Auteur Topic: draadloos TV/internet  (gelezen 33666 keer)

Mordante

draadloos TV/internet
« Gepost op: 22 juli 2008, 09:02:55 »
Misschien niet helemaal het juiste forum of de juiste plek maar toch.

Ik heb net een huis gekocht, 5 sep krijg ik de sleutel. De TV en computers wil ik graag op de 2de etage van mijn huis neer zetten. In het huis zijn 2 slaapkamers per etage, op de eerste komt de slaapkamer en een kleding kamer op de 2de komt een TV en een computer kamer.
Alleen komt mijn internet (kabel internet van Ziggo) en mijn TV (digitale TV van Ziggo, via de kabel) beneden binnen. Nu vroeg ik mij af of ik het kabel signaal draadloos naar de 2 kan sturen met daar een ontvanger en dan na de ontvanger de splitter zoals ik die nu ook heb voor de TV en internet. Graag wil ik namelijk mijn TV uit de woonkamer hebben en ook nu heb ik een apparte computer kamer alleen heb ik nu gewoon een gat door de muur geboord. Om in mijn nieuwe wooning een draad naar de 2de etege te trekken zie ik niet zo zitten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: draadloos TV/internet
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2008, 09:49:47 »
Beste

Draadloos internet is natuurlijk niet zo moeilijk. Je monteert een WLAN router beneden en je rust je PC uit met een WLAN kaartje en klaar is Arie.

Voor je TV zijn er dit soort apparaatjes in de handel. In dat geval zet je de set top box (voor je digitale TV) beneden naast het ene kastje en wordt het signaal draadloos je huis door gestuurd. Met de afstandsbediening bedien je ook de set top box vanuit de kamer waar je TV kijkt.

Dus WLAN router, set top box en de zender van die Marmitek beneden bij elkaar (evt. in een kast). Je PC en Marmitek ontvanger boven in je kamer en spelen maar .....

Maar ik zou toch eens serieus overwegen of je niet een kabeltje kan trekken naar de tweede verdieping. Al dat draadloze gedoe is leuk maar kabel is nog altijd veel bedrijfszekerder.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2008, 10:01:21 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Kwabbernoot

• a.k.a. Fantasio
  • Glas en vuvuzela's
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2008, 10:24:48 »
Ik heb ook zo'n soort setje staan (ergens diep in de kast). Ik ben absoluut niet te spreken over de kwaliteit ervan, ruis en sneeuw. Wellicht dat de huidige versies beter zijn, maar ik zou toch echt een kabel trekken. Of wellicht zijn er nog andere oplossingen. Je zou de vraag eens op het HT-forum kunnen stellen?

Groeten...
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world"

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2008, 11:40:11 »
Mijn ervaringen met draadloos in het algemeen zijn ook niet denderend. Zelfs het beproefde WLAN hapert regelmatig, ook wanneer je een perfecte signaal ontvangst hebt.

Ik zou dus zeker kijken of je niet een kabel naar boven kunt trekken. Ik begrijp dat je dat niet dwars door je huis wilt doen maar kijk bijvoorbeeld eens of je die kabel niet langs een regenpijp of in de spouw kunt wegwerken. Je zou ook kunnen overwegen een stopkontakt op te geven en de kabel door het pijpje te trekken waar nu de 220 V kabels in liggen.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Jan

« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2008, 11:44:21 »
Als je boven een telefoonaansluiting hebt kun je je datakabel daarmee in de buis leggen.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2008, 12:13:44 »
Het gaat om internet en TV via de kabel maar een coax kabel door datzelfde pijpje moet inderdaad ook wel lukken.

superge

« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2008, 18:07:46 »
Is het en oud of een nieuw huis? In nieuwe huizen liggen vaak al leidingen voor tv en telefoon naar alle kamers. In oude huizen is er meestal wel een koker of schacht te vinden om een kabel omhoog te krijgen, en een kruipruimte is ook vaak bereikbaar.

Draadloos netwerk is best goed tegenwoordig en je hebt ook adapters om je netwerk via het lichtnet te leiden. TV signaal draadloos zou ik echt afraden. Slechte kwaliteit en bovendien, dan staat je digitale ontvanger beneden bij de kabelaansluiting en die stuurt het kanaal waarop je hebt afgestemd draadloos naar je TV. Dat wordt lastig zappen

Kwabbernoot

• a.k.a. Fantasio
  • Glas en vuvuzela's
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2008, 18:32:42 »
Slechte kwaliteit en bovendien, dan staat je digitale ontvanger beneden bij de kabelaansluiting en die stuurt het kanaal waarop je hebt afgestemd draadloos naar je TV. Dat wordt lastig zappen

Da's niet waar. Bij die ontvanger/zender zit ook een IR oog. Daarmee kun je in bed (bv) dus gewoon mikken op de ontvanger van de zender ( :sceptic:  :))). Bij de digitale ontanger staat dan weer een kastje met een IR zender. Hiermee kun je de ontvanger dus bedienen op afstand met de afstandsbediening van de ontvanger. Dus mikken op de ontvanger van de zender. Deze ontvangt het signaal van de AB en zendt het verder naar de ontvanger van de ontvanger van de zender. Deze geeft dan dus hetzelfde signaal in IR door naar de digitale ontvanger. Hierdoor weet de ontvanger dus welk signaal hij moet verzenden naar de ontvanger van de zender, welke hierboven nog de ontvanger van de ontvanger van de zender was. Deze stuurt dan het juiste kanaal door naar de ontvanger van de ontvanger van de zender welke eerder de ontvanger van de zender werd genoemd. Deze ontvanger van de ontvanger van de zender is dan aangesloten op de tv en geeft dan het juiste kanaal door.  :think:  Zoiets in ieder geval.  :-\  ;D

Groeten van de zender aan de ontvanger van de zender...    ::)
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world"

Mordante

« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2008, 19:20:29 »
Is het en oud of een nieuw huis? In nieuwe huizen liggen vaak al leidingen voor tv en telefoon naar alle kamers. In oude huizen is er meestal wel een koker of schacht te vinden om een kabel omhoog te krijgen, en een kruipruimte is ook vaak bereikbaar.

Draadloos netwerk is best goed tegenwoordig en je hebt ook adapters om je netwerk via het lichtnet te leiden. TV signaal draadloos zou ik echt afraden. Slechte kwaliteit en bovendien, dan staat je digitale ontvanger beneden bij de kabelaansluiting en die stuurt het kanaal waarop je hebt afgestemd draadloos naar je TV. Dat wordt lastig zappen

Waarom zou je de digitale onvanger beneden zetten? Het liefst zou ik het hele signaal naar boven zappen en dan boven de onvanger neer zetten. Dus eerst het signaal naar boven sturen en dan splitsen in TV en internet of kan dat niet?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2008, 19:49:36 »
Nee dat gaat niet. Zonder nu in technische termen over breedbandigheid e.d. te vervallen kan ik je melden dat dat niet gaat. Je moet zo'n kastje zien als een draadloze SCART kabel. Het kan dus één kanaal doorzenden maar niet alles wat er op de kabel zit. Vandaar ook dat zo'n systeempje een infrarood repeater heeft om op afstand je set top box te bedienen.

Maar nogmaals, als je de maximale flexibiliteit en optimale betrouwbaarheid wilt, dan zou ik een manier zoeken om toch die coax kabel boven te krijgen.

Audiotwin

• Kritisch lid
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2008, 16:39:19 »
Tevredenheid!!!!

superge

« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2008, 18:08:18 »
Slechte kwaliteit en bovendien, dan staat je digitale ontvanger beneden bij de kabelaansluiting en die stuurt het kanaal waarop je hebt afgestemd draadloos naar je TV. Dat wordt lastig zappen

Da's niet waar. Bij die ontvanger/zender zit ook een IR oog. Daarmee kun je in bed (bv) dus gewoon mikken op de ontvanger van de zender ( :sceptic:  :))). Bij de digitale ontanger staat dan weer een kastje met een IR zender. Hiermee kun je de ontvanger dus bedienen op afstand met de afstandsbediening van de ontvanger. Dus mikken op de ontvanger van de zender. Deze ontvangt het signaal van de AB en zendt het verder naar de ontvanger van de ontvanger van de zender. Deze geeft dan dus hetzelfde signaal in IR door naar de digitale ontvanger. Hierdoor weet de ontvanger dus welk signaal hij moet verzenden naar de ontvanger van de zender, welke hierboven nog de ontvanger van de ontvanger van de zender was. Deze stuurt dan het juiste kanaal door naar de ontvanger van de ontvanger van de zender welke eerder de ontvanger van de zender werd genoemd. Deze ontvanger van de ontvanger van de zender is dan aangesloten op de tv en geeft dan het juiste kanaal door.  :think:  Zoiets in ieder geval.  :-\  ;D

Groeten van de zender aan de ontvanger van de zender...    ::)
Da's nog best een slimme oplossing, wist ik niet. Maar als je dan ook nog een video/dvd/harddisk-recorder wilt gebruiken? Krijg je dan het bovenstaande verhaal, maar dan nog erger?

Maar echt, een dagje ploeteren voor het trekken van een kabel gaat je jarenlange ergernis besparen.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2008, 18:10:43 door superge »

SaCeli

• Test, just a test
  • *
    • Test, just a test
draadloos TV/internet
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:39:12 »
ik heb in belgie tele2 allin en hierbij word een Speedtoch 706 WL modem bij geleverd.
nu heb ik eigenlijk twee vragen .
eerste vraag : kan je een Ausu WL-500G Premium hier draadloos op aansluiten ? en zo ja hoe ?
De software van de asus is nog orgineel.

Vraag twee : als het bovenstaande niet lukt zou ik dan de Speedtouch kunnen vervangen door de asus router,dus verbindinging maken met tele2 via mijn asus router,als dit zou kunnen kan iemand mij dan vertellen Hoe ?

gr peter

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
Re:draadloos TV/internet
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2009, 09:52:09 »
Die Speedtouch beschikt inderdaad over een WLAN functie. In de handleiding staat beschreven hoe je de WLAN functie kunt instellen.

Als die WLAN optie correct is geconfigureerd, kun je daarna iedere PC die over een WLAN mogelijkheid beschikt draadloos op die router aansluiten. Het operating system detecteert de aanwezigheid van een draadloos netwerk. Als je een beveiliging hebt ingesteld moet je op je PC het juiste password ingeven en dan zou het hele verhaal moeten werken.

Cyrus

• make•believe
  • Alles draait om de eenvoud
Re:draadloos TV/internet
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2009, 10:45:11 »
@Mordante:

Wacht even 5 september af en kijk dan eerst in het huis of er (al dan niet bedrade) TV en/of telefoonleidingen van de meterkast naar boven gaan. Indien een dergelijke leiding aanwezig, is een kabel naar boven zo getrokken.
Groeten,
Edwin