Auteur Topic: Mahler 2 en 8 op sacd  (gelezen 5870 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Mahler 2 en 8 op sacd
« Gepost op: 23 maart 2010, 12:01:04 »
Ik heb onlangs een hele middag de versies op sacd die ik had liggen van de tweede en de achtste symfonie van Mahler met elkaar vergeleken. Daaruit kwam het volgende voort:
A. Symfonie 2 "Verrijzenis"
1. Ivan Fischer, Budapest Festival Orchestra *****

2. Gilbert Kaplan, Wiener Philharmoniker ****
3. David Zinman, Tonhalle Orchester Zrich ***

Fischer springt met kop en schouders boven de concurrentie uit. De uitvoering is zelfs beter dan die van Kaplan, die tot dusver bij mij op nummer n stond! Op cd ken ik ook geen enkele versie die ik beter vind. Als je dus een definitieve versie zoekt van de tweede symfonie van Mahler, dan moet je deze versie van Fischer hebben!
Bij Zinman kan ik niks aanmerken op de artistieke prestatie: hij capteert Mahler volledig zoals het hoort. Qua technische uitvoering heb ik wel een opmerking. De opname is op zich perfect, maar klinkt alsof een technicus bij elk crescendo van het orkest het volume omlaag draaide en naderhand weer omhoog. Daardoor vind ik deze uitvoering tekort schieten qua dynamiek. Wel leuk vond ik, dat Zinman net als Kaplan de "ver verwijderde hoorn" in het laatste deel in de achterkanalen plaatst. Fischer doet dat niet: hij laat die hoorn in de voorkanalen, maar speelt hem wel heel erg zacht.

B. Symfonie 8 "Der Duizend"
1. Michael Tilton Thomas, San Francisco Symphony Orchestra *****

2. Colin Davis, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks ****
3. Bernard Haitink, Koninklijk Concertgebouworkest (quadrofonische opname uit de jaren '70) ***

En hier is het Michael Tilton Thomas die met kop en schouders boven de andere twee uitsteekt. Hoewel Haitink in de jaren '70 een budget had voor een zeer groot orkest en koor, klinkt het er echt niet naar. Het stereobeeld van de quadrofonische opname is ineengekrompen tot iets dat erg nauw klinkt en je krijgt op geen enkel moment de indruk dat je naar een grote hoeveelheid volk zit te luisteren.
Colin Davis doet dat dus heel wat beter, maar speelt deze symfonie alsof het er een van Hector Berlioz is. Gezien het karakter van deze achtste Mahler heb ik daar persoonlijk niet zoveel moeite mee, maar ik weet dat er heel wat Mahler-puristen zijn die deze versie daarom versmaden. Ik heb Davis daar een punt voor afgetrokken. De versie van Thomas klinkt bijzonder massief met overschot aan dynamiek. Hoewel zijn bezetting dus kleinschaliger is dan die van Haitink in de jaren '70, klinkt het dus veel en veel groter. Zo moet die achtste klinken!

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
Re:Mahler 2 en 8 op sacd
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2010, 13:10:14 »
Heb je toevallig ook de versies van Boulez, Bernstein, Inbal en Chailly in huis/wel eens geprobeerd?
Alle vier imho aanraders. En alle vier verschillend.
De beste uitvoering van de tweede vind ik persoonlijk echter nog steeds deze:

Ben wel heel benieuwd naar de versie van Ivan Fischer.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2010, 15:07:40 »
Het ging om versies op sacd, niet op cd. Op cd is er natuurlijk nog veel meer keuze.

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2010, 15:12:49 »
Aha, dat was me niet helemaal helder.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Zee

« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2010, 09:00:18 »
Ik heb 2x een concert van Ivan Fischer meegemaakt en behalve dat het in beide gevallen een prachtige uitvoering was (1x mahler, 1x Dvorak) maakt hij er ook echt een feestelijke avond van, inclusief een voorwoord ter toelichting van wat men gaat spelen en meerdere toegiften. Niet het afstandelijke dat veel dirigenten hebben; gewoon tezamen met het publiek er een mooie avond van maken.
Ik ben voor mijn werk regelmatig in Budapest en hoop binnenkort weer in de gelegenheid te zijn bij een concert van het BFO aanwezig te zijn!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Kermit

• Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2010, 09:08:56 »
Wat een strijkersklank wist hij in Rotterdam uit zijn BFO te halen!
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Zee

« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2010, 14:54:34 »
Dat is waar ook, in Rotterdam heb ik ze ook een keer live mee gemaakt.  Kan me herinneren dat dat ook fantastisch was.  Maar weet jij nog welk werk ze toen uitvoerden?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

Kermit

• Moderator
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2010, 17:45:51 »
In ieder geval Dvorak symfonie nr 8. En een paar hongaarse dansen als toegift...
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Hottentot

• Ik haat goedkope sony versterkers
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2010, 18:29:05 »
Hoe subjectief kunnen dit soort beoordelingen zijn.
Zelf een aantal malen in de doelen gespeeld en dat was op zijn zachts gezegd niet erg bijzonder.l
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2010, 18:39:08 door Hottentot »
I am a free number

Kermit

• Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2010, 18:47:41 »
Ik begrijp niet goed wat je hier mee probeert te zeggen. Zee, een paar andere forumleden en ik hebben een paar jaar geleden dat concert bijgewoond en dat was ronduit geweldig. Die strijkersklank zal me altijd bijblijven. In die reeks zaten ook een concerten met het KCO onder de toen nieuwe chef Mariss Jansons (geweldig met Petrouchka en de 6e van Tchaikowsky)
en LSO met Beethoven 6 en 7 onder J.E. Gardiner (vond ik de tegenvaller van het decennium).

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2010, 19:09:00 »
Hoe subjectief kunnen dit soort beoordelingen zijn.
Zelf een aantal malen in de doelen gespeeld en dat was op zijn zachts gezegd niet erg bijzonder.l

Zelf gespeeld en dat was niet erg bijzonder.   :D  Zou Hottentot dat ermee willen zeggen?

Hottentot

« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2010, 19:11:28 »
Nee dat zou Hottentot niet willen zeggen.
De Doelen zijn akoesties  gezien geen concertgebouw en dat wordt het ook nooit.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2010, 19:25:02 door Hottentot »
I am a free number

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2010, 19:36:55 »
Nee dat zou Hottentot niet willen zeggen.

Vandaar dat 't me afvroeg.   ;)

Zee

« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2010, 06:07:27 »
Ik begrijp niet goed wat je hier mee probeert te zeggen. Zee, een paar andere forumleden en ik hebben een paar jaar geleden dat concert bijgewoond en dat was ronduit geweldig. Die strijkersklank zal me altijd bijblijven. In die reeks zaten ook een concerten met het KCO onder de toen nieuwe chef Mariss Jansons (geweldig met Petrouchka en de 6e van Tchaikowsky)
en LSO met Beethoven 6 en 7 onder J.E. Gardiner (vond ik de tegenvaller van het decennium).

Inderdaad is De Doelen qua akoestiek niet te vergelijken met de Amsterdamse muziektempel.  Echter, dit waren toch heel fraaie concerten.  De spanning die Jansons in het laatste deel van de 6e van Tchaikowsky legde was prachtig.  Ook de minimaal 1 minut van absolute stilte die er daarna in de zaal heerste.
En inderdaad:  Gardiner en Beethoven was wel de grootste tegenvaller die ik ookit bij een concert heb meegemaakt. Hoe moet het gewoon bij Bach houden.

Hottentot

« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2010, 08:18:27 »
Ach Otto het was niet echt de bedoeling om zuur over te komen en de akoestiek van de Doelen is aanmerkelijk beter geworden.
I am a free number