Auteur Topic: Een CD speler vol met kurk  (gelezen 181706 keer)

Han

• Moderator
    • studio
Re: Een CD speler vol met kurk
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2009, 20:27:03 »
Dat kurk in de oordopjes zou nog zomaar goed kunnen werken, maar wat ik niet kan volgen is waarom iemand een plaatje kurk met koolstofvezels er tussen tegen een metalen deel van een apparaat plakt want dat doet volgens mij helemaal niks. En slaolie in een apparaat sprenkelen?
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Cyrus

• make•believe
  • Alles draait om de eenvoud
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2009, 20:33:52 »
Variant op mayo. Je snapt het niet, Han.  :wink2:
Groeten,
Edwin

Fonzy

« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2009, 20:35:42 »
Die olie zit er natuurlijk in als anti-oxydant 
:imao:

Cyrus

• make•believe
  • Alles draait om de eenvoud
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2009, 20:39:27 »
Oh, ik dacht zelf ter bevordering van een vloeiende weergave en soepele bas.  ;D
Groeten,
Edwin

Fonzy

« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2009, 20:40:08 »
 ;D

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2009, 20:47:05 »
Ik snap het ook niet, maar ik probeer er achter te komen waarom iemand zoiets doet. Ik heb zelf mijn speakerfilters veranderd en ik heb ook een paar weerstanden serie en parallel aan mijn eerste tweeters gezet met het doel om de agressie van mijn RSPM's wat te beteugelen en dat lukt prima. Ik ben geen electronicus zoals Gent en Jacco wel zijn, maar ik heb wel de basiskennis en ik weet wat wel en niet zal werken.

Slaolie op een print, ik kan me daar geen voorstelling van maken, waarom dan geen high grade motorolie voor racemachines, dat is veel betere olie.  :idol:

Fonzy

« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2009, 20:48:17 »
nee Han,dan vliegen de muzieknoten te snel weg  :D

Nohemmm

« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2009, 22:16:01 »
Het is een trend dat steeds meer mensen mysterieuze capriolen maken om het geluid beter te krijgen.
Ooit is het begonnen met meneer van der Heide, die een ontwikkelaar was op het geluidslaboratorium bij de NOS.
Deze man is begonnen met koolstof als geleider te gebruiken wat een verbetering van de geluidskwaliteit tot gevolg had.
Zo langzamerhand kwam van der heide erachter dat er zo veel mogelijk koolstof componenten in de signaalweg moeten zitten, om de zg
'struktuur-informatie' die ook in het geluid zit, mee te nemen. Dit zou een deel van de informatie van de WERKELIJKHEID bevatten.
Zo moeten er altijd kool-weerstanden gebruikt worden en ook poly-carbonaat condensatoren en geen chemische. Die zouden giftig zijn,
en ten koste gaan van de struktuur-informatie. De moleculen en/of atomen moesten wel goed geordend in het materiaal zitten,
zodat de kool-componenten een lange tijd in een statisch magnetisch veld werden gelegd. Hierdoor zou de ordening toenemen en kon de struktuurinformatie beter worden doorgegeven. Buizen zouden ook beter in staat zijn om deze informatie door te geven dan transistoren.
Aanhangers zeggen zeer verrast te zijn door de ervaring van het geluid. Sceptici zeggen geen verschillen te horen.
Het gaat trouwens om de ERVARING, en is dus niet te meten. Door deze rare capriolen ERVAREN we het geluid anders, en het liefst......
beter, realistischer, mooier, met meer emotie. Van der heide is waarschijnlijk geinspireerd geweest door het fenomeen holografie.
Een laserstraal die teruggekaatst wordt van een object, heeft ook een zg 'struktuur informatie van het object in zich, en kan weer als
drie-dimensionaal beeld gereproduceerd worden.

Maar het wordt steeds gekker......

Muziekopnames in kerken zouden beter gaan klinken door er ringen van koperleiding  met koolweerstanden erin, in een kruisvorm in het centrum van de kerk te leggen. Na een paar minuten klaarde de lucht op, en klonk een koor of strijkerskwartet ineens veel beter.
Daarna blijken de ringen niet meer nodig te zijn; van der Heide gaat met een foto-flitser in de kerk flitsen met wat hij noemt: geordend licht.
Na het flitsen is de akoestiek in de kerk voor altijd beter.....
Geluidswagens van de NOS worden voorzien van koolstof-kabel. Maar al snel wordt het door diverse collegas alles uit de wagens geroofd.
Behalve dan de stukken kabel die vastgesoldeerd waren. Zover gingen ze niet.
Toch wordt er gezegd dat het geluid dat van der heide kon produceren, kristalhelder was, zeer realistisch, zeer echt, alsof je zelf bij de opnames aanwezig was. Anderen vonden het geluid te echt; het zat te dicht op de huid.
Weer anderen, vooral degenen die sceptisch zijn, horen al deze prachtige gewaarwordingen niet, maar horen alleen een goed op elkaar afgestemde keten van zeer goede componenten.

VANDENHUL gelooft ook zeer in de filosofie van van der heide; hij heeft de 'vinding' gekocht, en mag nu producten maken met de koolstofvezel.

Een collega van vanderheide had wat koperen ringen van waterleidingbuis gevuld met behandelde koolweerstanden in het transformatorhuis gelegd onder het uitzendgedeelte van de nederlandse radio.
Vanderheide zat thuis naar de radio te luisteren en belde een paar minuten later de collega op om te vragen wat hij met radio 1 had gedaan.
Dus de magische werking gaat blijkbaar door alle duizenden bochten vanaf de voeding totaan de radio thuis bij vanderheide heen!

Het hele verhaal van de magische kwalitatieve verbetering waar het woord "koolstof" in voorkomt, is blijkbaar nog lang niet uitgewoed.
Mensen doen, net als dieren toevallige onverklaarbare dingen die ze vervolgens in stand houden omdat de handeling gepaard ging met een beloning, in dit geval een prettige gehoorervaring.

De gedrags-psycholoog Skinner heeft dit gedrag ontdekt bij duiven; het viel hem op dat zijn duiven na verloop van tijd in hun hokje allerlei rare
beweginen gingen maken. (1,2,3, of zelfs 4 rondjes draaien, kopje op en neer bewegen, pootje optillen, enz) Zijn verklaring was dat toevallige bewegingen die gepaard gingen met het ontvangen van voedsel, een geheugenspoor doet ontstaan en kan onder allerlei omstandigheden leiden tot struktureel herhaald gedrag in de hoop opnieuw beloond te worden. (De bekende regendans bij de Indianen behoort deels tot dezelfde fenomenen)
Dit gedrag zien we veel terug bij audiofielen, die de raarste capriolen uithalen om de magische auditive gewaarwordingen steeds opnieuw te beleven. Zij zien niet in dat auditieve perceptie die  nodig is voor de kwaliteitsbeoordeling van geluid, voor een groot deel door het brein wordt bepaald.
De stukjes kurk rond de trafo zien er trouwens wel een beetje zielig uit......
Blijkbaar houdt deze modificator erg van kurk, en geeft het hem een fijn gevoel.
Vanderheide pendelde ook componenten uit, en voelde hoe zijn eigen 'zijn' erop reageerde, en dan pas kon het onderdeel gebruikt worden.
Hij pendelde alles uit, zelfs blikken verf, en heeft VANDERHUL geadviseerd andere krimpkous te gebruiken voor een kool-kabeltje, dat je dan om je pols kan dragen. Ook dat blijkt een genezende werking te hebben. Nou ja, de vrouw van vanderheide adviseerde dat.
VANDENHUL gelooft dit ook en verkoopt nu deze zg. 'armband' kabeltjes op z'n site.

Ik denk dat de hype nog veel ernstigere vormen zal gaan aannemen.....

Nohemmm.....

De audiofiele hemel is net niet aan te raken!
Welcome to the edge...

Fonzy

« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2009, 22:27:03 »
Word pendelen ook weer eens van stal gehaald?  :D
Lange tijd hadden die jongens sucses in allerlei testen om plekken aan te wijzen waar water gevonden zou worden.
Totdat de testers slimmer werden en vroegen om een plek aan te wijzen waar _geen_ water te vinden zou zijn...
Toen werd de score 0%

Wilmo

« Reactie #24 Gepost op: 26 mei 2009, 22:28:31 »
Mag ik vragen jezelf wat nader toe te lichten?

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2009, 22:38:01 »
Lang verhaal over de belangrijkheid van koolstof.

Ik zit aan de opnamekant en heb een groot mengpaneel waar wel een half miljoen weerstanden in zitten, allemaal metaalfilm en het paneel klinkt geweldig. Ik heb meer dan 50 microfoons waaronder zeer kostbare Neumann buizenmicrofoons van vele duizenden euro's. Neumann is de bekendste fabrikant van hi end microfoons met 80 jaar ervaring. Die microfoons klinken buitengewoon goed, maar als je er in kijkt zie je alleen metaalfilm weerstandjes en geen kurk en ook geen slaolie.

Nohemmm

« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2009, 23:07:11 »

De uitzending was een tijdlang te downloaden bij de humanistische omroep, maar helaas kun je em online niet meer luisteren.
Jammer jammer, een van de leukste interviews over audio. Zelf word ik ook heen en weer geslingerd tussen geloof en sceptisisme.....
Was het maar zo mooi, dat je geluid levensecht was..... Toch heeft vanderheide het gerealiseerd. Ze hebben em uiteindelijk ontslagen.

Zelf was ik vroeger bouwer van vele piratenzenders. Hoogfrequent en alles wat ermee te maken had. Transmissie, staande golven, veldsterktes,
antennes, inslag, interferenties, harmonischen, straling, het kon niet op in de wereld van de HF. Altijd ervaren en geleerd dat frequenties
in het hoorbare gebied een eitje was. Maar in audiofielen-land blijken de verschijnselen tot 20Khz van een nog grotere magische orde te zijn dan in de HF wereld. Zo blijft deze hobby wel boeiend, ook vanwege de psychologische aspecten ervan.

Nohemmm...
Welcome to the edge...

Nohemmm

« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2009, 23:09:20 »
Oh ja Han,

Vanderheide zei er expliciet bij dat metaalfilmweerstanden de ordenings- of struktuurinformatie helemaal NIET doorlaten!!!
Dussse... begin maar eens te tweaken op je mengpaneel! :yeah:
Welcome to the edge...

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2009, 23:11:57 »

De uitzending was een tijdlang te downloaden bij de humanistische omroep, maar helaas kun je em online niet meer luisteren.
Jammer jammer, een van de leukste interviews over audio. Zelf word ik ook heen en weer geslingerd tussen geloof en sceptisisme.....
Was het maar zo mooi, dat je geluid levensecht was..... Toch heeft vanderheide het gerealiseerd. Ze hebben em uiteindelijk ontslagen.

Zelf was ik vroeger bouwer van vele piratenzenders. Hoogfrequent en alles wat ermee te maken had. Transmissie, staande golven, veldsterktes,
antennes, inslag, interferenties, harmonischen, straling, het kon niet op in de wereld van de HF. Altijd ervaren en geleerd dat frequenties
in het hoorbare gebied een eitje was. Maar in audiofielen-land blijken de verschijnselen tot 20Khz van een nog grotere magische orde te zijn dan in de HF wereld. Zo blijft deze hobby wel boeiend, ook vanwege de psychologische aspecten ervan.

Nohemmm...

Ben jij psycholoog ?

Gr Hans

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2009, 23:18:20 »
Oh ja Han,

Vanderheide zei er expliciet bij dat metaalfilmweerstanden de ordenings- of struktuurinformatie helemaal NIET doorlaten!!!
Dussse... begin maar eens te tweaken op je mengpaneel! :yeah:

Ik twijfel geen seconde aan de vakkennis van de ontwerper van mijn DDA-AMR mengpaneel, ik heb de man persoonlijk gesproken. En ik heb ook geen miligram twijfel over de vakkenis van de ontwerpers bij Neumann, een merk dat zich al jaren niet meer hoeft te bewijzen en als jij een geweldig klinkende opname beluistert, zal er in de meeste gevallen wel een of meerdere Neumann microfoons mee gemoeid zijn, met metaalfilm weerstanden dus.

Om het heel kort en duidelijk te zeggen: ik geloof helemaal niks van die koolstofhype, ik geloof wat ik hoor.