Auteur Topic: Canto Ostinato op orgel...  (gelezen 7878 keer)

Orgelman

• "Lees maar, er staat niet wat er staat"
    • Mijn Website
Canto Ostinato op orgel...
« Gepost op: 3 augustus 2008, 15:18:51 »
Canto Ostinato – S. ten Holt

Gespeeld op orgel…

En wel het Holtgräve-orgel in de Lebuïnuskerk te Deventer:

Gespeeld door Aart Bergwerff

Achtergrondinfo: Canto Ostinato betekent aanhoudend gezang; een compositie over tijd, ruimte en eeuwigdurende beweging.
Gecomponeerd in 1976-1979 in de traditie van de minimal Music. Herhaling met minieme variaties doen de inhoud ontstaan. Ten Holt: “tijd wordt de ruimte waarin het muzikale object gaat zweven”.
Canto Ostinato is een bekende Nederlandse pianocompositie geworden. Zelfs te koop bij Kruidvat! Maar het is bedoeld voor toetsinstrumenten. De première beleefde dit stuk dan ook met drie piano’s en een elektrisch orgel. Vier piano’s hebben evenwel de voorkeur.

Volgens organist: Aart Bergwerff is gefascineerd door minimal Music, en besloot dit werk op orgel uit te voeren. Hij verdedigt deze keuze als volgt: “…naar mijn mening leent deze stijl van minimal music zich bij uitstek voor uitvoering op een kerkorgel, omdat het orgel een ruimtelijk instrument is en slechts functioneert bij de gratie van deze ruimte…”. Verder: “Vandaag de dag is tijd voor velen structuur, beperking zelfs, maar tijd bestaat eigenlijk niet. Canto Ostinato – aanhoudend gezang: noem het ritueel, mantra, onthaasting of misschien nog het meest vrijheid.”

Volgens Orgelman: Ik kende het werk van Ten Holt omdat enkele jaren geleden de actie aangenaam Klassiek mij in aanraking bracht met deze wonderlijke muziek. Op het orgelconcert werd ik aangenaam verrast toen dit werk werd uitgevoerd. Dan kan ik de CD niet laten liggen. Ik moet ‘m nog een aantal keren goed draaien en er rustig voor gaan zitten, maar de eerste indruk is dat ik hier een blijvertje in handen heb. De sfeer van herhaling en variatie komt mijns inziens op dit kerkorgel goed tot uiting. Het is een instrument dat tot grote klankverschillen in staat is en dat geeft deze compositie een extra dimensie.

Besproken cd:

Luisterfragment 1:
Theme (74)

Luisterfragment 2:
Transition 86
met grote golfbeweging in dynamiek.

Alle reacties zijn welkom!

© Orgelman 2008
« Laatst bewerkt op: 3 augustus 2008, 21:11:04 door Orgelman »

olivetti

• Niet meer actief
  • *
Re: Canto Ostinato op orgel...
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2008, 15:31:05 »
Ik heb de uitvoering met 4 piano's jaren geleden op een zwoele zomeravond in het Vondelpark gehoord. Heel bijzondere sfeer. Wellicht dat ik donderdagavond naar het Mijsenfestival ga waar het ook uitgevoerd wordt. Ook op een bijzondere locatie. Weg van de bebouwing in een Veenweidelandschap.

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2008, 15:32:54 »
En dat is op 2 piano's?

olivetti

• Niet meer actief
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2008, 15:36:04 »
En dat is op 2 piano's?

Uitgevoerd door niet de minste: Kees Wiering en Polo de Haas. Link naar het festival heb ik gisteren geplaatst naar aanleiding van jouw nieuwe aanwinst.

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2008, 19:22:22 »
http://www.mijzen.nl/programma-muziek.php?nid=18181
Dat is 'm. Moet welhaast een mooie avond worden. Misschien leuk om een korte terugblik te schrijven, in aanvulling op dit topic?

PS. Er zijn twee luisterfragmenten toegevoegd. Ik ben benieuwd wat de reacties hierop zijn.

olivetti

• Niet meer actief
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2008, 19:24:45 »
http://www.mijzen.nl/programma-muziek.php?nid=18181
Dat is 'm. Moet welhaast een mooie avond worden. Misschien leuk om een korte terugblik te schrijven, in aanvulling op dit topic?

PS. Er zijn twee luisterfragmenten toegevoegd. Ik ben benieuwd wat de reacties hierop zijn.

Als ik daar na toe ga zal ik een terugblik schrijven.

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2008, 19:26:45 »
Als ik daar na toe ga zal ik een terugblik schrijven.

Leuk!

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2008, 20:41:24 »
Met name dat eerste linkje is geweldig.  ;)

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #8 Gepost op: 4 augustus 2008, 11:56:53 »
Wacht maar tot je de cd hebt beluisterd...

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
« Reactie #9 Gepost op: 4 augustus 2008, 13:23:15 »
Ik heb de CD met Kees Wiering en Polo de Haas. Prachtig!

Maar deze orgeluitvoering klinkt veelbelovend! Als ik hem tegen het lijf loop overweeg is waarschijnlijk ook wel de aanschaf ervan.

Op orgel klinken meerdere werken soms heel verrassend. Zelf heb ik het eerste deel van de Mondscheinsonate eens geprobeerd op een orgel, en daarbij de bovenstem apart geregistreerd.
Probeer maar eens!.

olivetti

• Niet meer actief
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2008, 17:59:50 »
Geen recensie mijner hand van het canto ostinato helaas. Gisteravond was het tamelijk vochtig. Beyond leuk zullen we maar zeggen. Voor vanavond, is laatste kans, geen animo bij vrouwlief. Zij moet morgen half zes op en we verwachten niet dat je voor half twee thuis bent als je het festival bezoekt. Ik doe wel vaker iets alleen maar dit is iets om samen te doen.

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2008, 18:47:01 »
Jammer, maar begrijpelijk. 't Moet wel leuk blijven, en gezien de buien van de afgelopen uren, zou ik ook bedanken voor de eer.

AatV

• *
« Reactie #12 Gepost op: 9 augustus 2008, 00:12:00 »
Wat mij betreft een geweldige uitvoering. Deze orgeluitvoering voegt heel veel toe aan de pianovertolking, die destijds bij de actie aangenaam klassiek te koop was.
Wat de muziek zelf betreft, ik moet in de stemming zijn om er van te kunnen genieten. Voortdurend verlang ik naar de 'oplossing' van een thema, dat voortdurend uitgesteld wordt. Wel intrigerend, maar het levert wel een lange spanningsboog op.
Neem aan dat deze CD bij de reguliere handel te verkrijgen is ?!

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #13 Gepost op: 9 augustus 2008, 08:50:12 »
Hoi AatV,

ik denk dat de CD wel bij de betere cd-winkel te verkrijgen is, en anders vast wel te bestellen. Zelf heb ik 'm gekocht na een concert van Aart Bergwerff.

Orgelman

• Mijn Website
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2008, 08:45:07 »
Stukje Canto Ostinato met vier piano's

en het kan ook nog op de
saxofoon!