Auteur Topic: Mahler 2 en 8 op sacd  (gelezen 5865 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re:Mahler 2 en 8 op sacd
« Reactie #15 Gepost op: 3 september 2011, 12:52:20 »
Eerder dit jaar heb ik een aantal versies vergeleken van de 8ste symfonie van Gustav Mahler op sacd en daarbij won (voor mij toch) de interpretatie van Michael Tilson Thomas met de San Francisco Symphony (zie ook hogerop):

Deze week heb ik nog een versie binnengekregen, namelijk de interpretatie van Valery Gergiev met het London Symphony Orchestra & Chorus:

Valery Gergiev heeft heel wat kritiek te verwerken gekregen op zijn interpretaties van de symfonieën van Mahler. En als de kritiek niet over de dirigent zelf ging, dan vaak wel over zijn keuze van solisten. De kritiek was zo veelvuldig en van zoveel verschillende bronnen afkomstig, dat ik Valery Gergiev wat Mahler betreft altijd links heb laten liggen. Maar onlangs bracht hij de 8ste symfonie uit en zowat alle kritiek verstomde. Integendeel: zowat alle critici blonken ineens uit in allerlei superlatieven.

De symfonie werd opgenomen in de St.-Pauluskathedraal in Londen. Wie ooit in deze kathedraal geweest is, weet dat het in akoestisch opzicht een nachtmerrie is met zijn vele spelonken, alkoven en kloven. Om een supermagistraal werk als Mahler's achtste in deze ruimte op te nemen is op zijn minst gedurfd te noemen. De opname werd live gemaakt, dus met publiek en in één ruk opgenomen zonder editing. Gergiev moest dus geweten hebben dat elk foutje zou leiden tot een genadeloze afstraffing door de critici, die immers al niet mals waren voor zijn vorige Mahler-symfonieën (met uitzondering van de 3de en de 7de, die ook vrij goede kritieken kregen). De opname van deze 8ste is in multichannel sacd. Het schijfje heeft echter ook een stereo sacd- en een gewone cd-laag, zodat het met elke speler af te spelen is. Voor het volledige effect en de indruk alsof je in die kathedraal zit te luisteren, moet je natuurlijk de multichannel versie beluisteren.
De 8ste van Mahler is samen met het "Te Deum" van Berlioz een van de meest magistrale en bombastische klassieke werken die je maar kunt vinden. Er doen zoveel muzikanten, solisten en koren mee dat je een waarlijke ontploffing van geluid krijgt als die massa allemaal samen in crescendo gaat.
Mahler vereiste in zijn partituur een vergroot symfonieorkest van 150 man, twee grote SATB-koren (250 man elk; SATB = sopraan, alt, tenor, bass ofwel een gemengd koor), een groot kinderkoor (300 à 350 kinderen) (!!!) en acht zangsolisten: drie sopranen, twee alten, een tenor, een bariton en een bas. Dat vergrote symfonieorkest omvat ongebruikelijke instrumenten als mandolines, een harmonium en een piano, maar ook een groot orgel. Het is voor zowat elke dirigent en elk orkest een monumentale opdracht om deze symfonie eer aan te doen. Door financiële beperkingen komt men vaak niet eens in de buurt. En ook Valery Gergiev gebruikt heel wat minder mensen dan Mahler in zijn partituur opgaf. Hij zou ze anders ook niet in de kathedraal gekregen hebben, vermoed ik.

Wat de muziek en de interpretatie daarvan betreft, moet ik het eens zijn met de meeste crititci. Gergiev weet een waarlijk groots en majestueus geluid neer te zetten. Als je in de finale dat machtige orgel van de kathedraal als het ware hoort ontploffen en subsonische bassen van achter naar voren door de kathedraal en je woonkamer rollen, staat al het haar op je armen overeind en heb je zowaar kippenvel! Gergiev geeft vrijwel altijd de voorkeur aan zijn favoriete solisten en dat zijn vaak russen. In het verleden kreeg hij heel vaak kritiek omdat met name een van de Russische sopranen het Duits zeer slecht uitsprak. Kennelijk heeft hij de solisten grondig laten oefenen en wellicht Duitse uitspraaklessen laten volgen, want deze keer is het Duits in het tweede deel van de symfonie absoluut perfect uitgesproken. Je hoort helemaal niet dat het geen Duitsers zijn.
Ik kan zelf geen fouten ontdekken in deze Achtste. Hij klinkt helemaal zoals hij voor mij moet klinken. En omdat het werk een nog wat magistralere en grootsere indruk maakt dan de versie van Michael Tilson Thomas, staat deze interpretatie van Valery Gergiev bij mij nu onbetwist op nummer één!

beunky

• Laat alle hoop varen, gij die hier binnentreedt.
    • LinkedIn profiel
« Reactie #16 Gepost op: 3 september 2011, 22:53:35 »
Allereerst: leuk verhaal, ben heel benieuwd naar deze Mahler, ga daar naar op jacht!

Gergiev weet een waarlijk groots en majestueus geluid neer te zetten.

Dat is natuurlijk ook wel een beetje waar Gergiev gewoon heel goed in is, getuige onder meer zijn interpretatie van Stravinsky's Sacre.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

thur

• You cannot follow me on Twitter!
    • Mijn website: Lauriergracht No. 37
« Reactie #17 Gepost op: 5 september 2011, 20:05:06 »
@Bloom,

Wat vind je van de 'Auferstehung' door Mariss Jansons en het Concertgebouwrokest (de RCO LIVE sacd serie)?

Anders dan alle andere Mahlers in deze serie vond ik deze Tweede vanaf de eerste maat tegenvallen.
Mooi opgenomen (prachtig zelfs) maar de uitvoering zelf .... neen.
Ik luister altijd naar de Tweede in de uitvoering van Claudio Abbado en het Chicago Symphony Orchestra. Dat is 'mijn' referentie.

Alle andere werken van Mahler - in mijn platenkast - door Claudio Abbado, Leonard Bernstein, Bernard Haitink, Carlo Maria Giulini en Rafael Kubelik.

Ander onderwerp:

Dat is natuurlijk ook wel een beetje waar Gergiev gewoon heel goed in is, getuige onder meer zijn interpretatie van Stravinsky's Sacre.

@Beunky,

Nog andere aanraders van Stravinsky's Sacre? (elpee of cd of sacd)
Ikzelf heb Dorati, Dutoit, Jansonss, Chailly (en de bewerking/uitvoering door het Amsterdam Piano Quartet)

EDIT: oh ja, en ik vergat (uiteraard) de 'Complete Columbia Recordings' Sony box 'Stravinsky conducts Stravinsky', de maestro zelf  :D

Groet,

Thur
« Laatst bewerkt op: 5 september 2011, 21:57:20 door thur »
Lauriergracht No. 37. This online Kaleidoscope is fuelled by gallons of Nescafé, some fine Aged Tawny Port, WordPress, a few touches of Healthy Narcissism and Radiohead.

Kermit

• Moderator
« Reactie #18 Gepost op: 5 september 2011, 20:16:12 »
Colin Davis heeft eind jaren'70, begin jaren '80 de drie Stravinsky-balletten opgenomen met het Concertgebouworkest in topvorm (Philips).
Ik denk dat je met Dorati en Dutoit al twee hele beste in huis hebt. Als je weggeblazen wil worden: Lorin maazel met de Clevelanders (als ik mij goed herinner) op Telarc en voor een eigenwijze uitvoering: Muti, eind jaren '70 op EMI 
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

beunky

• LinkedIn profiel
« Reactie #19 Gepost op: 5 september 2011, 21:10:18 »
Ik vind, naast de genoemde uitvoeringen, Gergiev dus wel de moeite waard, die is niet alleen mooi qua uitvoering (wel een beetje bombastisch), maar ook qua opname is die heel goed.
Ook heel interessant is de interpretatie van Stravinsky zelf natuurlijk, op het Sony label is een complete box met het werk van Stravinsky gedirigeerd door Stravinsky te koop.

Voor wat betreft Mahler heb ik Bernstein ook wel erg hoog aangeschreven staan, evenals Chailly en Haitink.
Maar de 2e vind ik het allermooiste door Klemperer:

Ik heb ook de box van Solti en die is ook niet onaardig.

Op mijn verlanglijstje staan nog de boxen van Haitink en Bernstein.
Pierre Boulez heeft inmiddels ook de Mahler-cyclus compleet op Deutsche Grammophon (inmiddels al weer een jaar geleden dat ie de 10e uitbracht als laatste in de rij). Deze is helaas nog niet als box te koop dus in verhouding erg duur, zeker omdat ik die wel mooi vind maar vooral heel interessant om er bij te hebben. Beetje te kostbaar om naast drie boxen (Inbal, Chailly en Solti) allemaal los te kopen.

beunky

• LinkedIn profiel
« Reactie #20 Gepost op: 5 september 2011, 21:22:02 »
Overigens een buitengewoon interessant stuk over de tweede van Mahler: http://www.musicweb-international.com/Mahler/Mahler2.htm
Het is even lezen, maar het is heel interessant en geeft een goede, diepgravende blik in de betere uitvoeringen van de 2e die er te koop zijn.

Edit: als iemand mij nog eens kan helpen aan een volledige uitvoering van de 2e van Mahler door Mengelberg en/of Furtwängler, dan hou ik mij zeer zeker aanbevolen!
« Laatst bewerkt op: 5 september 2011, 21:29:33 door beunky »

thur

« Reactie #21 Gepost op: 5 september 2011, 21:55:14 »
Ik vind, naast de genoemde uitvoeringen, Gergiev dus wel de moeite waard, die is niet alleen mooi qua uitvoering (wel een beetje bombastisch), maar ook qua opname is die heel goed.
Ook heel interessant is de interpretatie van Stravinsky zelf natuurlijk, op het Sony label is een complete box met het werk van Stravinsky gedirigeerd door Stravinsky te koop.

Voor wat betreft Mahler heb ik Bernstein ook wel erg hoog aangeschreven staan, evenals Chailly en Haitink.
Maar de 2e vind ik het allermooiste door Klemperer:

1) Goed, de Gergiev ga ik zaterdag halen;

2) De Complete Columbia Recordings van Stravinsky was ik nog vergeten. Die box staat hier ook  :D

3) 2de door Otto Klemperer * ken ik niet. Zal ik eens zoeken.

*) Van Klemperer heb ik wel een EMI box met 20 elpees Beethoven: Limitierte Sonderausgabe Zweitausendeins. (Klemperer en Barenboim)

EDIT: @Beunky, geweldig leesvoer, dat stuk door Tony Duggan. Even snel gelezen en dat ga ik straks nog eens rustig doorspitten. Bedankt voor de link.

Groet,

Thur

« Laatst bewerkt op: 5 september 2011, 22:08:17 door thur »
Lauriergracht No. 37. This online Kaleidoscope is fuelled by gallons of Nescafé, some fine Aged Tawny Port, WordPress, a few touches of Healthy Narcissism and Radiohead.

Kermit

• Moderator
« Reactie #22 Gepost op: 5 september 2011, 22:51:51 »
Ik vind de uitvoering van Sinopoli van de tweede van Mahler een werkelijk uitstekende (DG).
« Laatst bewerkt op: 5 september 2011, 22:57:09 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #23 Gepost op: 6 september 2011, 01:09:27 »
@Bloom,

Wat vind je van de 'Auferstehung' door Mariss Jansons en het Concertgebouwrokest (de RCO LIVE sacd serie)?

Anders dan alle andere Mahlers in deze serie vond ik deze Tweede vanaf de eerste maat tegenvallen.
Mooi opgenomen (prachtig zelfs) maar de uitvoering zelf .... neen.
Ik luister altijd naar de Tweede in de uitvoering van Claudio Abbado en het Chicago Symphony Orchestra. Dat is 'mijn' referentie.

Ik ga het hier alleen over sacd hebben. Op cd bestaan redelijk wat hoogstaande Mahler-uitvoeringen van de diverse symfonieën.
Mijn twee favoriete uitvoeringen van Mahlers Tweede zijn deze:

1. Ivan Fischer, Budapest Festival Orchestra *****

2. Gilbert Kaplan, Wiener Philharmoniker ****

De versie van Jansons heb ik gehoord en kon me totaal niet bekoren. Hij doet alle bombasme van Mahler teniet en presenteert een uitermate schraal en gecomprimeerd geheel. Bah!

Overigens presteert Fischer tot dusver uitermate briljant met alle Mahler symfonieën die hij op sacd uitgebracht heeft en ik wil ze dan ook allemaal kopen.
Tot dusver heb ik de 2de, 4de en 6de Mahler van Fischer en die zijn dus alledrie van het allerhoogste niveau.
« Laatst bewerkt op: 6 september 2011, 01:12:05 door Bloom »

thur

« Reactie #24 Gepost op: 6 september 2011, 21:18:21 »
Ik ga het hier alleen over sacd hebben.

Ja, dat is de RCO LIVE serie toch  ???

1. Ivan Fischer, Budapest Festival Orchestra *****

Goed, gaan we zaterdag op jacht naar 2 uitvoeringen (Fischer en Klemperer)  :D

De versie van Jansons heb ik gehoord en kon me totaal niet bekoren. Hij doet alle bombasme van Mahler teniet en presenteert een uitermate schraal en gecomprimeerd geheel. Bah!

"Bah!". Zo sterk was mijn aversie niet, maar je hebt gelijk: geen goede interpretatie  >:(

Groet,

Thur