten waar te beginnen om dit tij te keren.
Intel NUC pc, Dragon Fly dac, Cisco settopbox, K&H O300D pro-audio, Suzy Wong, Audioquest kabels.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #52 Gepost op: 19 mei 2008, 09:23:16 »
Maar de vrijheid van meningsuiting is toch niet in het geding als het onderzoek nog loopt? Dat is pas het geval als de rechter, eventueel na hoger beroep, definitief besluit dat die cartoons niet mogen. Een rechtzaak levert ook eindelijk wat duidelijkheid op.

Dat is inderdaad de normale gang van zaken in een Westerse democratie. Maar dat is Nederland kennelijk niet meer.

In dit geval heeft het OM Gregorius Nekschot bedreigd met verdere acties en openbaarmaking van zijn privégegevens als hij de acht gewraakte cartoons niet zelf van zijn site zou verwijderen. Het OM is dus alvast maar op de stoel van de rechter gaan zitten en heeft via intimidatie alvast zijn zin doorgedramd.

Niks Iran, als de manier van oppakken onrechtmatig was kan hij gewoon naar de rechter. Die Nekschot steekt zijn nek zó opzichtig uit dat hij nu niet moet gaan klagen dat hij verzeild raakt in een proefproces. Wat niet wegneemt dat ik vind dat Necqschot moet winnen, natuurlijk.

Het ging om in totaal acht cartoons waarvan Velleman vond dat ze te ver gingen. Dat 'bewijs' had Velleman dus al lang in handen. Als het OM daarin strafbare feiten had ontdekt dan volstond een eenvoudige dagvaarding aan het adres van Gregorius Nekschot. Maar in dit geval werd hij met tien man uit zijn huis gehaald, zijn woning is doorzocht, zijn PC is in beslag genomen en hij heeft anderhalve dag in een politiecel moeten doorbrengen. Dat zijn ordinaire DDR praktijken puur en alleen om een statement te maken, pure intimidatie dus.

Overigens, dit is één van de acht cartoons die Velleman verwijderd wilde heben:

Nu ook slavernijmonument voor de blanke autochtone belastingbetaler.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 09:30:47 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #53 Gepost op: 19 mei 2008, 09:35:27 »

Het gaat hier niet eens om de grens van de goegemeente, het gaat hier om de lange tenen van één welbepaalde officier van justitie die in een zeer dubieuze rol zijn eigen zin doordramt. Het staat nog helemaal niet vast of Gregorius Nekschot de wet heeft overtreden, er is immers nog geen rechter aan te pas gekomen.

Citaat

Dat mag je natuurlijk vinden, ik vind ze ook meestal niet zo denderend. Maar dit is geen discussie over al of niet smaakvolle cartoons.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #54 Gepost op: 19 mei 2008, 09:43:34 »
maar moet er in een forum over hifi hier aandacht aan besteedt worden?

Wij vinden van wel, om de volgende reden:

Er worden hier praktijken gehanteerd door het OM die, op zijn zachtst gezegd, nogal dubieus zijn. Wij runnen hier een forum over hifi maar er worden hier ook allerlei andere zaken besproken aan de stamtafel. Ik wil de dag niet meemaken dat wanneer een officier van justitie zich stoort aan een bepaalde opmerking van één van de leden, hij zonder uitspraak van een rechter tot dit soort acties kan overgaan.

Dat zou kunnen betekenen dat het beheer van dit forum onder bedreiging van bijv. opsluiting in een politiecel gesommeerd wordt de gegevens van dat bepaalde lid (email- en IP adres) vrij te geven. Indien het forumbeheer daaraan niet wil meewerken zouden zij dan zondermeer opgepakt kunnen worden en kan de site op zwart worden gezet.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 09:57:41 door Gent »

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #55 Gepost op: 19 mei 2008, 09:48:12 »
Eenieder die het Nederlandse rechtssysteem maar niets vindt kan ik aanraden een paar maanden daadwerkelijk in Iran te gaan wonen en zich daar te gedragen zoals ze hier doen. Of in de VS wat dat aangaat, of in willekeurig welk land van buiten de EU.

Zwaktebod .... dus omdat er elders in de wereld landen zijn waar het nog erger gesteld is moeten we dit soort Stasi praktijken hier maar normaal vinden?

Je opmerking over de VS riekt behoorlijk naar stemmingmakerij. Vrijheid van meningsuiting wordt daar echt als allerhoogste goed gezien en ik heb nog nooit een verhaal gelezen dat de FBI met tien man een cartoonist van z'n bed komt lichten. Als jij zou weten wat er daar in politieke rallies allemaal gezegd en getekend kan en mag worden dan had je die opmerking niet gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 09:50:20 door Gent »

beunky

• LinkedIn profiel
« Reactie #56 Gepost op: 19 mei 2008, 09:58:45 »
Het is misbruik van bevoegdheden. 10 politie agenten zet je alleen maar in als er een schietgevaarlijke verdachte is.
Held Cohen is toch hoofd van de politie?
De man is ontzettend gefrustreerd dat hij 60 jaar te laat is geboren voor de Joodse raad dus haalt hij het op deze manier in.

Ten eerste: de politie opereert los van gemeentelijke overheden.
Bovendien handelde de politie hier in opdracht van het OM, niet van Job Cohen.
Ik zie ook niet in wat dit met Job Cohen te maken heeft?

beunky

• LinkedIn profiel
« Reactie #57 Gepost op: 19 mei 2008, 09:59:07 »
Eenieder die het Nederlandse rechtssysteem maar niets vindt kan ik aanraden een paar maanden daadwerkelijk in Iran te gaan wonen en zich daar te gedragen zoals ze hier doen. Of in de VS wat dat aangaat, of in willekeurig welk land van buiten de EU.

Zwaktebod .... dus omdat er elders in de wereld landen zijn waar het nog erger gesteld is moeten we dit soort Stasi praktijken hier maar normaal vinden?

Je opmerking over de VS riekt behoorlijk naar stemmingmakerij. Vrijheid van meningsuiting wordt daar echt als allerhoogste goed gezien en ik heb nog nooit een verhaal gelezen dat de FBI met tien man een cartoonist van z'n bed komt lichten. Als jij zou weten wat er daar in politieke rallies allemaal gezegd en getekend kan en mag worden dan had je die opmerking niet gemaakt.

Gent, voor zover ik het goed lees zijn dit opmerkingen van Nekschot zelf...

satch

« Reactie #58 Gepost op: 19 mei 2008, 10:17:25 »

Ik ben als journalist meermalen in de VS geweest, ik wéét wat er gezegd wordt en wat er gepubliceerd wordt. Mijn ervaringen over de vrijheid van meningsuiting daar zijn anders dan de jouwe blijkbaar.

Er worden hier praktijken gehanteerd door het OM die, op zijn zachtst gezegd, nogal dubieus zijn.

Kun je dat onderbouwen?

I am not a number, I'm a free man.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #59 Gepost op: 19 mei 2008, 10:37:06 »
Ik ben als journalist meermalen in de VS geweest, ik wéét wat er gezegd wordt en wat er gepubliceerd wordt. Mijn ervaringen over de vrijheid van meningsuiting daar zijn anders dan de jouwe blijkbaar.

Laten we hier niet het argument gebruiken van wie er het vaakst geweest is. Ik vrees namelijk dat ik dat ga winnen.
Ik heb meermaals politieke rallies in de diverse parken gezien en de teksten en tekeningen die er daar ongestraft worden meegedragen zouden hier onmiddellijk aanleiding zijn tot het oppakken en berechten van de demonstranten.

Maar nogmaals, het gaat er hier niet over hoe het in andere landen gesteld is, het gaat erover hoe er in Nederland met het vrije woord wordt omgegaan.

Kun je dat onderbouwen?

Het feit dat er kamervragen over zijn gesteld lijkt mij indicatie genoeg, nietwaar?
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 10:49:51 door Gent »