Auteur Topic: Een CD speler vol met kurk  (gelezen 178666 keer)

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Een CD speler vol met kurk
« Gepost op: 26 mei 2009, 11:50:18 »
De laatste jaren is het 'hands on' gedeelte van mijn elektronica achtergrond niet meer zo aan de orde van de dag. Niettemin vind ik het leuk af en toe nog eens echt met de voetjes in de klei te staan. Dat resulteert er dan meestal in zelf eens iets te bouwen of iets te onderzoeken. Een audio kennis van me had onlangs een 'gemodificeerde' Nakamichi CD speler gekocht en wilde wel eens weten wat ik nu van de ingrepen vond. Mijn nieuwsgierigheid werd dus leuk gekieteld en met frisse moed en een schroevendraaier hebben we het geval eens aan een inwendig onderzoek onderworpen.

Ik heb al heel wat bizarre zaken gezien maar wat ik nu tegenkwam heeft geresulteerd in een ietwat rauwe hoofdhuid van het vele krabben.  :think:

Hieronder enkele foto's van wat ik in het binnenste aantrof. Kijk en oordeel zelf.

Rond de transformator zaten diverse plakken kurk. Het nut hiervan ontgaat mij volledig. Als het een dempende werking zou moeten hebben op bijv. de 50 Hz brom dan zou je iets dergelijks verwachten onder de montagebeugels van die trafo. Hier stonden echter gewoon enkele losse plakjes om de trafo heen opgesteld.

De CD speler voelde van binnen overal nogal vettig aan. Dit bleek te komen doordat er kwistig met een soort sla-olie was gesprenkeld. Het kristal, de CD lade, de DAC chip, de transistoren en eigenlijk de hele printplaat was ingevet met dit goedje. Ik vrees dat de modificator de term 'vet cool' ietwat verkeerd heeft geïnterpreteerd.

Maar het mooiste komt nog .....

Vanuit de massa van de CD speler vertrekt er een draad die eindigt tussen twee op elkaar gelijmde platen kurk ... intrigerend, niet ? :eye:

Met toestemming van de eigenaar heb ik die plaatjes kurk maar eens aan een destructief onderzoek onderworpen. En wat bleek? Er zaten wat koolstof vezels tussen die twee platen gelijmd. Het genoemde draadje kwam dus uit bij die koolstofvezels. Wie hier het nut van inziet mag het zeggen. Mij deed het denken aan een TV die ik ooit eens op mijn werkbank gehad heb, waar een geesteszieke figuur met een soldeerbout gaten in de plastic kast had gemaakt omdat hij de programma's niet goed vond.

Gelukkig (nou ja ... gelukkig  :'() trof ik ook nog een elektronische modificatie aan. Op de bovenste foto van het laatste rijtje van vier kun je zien dat er twee weerstanden van 10 MOhm tussen signaal en aarde zitten gemonteerd. Als je weet dat de gemiddelde utgangsimpedantie van een CD speler enkele tientallen Ohms is en de gemiddelde ingangsimpedantie van een (voor)versterker enkele tientallen kOhms dan moge het duidelijk zijn dat het parallel monteren van weerstanden van 10 MOhm een compleet zinloze actie is. Maar toegegeven, het staat leuk en voor de leek is het net of er iemand met verstand van zaken aan het apparaat heeft geprutst.

Ook trof ik nog enkele condensatortjes aan waarvan telkens één pootje was geamputeerd. Opnieuw kan ik naar de achterliggende reden slechts gissen maar ik zeg altijd maar zo, die dingen zitten er niet voor de kat z'n viool in. Later blijkt dat deze doorgeknipte pootjes geen onderdeel uitmaken van de aanpassingen die verband houden met het kurk en de olie.

Al bij al was het een bizarre ervaring. De eigenaar beweerde dat de modificator kennelijk een bekende in audioland is maar hij wist geen naam. Hij had het ding zo gekocht. Hij wist ook niet wat deze operatie gekost had.

Wie iets weet mag het zeggen maar ik hoop toch dat ik niet de enige ben wiens wenkbrauwen op en neer zijn gegaan bij het aanschouwen van al dit moois.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2009, 15:23:01 door dekkersj »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Fonzy

Re: Een CD speler vol met kurk
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2009, 12:01:45 »
Citaat
Mij deed het denken aan een TV die ik ooit eens op mijn werkbank gehad heb, waar een geesteszieke figuur met een soldeerbout gaten in de plastic kast had gemaakt omdat hij de programma's niet goed vond.
Jammer dat  nu net die tweak niet gewerkt heeft  ;D

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2009, 13:00:04 »
De condensatortjes zijn waarschijnlijk degenen die ervoor moeten zorgen dat er geen hoogfrequent signaal in het apparaat gaat leiden tot ongewenste detectie. Dat zou tot klankverschillen kunnen leiden waarvan we moeten vrezen dat deze in de negatieve kant van het spectrum liggen. Je weet echter nooit hoe klankverschillen ervaren worden.
Voor de rest ziet het er idd behoorlijk BS' erig uit
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

marvin

« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2009, 13:02:32 »
wel makkelijk met de stijgende zeespiegel,
zo'n cd-speler met z'n eigen reddingsvestje...... :D

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2009, 13:05:38 »
De condensatortjes zijn waarschijnlijk degenen die ervoor moeten zorgen dat er geen hoogfrequent signaal in het apparaat gaat leiden tot ongewenste detectie. Dat zou tot klankverschillen kunnen leiden waarvan we moeten vrezen dat deze in de negatieve kant van het spectrum liggen. Je weet echter nooit hoe klankverschillen ervaren worden.
Voor de rest ziet het er idd behoorlijk BS' erig uit

Mee eens, al is mijn kennis van de electronica beperkt, maar ik weet wel dat die C-tjes bedoeld zijn om hoogfrequente zooi welke ver buiten het gehoor liggen er uit te filteren. Je kunt je dus afvragen wat de zin is van het verwijderen van iets wat de fabrikant/ontwerper heeft bedacht, temeer omdat wij en ook de hond er niets van horen.

Voor de rest ben ik verbaasd.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Kwabbernoot

• a.k.a. Fantasio
  • Glas en vuvuzela's
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2009, 13:07:06 »
Hoe vond je die Nak eigenlijk klinken Gent? Of die kennis van jou? Wellicht kun je hem nog vergelijken met een ongemodde versie.

Groeten...
"Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world"

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2009, 13:19:29 »
Ik heb 'm zelf niet beluisterd. De eigenaar heeft die speler zo gekocht en is er tevreden mee. Hij was alleen benieuwd wat die modificaties nu eigenlijk in hielden. Hij heeft dus ook niet de kans gehad een "voor en na" vergelijking te maken.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2009, 13:28:47 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2009, 14:36:26 »
Wat heeft hem deze "modificatie" gekost ?

Gr Hans

tingtong5

« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2009, 14:38:35 »
Tsja van deze modificaties zakt zelfs mijn "believers" broek af  :think:

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2009, 14:51:03 »
Wat heeft hem deze "modificatie" gekost ?

Wel alles lezen Hans  :D

Hij had het ding zo gekocht. Hij wist ook niet wat deze operatie gekost had.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2009, 15:11:43 door Gent »

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2009, 15:10:10 »
Wel alles gelezen helaas niet opgeslagen..

Grappig dat je een quote gebruikt uit je eigen tekst en dat mijn naam erboven komt te staan...

Gr Hans

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2009, 15:12:02 »
Oeps ... aangepast.  :-[

KT_88

• De Gooische Matras
  • The cat's meow.
    • http://www.ambulancewens.nl/
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2009, 17:23:41 »
Populair materiaal, dat kurk...........laatst ook al een versterker vol daarmee  ;D
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Cyrus

• make•believe
  • Alles draait om de eenvoud
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2009, 17:30:13 »
"Kurk" zal wellicht toch magische uitwerking op audio hebben als er ook al oordopjes hiervan gemaakt worden

Geen grap, bestaan echt
Groeten,
Edwin

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2009, 19:43:57 »

Dan klinken deze heel transparant zeker? Doodgewone oorplugjes met een 'modificatie'  ;) door Swarovski. Er zit een stukje geslepen glas op geplakt.