Auteur Topic: Gregorius Nekschot  (gelezen 37803 keer)

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Gregorius Nekschot
« Reactie #60 Gepost op: 19 mei 2008, 10:42:55 »
Gent, voor zover ik het goed lees zijn dit opmerkingen van Nekschot zelf...

Neehoor, de eerste paar regels van Satch's post zijn de feiten volgens Gregorius Nekschot. Het onderste gedeelte heeft beftrekking op Satch zelf.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
« Reactie #61 Gepost op: 19 mei 2008, 10:52:30 »

Neehoor, de eerste paar regels van Satch's post zijn de feiten volgens Gregorius Nekschot. Het onderste gedeelte heeft beftrekking op Satch zelf.

Idd, je hebt gelijk. Ik las het verkeerd :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

satch

« Reactie #62 Gepost op: 19 mei 2008, 11:30:23 »

Klopt. Sorry voor enige onduidelijkheid daarover.

Verder blijf ik bij mijn standpunt. Het OM heeft log en inefficiënt gehandeld, maar dat is inherent aan het stelsel van regels en wetten dat de afgelopen 150 jaar is ontstaan. Niet dubieus naar mijn mening,wel onhandig.

Ik zie ook nog steeds niet in hoe de vrijheid van meningsuiting in het geding is. De Grondwet zegt dit:

Citaat
Tekst van artikel 7 Grondwet, geldend op 26 april 2005:

1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.

3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.

4. De voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

Nekschot heeft zijn mening via cartoons verspreidt en loopt nu het risico veroordeeld te worden wegens discriminatie op grond van afkomst of geloof. Die beoordeling is verder aan de rechter, als het OM een aanklacht formuleert. Toetsing achteraf dus, zoals wettelijk is vastgelegd. Dat Geenstijl dat verder opblaast en gevolgd wordt door een aantal publiciteitsgeile cabaretiers en politici zegt mij niets. Ik ga me pas zorgen als de rechtbank daadwerkelijk tot een veroordeling komt, tot die tijd zie ik het als een spelletje waarbij Nekschot het slachtoffer is van een aantal mensen dat zich wil profileren. Dat ze daarbij de wet (proberen te) misbruiken is niet uit te sluiten, door welke formulering van de verschillende wetten dan ook.

En met de vergelijking met andere landen reageerde ik op iemand die stelde dat er hier 'Iraanse praktijken' werden uitgevoerd. Het is hier geen paradijs, maar zo'n vergelijking raakt kant noch wal.
I am not a number, I'm a free man.

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #63 Gepost op: 19 mei 2008, 11:58:10 »
Dat zou kunnen betekenen dat het beheer van dit forum onder bedreiging van bijv. opsluiting in een politiecel gesommeerd wordt de gegevens van dat bepaalde lid (email- en IP adres) vrij te geven. Indien het forumbeheer daaraan niet wil meewerken zouden zij dan zondermeer opgepakt kunnen worden en kan de site op zwart worden gezet.

Volgens mij hebben jullie als beheer een aantal jaar terug al een soort gelijk verhaal op de nek gehad, toen een lid wat te ongefundeerde uitspraken deed m.b.t een bepaald audio merk. Alleen was de druk vanuit het merk zelf.

Gr Hans

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #64 Gepost op: 19 mei 2008, 12:09:23 »
Klopt Hans, dat was een hele andere zaak. Daar hebben we toen met de betrokken partijen overlegd en besloten de teksten te verwijderen.

Dit gaat om een heel andere kwestie namelijk dat een machtswellusteling bij het OM zonder gerechtelijk bevel zomaar mensen kan opsluiten omdat hun schriftelijke uitlatingen hem niet zinnen. Ik ben dan ook benieuwd wat de gevolgen voor die Velleman gaan zijn. Maar ik denk dat ik het al weet .... Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #65 Gepost op: 19 mei 2008, 12:19:26 »
Nekschot heeft zijn mening via cartoons verspreidt en loopt nu het risico veroordeeld te worden wegens discriminatie op grond van afkomst of geloof. Die beoordeling is verder aan de rechter, als het OM een aanklacht formuleert. Toetsing achteraf dus, zoals wettelijk is vastgelegd.

Dat is gedeeltelijk correct. Wanneer de procedure zou zijn gevolgd die jij hier beschrijft dan was een eenvoudige dagvaarding voldoende geweest. Wat er nu is gebeurd is overschrijdt alle grenzen van het redelijke. Het OM heeft nu op basis van één machtswellustige officier een operatie op touw gezet die nergens voor nodig was en die de gemeenschap kapitalen heeft gekost. Daarbij is gedreigd de privégegevens van G. Nekschot openbaar te maken als hij niet onmiddellijk de cartoons van zijn website zou verwijderen. Niks toetsing achteraf dus maar onder totaal ongeoorloofde dreigementen heeft het OM zijn zin al doorgedramd.

Citaat
Ik ga me pas zorgen als de rechtbank daadwerkelijk tot een veroordeling komt,

Als Nekschot daadwerkelijk de wet overtreden heeft dan zal de rechtbank daar een oordeel over vellen. Ik heb nog een heel klein beetje vertrouwen in het gerecht, maar ook niet meer dan een klein beetje. Dat is echter gebaseerd op andere ervaringen en heeft hier niks mee te maken.

Citaat
tot die tijd zie ik het als een spelletje waarbij Nekschot het slachtoffer is van een aantal mensen dat zich wil profileren. Dat ze daarbij de wet (proberen te) misbruiken is niet uit te sluiten, door welke formulering van de verschillende wetten dan ook.

En dat allemaal van belastinggeld ... Ik heb niet de illusie dat er hier koppen gaan rollen en dus is dit gewoon staatsintimidatie.

Citaat
En met de vergelijking met andere landen reageerde ik op iemand die stelde dat er hier 'Iraanse praktijken' werden uitgevoerd. Het is hier geen paradijs, maar zo'n vergelijking raakt kant noch wal.

Ik heb de term DDR en Stasi praktijken genoemd en daar sta ik nog steeds voor de volle 100% achter.

satch

« Reactie #66 Gepost op: 19 mei 2008, 12:33:58 »
Als in Nederland daadwerkelijk Stasi-praktijken zouden bestaan was dit onderwerp, en waarschijnlijk het hele forum, allang verdwenen door een 'storing' waarbij 'helaas' geen back-up is gemaakt. Zolang wij hier nog in alle openheid dergelijke discussies kunnen voeren valt het wel mee m.i. met onze vrijheid van meningsuiting. Uiteraard makkelijk te zeggen vanachter de proxy...  ;D

tot die tijd zie ik het als een spelletje waarbij Nekschot het slachtoffer is van een aantal mensen dat zich wil profileren. Dat ze daarbij de wet (proberen te) misbruiken is niet uit te sluiten, door welke formulering van de verschillende wetten dan ook.

En dat allemaal van belastinggeld ... Ik heb niet de illusie dat er hier koppen gaan rollen en dus is dit gewoon staatsintimidatie.

Ik doel niet alleen het OM en het Meldpunt Discriminatie, maar ook een aantal mensen dat nu ineens heel begaan is met Nekschot en hem graag wil steunen. Van een veilige afstand uiteraard.... Overigens zijn de politici die zo dringend kamervragen willen stellen nog niet erg actief. Morgenmiddag om twee uur is het vragenuur, maar er is nog geen vraag ingediend.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #67 Gepost op: 19 mei 2008, 12:41:53 »
Er zijn door enkele kamerleden al vragen gesteld aan Hirsch Ballin, die zich er (naar goede gewoonte) onderuit probeert te huichelen. Klikkerdeklik. Drie jaar onderzoek, laat me niet lachen.

Eén gerechtelijke brief naar de instantie die de internet domeinnamen beheert en je had de NAW gegevens van de eigenaar van het domein "gregoriusnekschot.nl" gehad. Daarmee was dus de identiteit bekend geweest. Bovendien had het OM de 'onbekende' Gregorius via zijn website ook per email kunnen benaderen.

Er zijn dus maar twee mogelijkheden :

1. Hirsch Ballin liegt. (en dat zou niet de eerste keer zijn)
2. Hirsch Ballin liegt niet waarmee dus duidelijk is dat het OM zwaar incapabel is dat ze zoiets simpels niet eens in een week kunnen oplossen.

In beide gevallen lijkt me onmiddellijk aftreden de beste oplossing. Maar nogmaals, het is niet de bedoeling dat dit een politieke discussie wordt. Ik haal dit alleen aan om aan te geven dat machtswellusteling Velleman dus op steun van de politiek kan rekenen waarmee dit optreden ordinaire staatsintimidatie is geworden.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 13:44:27 door Gent »

HuubF

• Liever policor dan polidom!
« Reactie #68 Gepost op: 19 mei 2008, 13:45:21 »
...Het OM heeft nu op basis van één machtswellustige officier een operatie op touw gezet die nergens voor nodig was en die de gemeenschap kapitalen heeft gekost. Daarbij is gedreigd de privégegevens van G. Nekschot openbaar te maken als hij niet onmiddellijk de cartoons van zijn website zou verwijderen. Niks toetsing achteraf dus maar onder totaal ongeoorloofde dreigementen heeft het OM zijn zin al doorgedramd...

Ik weiger na een drieste actie van 'één machtswellustige officier' bang te zijn dat dit land tot het bot verziekt is. Tot nu toe is er hier al van alles voorbijgekomen zoals een niet-functionerende rechtsstaat, Iraanse praktijken, een liegende minister, Stasi-praktijken...

Overigens vind ik de claim van hififorum.nl dat het recht van vrije meningsuiting ook in het geval van Nekschot van toepassing moet zijn, terecht. Ik word alleen een beetje moe van de moderne gewoonte, een incident groter te maken dan het in werkelijkheid is. En het zelfs als bewijs te zien van 'iets wat natuurlijk al veel langer aan de gang is'. Zucht. ;)

Zo kan ik bijvoorbeeld weer prima begrijpen dat de regering en het OM hier radeloos van worden, en in het geval Nekschot wellicht zijn hand heeft overspeeld. Maar dat blijkt in dit mooie, prima functionerende land dan gelukkig vanzelf.
Intel NUC pc, Dragon Fly dac, Cisco settopbox, K&H O300D pro-audio, Suzy Wong, Audioquest kabels.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #69 Gepost op: 19 mei 2008, 14:00:43 »
Huub, als het de actie van één officier van justitie zou zijn geweest die daarna onmiddellijk een stevige sanctie had gekregen dan was ik het met je eens.

Maar die Velleman krijgt de onvoorwaardelijke steun van zijn hoogste baas, de minister van justitie, die op zijn beurt zelfs de kamerleden (opnieuw) voorliegt over de feiten. Daarmee is deze actie tot onderdeel van het regeringsbeleid verheven en dan vind ik het ineens wel heel ernstig. Het is mij duidelijk dat de overheid geen enkel kritisch geluid tolereert aan het adres van de multiculturele samenleving. Kennelijk is deze intimidatie de manier om de critici de mond te snoeren. Over normen en waarden gesproken .....

Let wel .... er is nog steeds geen rechter aan deze affaire te pas gekomen.

HuubF

« Reactie #70 Gepost op: 19 mei 2008, 14:27:41 »
Huub, als het de actie van één officier van justitie zou zijn geweest die daarna onmiddellijk een stevige sanctie had gekregen dan was ik het met je eens...

Ik heb dan zoiets van: :-X als ze zó hoog inzetten gaan ze des te gruwelijker op hun bek tijdens de rechtzaken die volgen. Of niet. En in dat geval moeten we misschien de wet laten aanpassen.

Komt, mede omdat er nogal veel mensen bovenop zitten, vanzelf goed. ;)
Intel NUC pc, Dragon Fly dac, Cisco settopbox, K&H O300D pro-audio, Suzy Wong, Audioquest kabels.

KT_88

• De Gooische Matras
  • The cat's meow.
    • http://www.ambulancewens.nl/
« Reactie #71 Gepost op: 19 mei 2008, 14:31:18 »
Tja, destijds bij Pim zaten er ook heel veel mensen "bovenop"..............  ::)
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

satch

« Reactie #72 Gepost op: 19 mei 2008, 14:50:59 »
Hoewel ik deze zaak nog steeds niet als een serieuze bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting zou ik het buitengewoon ernstig vinden als, ik bedoel: * als * deze zaak ineens netjes wordt behandeld vanwege de (media)aandacht, terwijl andere zaken die niet in de publieke belangstelling zijn in de doofpot worden gestopt. Maar omdat daar nu (nog ?) geen bewijs voor is ga ik ervan uit dat onze rechtstaat nog functioneert, zij het wat hortend en stotend.

m44

• rock is de moeilijkst weer te geven muziek.
« Reactie #73 Gepost op: 19 mei 2008, 14:52:15 »
vrijheid van meningsuiting moet worden

verantwoordlijkheid nemen voor het vrij mogen uiten van je mening.

de vrijheid van meningsuiting word gewoon misbruikt vind ik.
tegenwoordig roept men maar van allerlei kwetsende dingen omdat het "je mening" is.

verder vind ik de tekeningen wel aanzetten tot denken. niet meer niet minder
mijn leven is als een sprookje, iedere dag als ik thuiskom zit die heks weer op de bank.

een verpleegkundige in de morgen is een dag zonder zorgen

HuubF

« Reactie #74 Gepost op: 19 mei 2008, 14:53:48 »
Tja, destijds bij Pim zaten er ook heel veel mensen "bovenop"..............  ::)

Een mens moet zijn wereldbeeld niet te veel laten beïnvloeden door wat misschien later een incident blijkt te zijn. Daarnaast is het de kunst, dit incidenten te laten blijven. Dat betekent dat je er bovenop moet zitten zonder dat je een sfeer creëert waardoor er weer nieuwe overreacties kunnen ontstaan.

In mijn ogen is Pim F. om zeep geholpen omdat iedereen elkaar gek aan het maken was.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2008, 14:55:59 door HuubF »