Auteur Topic: zelfbouw buizen eindversterker  (gelezen 4301 keer)

Schorpioen

Re: zelfbouw buizen eindversterker
« Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2021, 10:30:05 »
Wat een toeval, wat betreft die Cyrus 780, want daar zit een beetje hetzelfde verhaal achter.

Vroeger studeerde ik aan de UT en omdat  de 737's te groot waren voor op mijn kamertje, schafte ik een setje 780'ers aan. Ook die verkocht ik op een gegeven moment en ook daar kreeg ik spijt van.

Een paar jaar geleden zag ik eenzelfde setje (nu Mission 780) bij een kringloopwinkel staan en (ook omdat ze niet veel kostten) heb ik ze meegenomen.
Ze staan trouwens veel op Marktplaats te koop.

Schorpioen

« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2021, 16:19:29 »
Of mijn oren anders zijn gaan horen of dat mijn perceptie anders is dan toentertijd weet ik niet, maar ik had toch wat 'last' van een soort bijtend hoog als ik de 737's aanzette. Destijds was me dat nooit opgevallen.

Nu snap ik dat sommigen het aanpassen van een luidspreker aan je smaak 'uit de boze' vinden en 'not done',  maar ik ben  daar overheen gegroeid.
Dus ergens een grote bak weerstanden opgesnord en met behulp van de L-pad-generator het één en ander zitten proberen. Die tweeter moest echt wat afgeremd.

Ik begon eerst heel voorzichtig met een verzwakking van 2 dB maar deze optie hield het niet lang uit; al snel was de gewenning klaar en begon de 'last' weer wat op te spelen.
Gaandeweg, in stapjes van 2 dB, kwam ik op een verzwakking van maar liefst 10dB (!!!) uit.

Vanavond laat ik ze voor wat ze zijn. Ik denk dat ik morgen terug ga naar 8 dB, want het is wel wat 'wollig' geworden. Echter, stukken beter dan zonder het verzwakkingsnetwerkje.

Mmuetst

« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2021, 21:51:11 »
Heb je dat bijtend hoog als je de luidsprekers aansluit op een transistor versterker? Als dat niet het geval is dan heb je grote kans dan de impedantie verloop in het hoog er voor kan zorgen dat dit effect optreedt in combinatie met je buizenversterker. Ik heb dat ook gehad met mijn set Klipsch luidsprekers...mooi rendement maar een draak van een impedantie voor een buizenversterker. Mijn OLS Lotus II heeft een hoog rendement 92dB en een mooi impedantie verloop. En ondanks dat deze luidsprekers 4 ohm als Spec hebben, prima aan te sturen zijn met mijn 300B mono blokjes.

Schorpioen

« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2021, 13:50:34 »
Ik zal me er eens in verdiepen. Deze luidsprekers heb ik inderdaad noot eerder op een buizenversterker gehoord.

Inmiddels kwam ik tot de conclusie dat -10dB veel te veel van het goede was. -6 Klinkt het best.

Het impedantieverloop, daar kan ik een meetopstelling voor bouwen om te meten. Wie weet vind ik daar we iets.

Mmuetst

« Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2021, 20:49:59 »
Ik zal me er eens in verdiepen. Deze luidsprekers heb ik inderdaad noot eerder op een buizenversterker gehoord.

Inmiddels kwam ik tot de conclusie dat -10dB veel te veel van het goede was. -6 Klinkt het best.

Het impedantieverloop, daar kan ik een meetopstelling voor bouwen om te meten. Wie weet vind ik daar we iets.
Zou ik zeker doen, in geval van mijn Klipsch ging het om een piek omhoog in impedantie ergens rond de 3KHz

Schorpioen

« Reactie #35 Gepost op: 18 februari 2021, 17:05:38 »
Behalve de Lpad voor de tweeter heb ik de speakers eens op een andere stand gezet dan hun originele. Oftewel: 25 centimeter hoger. Ik stond werkelijk verbluft van het verschil. De verbetering is zodanig dat ik vandaag met het fabriceren van een paar nieuwe stands ben begonnen.

Er schoot me gaandeweg nog iets te binnen: uitgedroogde of ingedroogde ferreofluid. Dat was bij die tweeters soms een probleem.
Nu had ik nog een identiek setje tweeters liggen waar ik de ferrofluid voorzichtig uit heb gehaald. Met het monteren van die laatste klonk het zaakje alweer een stuk beter.

Ik denk eraan om morgen die hele Lpad weer te verwijderen m te bezien hoe het met ongedempte tweeters klinkt. 

Edit: Ik kon het niet laten om de Lpad even snel aan te passen naar -2,7 dB en het geheel klinkt wederom een stukje fraaier.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 18:00:41 door Schorpioen »