Auteur Topic: Een CD speler vol met kurk  (gelezen 181701 keer)

Wilmo

Re: Een CD speler vol met kurk
« Reactie #45 Gepost op: 26 mei 2009, 23:54:08 »
* Omdat niet iedereen gelooft wat jij hoort. Neuh, ok, prima toch?
* Omdat anderen wat anders horen. Maar ook velen met mij hebben gelijkaardige ervaringen.

Koen K

« Reactie #46 Gepost op: 26 mei 2009, 23:54:45 »
En gelijk zo velen hebben tegengestelde ervaringen...

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #47 Gepost op: 26 mei 2009, 23:54:52 »
Sorry. Ik geloof wat ik hoor.

Neem jezelf niet te serieus want in een vergelijk kun je nog geen pook van een waslijn onderscheiden.  ;)

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #48 Gepost op: 26 mei 2009, 23:55:25 »
Het is niet gezegd dat het zonder, bijvoorbeeld, koolstof niet kŠn klinken. Er wordt gesproken over die struktuur-informatie die kennelijk minder goed samen gaat met bepaalde typen componenten. Men kan al jaren 'zonder' die struktuur-informatie, maar het is erg leuk wanneer die extra informatie wel waarneembaar gemaakt kan worden.

[...]
Waarbij je er al vanuit lijkt te gaan dat het waar moet zijn.

Welke struktuur-informatie kan invloed hebben op de wetten van Maxwell? Ik heb die wetten bestudeerd en voorzover het signalen betreft die relavant zijn, is er nog geen prof geweest die er iets over in een boek heeft geschreven. Of ik moet me vergissen. Ik ken het niet uit de literatuur.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

Wilmo

« Reactie #49 Gepost op: 26 mei 2009, 23:57:01 »

Neem jezelf niet te serieus want in een vergelijk kun je nog geen pook van een waslijn onderscheiden.  ;)
Dat klopt, het is nog best een kunst om blind een sinas van een cola en een 7up te onderscheiden. Maar waarom hoor ik met gesloten verschillen wanneer er op de versterker tussen line 1 en 2 wordt gewisseld en daar verschillende types kabel achter hangen?

Hififreak

« Reactie #50 Gepost op: 26 mei 2009, 23:58:06 »
* Omdat niet iedereen gelooft wat jij hoort. Neuh, ok, prima toch?
* Omdat anderen wat anders horen. Maar ook velen met mij hebben gelijkaardige ervaringen.

Collectieve našperij.  
Niemand heeft een serieus vergelijk gedaan.  
Oeverloos kletsen en vooral aangeven dat niet iedereen het hoort.
Je moet dus een AA (Audio-AriŽr) zijn om het te horen.  

ChromeMaximaII

« Reactie #51 Gepost op: 26 mei 2009, 23:58:46 »

Leg eens uit als je wilt?

Graag :D

Koolfilmweerstanden zijn inferieur in ruis, thermische stabiliteit en drift ten opzichte van metaalfilm. Er bestaan ook nog koolcomposietweerstanden die in deze eigenschappen nog slechter presteren maar wel zeer goed opgewassen zijn tegen piekbelastingen. Voor audio heb je dit echter amper nodig.

Ik had een tijdje geleden opeens een zeer laagfrequente oscillatie in mijn voorversterker, een Yamaha C-80. Na wat zoeken bleek de oorzaak in het variable loudness circuit te zitten. Ik kon het lastig verklaren wat aan de hand was en heb toen het loudness circuit gesimuleerd. Daaruit kwam naar voren dat de waarde van een weerstand kritisch was en tot instabiliteit kon leiden. Alle weerstanden waren kool en heb de verdachte weerstand vervangen en toen werkte alles weer als vanouds. De weerstand bleek ten opzichte van de nominale waarde 15% te zijn verlopen.

"I really want to believe that if something is audible, we should be able to measure it somehow. It takes measuring and listening.Ē [Bruce Hofer, Audio Precision]
Buizen? Alleen voor gitaarversterkers.

Wilmo

« Reactie #52 Gepost op: 26 mei 2009, 23:58:57 »
Het is niet gezegd dat het zonder, bijvoorbeeld, koolstof niet kŠn klinken. Er wordt gesproken over die struktuur-informatie die kennelijk minder goed samen gaat met bepaalde typen componenten. Men kan al jaren 'zonder' die struktuur-informatie, maar het is erg leuk wanneer die extra informatie wel waarneembaar gemaakt kan worden.

[...]

Welke struktuur-informatie kan invloed hebben op de wetten van Maxwell? Ik heb die wetten bestudeerd en voorzover het signalen betreft die relavant zijn, is er nog geen prof geweest die er iets over in een boek heeft geschreven. Of ik moet me vergissen. Ik ken het niet uit de literatuur.

Groet,
Jacco

Verder heb ik nog een soortgelijke ervaring gehad als eerder geschetst werd. Dit was ver voor het een hype was of dat er verder ook maar iets van algemeen bekend was. Ik kwam daar zelfs eigenlijk voor een gesprek over klimaatverandering en de rol van het oerwoud daarin, toevalligerwijs stonden daar ook luidsprekers opgesteld en ik ben natuurlijk nooit te beroerd om een stukje te luisteren. Als ik terug denk aan die middag ben ik er van overtuigd dat er een kern van waarheid in die zogenaamde struktuur-informatie moet zitten...

Koen K

« Reactie #53 Gepost op: 26 mei 2009, 23:59:27 »

Dat klopt, het is nog best een kunst om blind een sinas van een cola en een 7up te onderscheiden. Maar waarom hoor ik met gesloten verschillen wanneer er op de versterker tussen line 1 en 2 wordt gewisseld en daar verschillende types kabel achter hangen?

Who knows. Naar mijn mening niet doordat ze werkelijk verschillen qua geluid.

Hififreak

« Reactie #54 Gepost op: 27 mei 2009, 00:00:06 »

Als beide kabels goed geconstrueerd zijn zonder fratsen en juist contact maken zul jij geen verschil horen.

Wilmo

« Reactie #55 Gepost op: 27 mei 2009, 00:02:12 »
Wat zou er naar jou mening dan aan de hand geweest zijn?

Als beide kabels goed geconstrueerd zijn zonder fratsen en juist contact maken zul jij geen verschil horen.
Ik heb een spanning gemeten die binnen de door Jacco gestelde grenzen van gelijke uitsturing vallen. Dus goed contact lijkt mij wel... Goed geconstrueerd, tja, daar verschillen de meningen natuurlijk over. In een van de twee zat koolstof, is hij dan goed geconstrueerd? :angel:

jk-123

• Audiofiel in wording
    • Hififreaks
« Reactie #56 Gepost op: 27 mei 2009, 00:03:01 »
Volgens mij hebben we daar verleden jaar november ook al een vergelijk aan gewijdt.

Groet, John

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #57 Gepost op: 27 mei 2009, 00:04:03 »

[...]

Groet,
Jacco

Verder heb ik nog een soortgelijke ervaring gehad als eerder geschetst werd. Dit was ver voor het een hype was of dat er verder ook maar iets van algemeen bekend was. Ik kwam daar zelfs eigenlijk voor een gesprek over klimaatverandering en de rol van het oerwoud daarin, toevalligerwijs stonden daar ook luidsprekers opgesteld en ik ben natuurlijk nooit te beroerd om een stukje te luisteren. Als ik terug denk aan die middag ben ik er van overtuigd dat er een kern van waarheid in die zogenaamde struktuur-informatie moet zitten...
Het is dus een aanname van je zonder bewijzen die hout snijden.

Maar hoe past het struktuur-verhaal nu precies in de wetten van Maxwell?

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

Koen K

« Reactie #58 Gepost op: 27 mei 2009, 00:05:38 »

Volgens mij weet je dat wel. Ik denk dat er een staaltje psycho-akoestiek aan de slag is.

Hififreak

« Reactie #59 Gepost op: 27 mei 2009, 00:06:00 »

Ik heb een spanning gemeten die binnen de door Jacco gestelde grenzen van gelijke uitsturing vallen. Dus goed contact lijkt mij wel... Goed geconstrueerd, tja, daar verschillen de meningen natuurlijk over. In een van de twee zat koolstof, is hij dan goed geconstrueerd? :angel:

Ik organiseer graag nog een keer iets voor je.   ;)