Auteur Topic: Op zoek naar......klassiek  (gelezen 94 keer)

Reneetje

• *
Op zoek naar......klassiek
« Gepost op: 22 januari 2020, 16:59:19 »
Hallo,

Mijn eerste post hier. Ik lees veel mee, maar nu heb ik een vraag. Ik hou van klassiek, sinds kort, tot metal zoals Slipknot. (Binnenkort naar de ziggodome  :headbanging: )
Nu ben ik sinds kort de wondere wereld van de klassieke muziek aan het ontdekken. Ik ben nog niet echt toe aan de zware varianten, maar heb een prachtige cd van Anne Sophie Mutter, Across the stars ontdekt. Hierin speelt zij een soort film muziek. Weten jullie of er meer van dit soort muziek is, en wie dit speelt?
Ook vind ik Patricia Janeckova, sopraan, geweldig. Ik hou niet van Opera, maar wel van een solo zingende zangeres. Op YouTube is veel van haar te vinden, maar zijzelf heeft maar 1 cd? Heeft iemand tips in dit genre en over Patricia? Alvast bedankt.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Op zoek naar......klassiek
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2020, 19:00:23 »
Anne-Sophie Mutter is een violiste en speelt op dit album inderdaad filmmuziek van John Williams. Die is het bekendst van de Star Wars filmmuziek (van de allereerste in 1977 tot nu componeerde Williams alle soundtracks), maar nog van heel wat meer films.
Filmmuziek kun je vinden door op muziekwebshops voor het genre 'soundtracks' te kiezen.
Als het je meer om de viool te doen is, kan Vanessa Mae ook wel je gading zijn.
En wellicht valt dit album dan ook wel in je smaak:
(<klik!)
En Patricia Janackova heeft kennelijk toch meer dan één cd uit: https://www.amazon.co.uk/s?k=patricia+janeckova&i=popular&ref=nb_sb_noss
Dit album zou je dan ook kunnen bevallen:
(<klik!)
Als ik hiermee op de goeie weg zit, kan ik nog wel meer aanbevelingen doen.

Jan

« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2020, 19:13:26 »
Lin Hai als je van pianomuziek houd.

Vincent Kars

• **
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2020, 20:44:29 »
Een pianiste die je vast wel mooi vind
https://www.youtube.com/watch?v=Gfn-C9umBSo

Kermit

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2020, 21:26:10 »
Ik zou eens een goede opname van Peer Gynt van Grieg proberen. Afgezien van wereldbekende stukken als de Morgenstimmung (al vaker gespeeld dan er ooit zonsopgangen op aarde zijn geweest), Ingrid's klacht, In de hal van de Bergkoning Aases dood, de Arabische dans  en Anitra's dans zitten er twee vocale stukken in: Solveigs lied en Solveigs Wiegelied. Zo verschrikkelijk mooi. 

Hier kun je iets meer over Peer Gynt lezen. 
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=3080.0
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Reneetje

• *
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2020, 11:51:21 »
Bedankt voor de tips zover. Hier kan ik wat mee. TIDAL geeft tips over andere artiesten in het zelfde genre, en Google is ook behulpzaam.