Auteur Topic: De Dijk in Caprera openluchttheater.  (gelezen 483 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
De Dijk in Caprera openluchttheater.
« Gepost op: 18 mei 2009, 09:54:25 »
Ik had twee vrijkaarten gewonnen voor één van de twee concerten van 'de Dijk' in het openluchttheater in Bloemendaal.
Vorig jaar op eigen kosten geweest en toen was het een gezellig feestje.
Het regende toen we vertrokken en de buienradar liet zien dat dat nog een klein uurtje zou duren en dat er vervolgens een 'gat' van minimaal een uur totaan de volgende buienformatie zou zitten. Voor degenen die het niet kennen; Caprera is gelegen in een duinpan en is als een soort amfitheater ingericht met een vijver tussen podium en tribune. De mannen uit Amsterdam kwamen solidair op in regenponchos en trapten af. Na het eerste nummer werden de ponchos afgescheurd en ging het gas erop. Over het concert kan ik kort zijn. De Dijk is een feilloos draaiende machine waarbij weinig aan te merken valt op muzikale prestaties. Er worden nummers gespeeld uit het hele oeuvre dat inmiddels zo'n dertig jaar omspant en een ieder in het publiek heeft daar zijn of haar favorieten in die meegezongen. Er was iemand aanwezig die uitgedost was als een oliesheik en deze act gedurende de hele avond zo professioneel uitvoerde dat het niet anders kon dan dat het hier 'the real deal' betrof.
Twee toegiften waarbij de laaste helaas afsloot met een rustig nummer :-\ STAMPEN WILLEN WE!
Vijf man vaf zich nog over aan de jaarlijkse danspartij in de vijver, zij liever dan ik brrrrrrr.
Huub van der Lubbes verzuchting dat de wereld gelukkig ook goede mensen herbergde waarbij hij met een weids gebaar het bezoekend publiek aanwees werd na afloop enigszins gerelativeerd door de immense bende die door het publiek werd achtergelaten (après nous le déluge).
Aangekomen bij de auto barstte de regen en onweer los; leve buienradar.nl!

Kanttekeningen van Hififorummige aard:

-Al bij de eerste maten voelde de bassdrum alsof hij ingezet werd om slijm op te kloppen uit de longen en dat bleef helaas ook zo. :-[

-Ook de rustige nummers kregen een geluidsvolume mee dat niet lager was dan bij Rush in AHOY. :-[

-Het gitaarwonderkind J.B Meijers heeft immer nog moeite zijn volume in toom te houden. Veelvuldig gepiel met effectors tijdens nummers resulteert in onhoorbare gitaarpartijen of juist solo's die nog boven het reeds bloedblaartrekkende volume uitgieren. Ook de geluidstechnici schijnen nog niet te weten wanneer de (uitmuntende) gitaarpartijen zich precies manifesteren en op welk niveau ze zich aan de ingang van de mengtafel zullen aandienen. Door dit gedrag krijg ik steeds weer het ideel dat J.B. inderdaad niet meer dan een hired hand is in het vriendenclubje van de broers van der Lubbe, jammer!

-Het openluchttheater lijkt me door het ontbreken van plafond en achterwand en de dempende bomen de plek bij uitstek om een hifi-achtig geluid neer te zetten. Vermogen was er zat, helaas werd het voornamelijk ingezet om decibellen te produceren en leek het neerzetten van een gedefinieerd geluid slechts bijzaak. Wellicht was het op de 'sweetspot am Mischpult' wel een perfect geluid maar wij hebben daar op onze plekken helaas niet van kunnen genieten.

De Dijk bedankt voor weer een heerlijk reisje door de tijd!!! .... maar ga eens praten met de geluidsmensen

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....