Auteur Topic: Technische geluidskwaliteit hoorbaar?  (gelezen 22573 keer)

entropy

Technische geluidskwaliteit hoorbaar?
« Gepost op: 1 augustus 2011, 13:11:44 »
Hallo

Ik lees vaak in fora dat mensen het verschil niet horen tussen SACD en CD of, erger, tussen CD en MP3, net zoiets als dat 3D op een televisie niet beter is. (dat laatste een kwestie van smaak, maar toch)

Zijn er op dit forum mensen die dergelijke dingen durven te beweren?

Ik zou er van opkijken. Mijn setje is niet kwalitatief super, maar ik hoor elk verschil (kabels, voeding e.d.)(en ook SACD).

Net als bijvoorbeeld samplingrate (44.1 khz/ 192khz).

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
Re:Technische geluidskwaliteit hoorbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 1 augustus 2011, 13:36:03 »
Dan moet je een heel gelukkig mens zijn!  ;) maar ik vrees dat je tegen een hoop benen gaat schoppen.
Succes!

Pim
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

still life

• Beauty in Chaos & Entropy...
« Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:01:02 »
dat (verschil) aanwijzen wordt knap lastig eens het blind gebeurt & bij dezelfde weergave volumes..   ;D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric...

Marantz SR7005/UD5005 ---> Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:06:41 »
Ik heb gemerkt dat er een verschil is tussen wat we horen en wat we denken te horen.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

entropy

« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:09:38 »
Ik heb gemerkt dat er een verschil is tussen wat we horen en wat we denken te horen.

Ik zou weleens een blinde test willen doen om te staven of ik gelijk heb.
Die is alleen nogal moeilijk uit te voeren vanwege de vele factoren.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:12:36 »
Hallo

Ik lees vaak in fora dat mensen het verschil niet horen tussen SACD en CD of, erger, tussen CD en MP3, net zoiets als dat 3D op een televisie niet beter is. (dat laatste een kwestie van smaak, maar toch)

Zijn er op dit forum mensen die dergelijke dingen durven te beweren?

Ik zou er van opkijken. Mijn setje is niet kwalitatief super, maar ik hoor elk verschil (kabels, voeding e.d.)(en ook SACD).

Net als bijvoorbeeld samplingrate (44.1 khz/ 192khz).

Het in een vergelijking zetten van 3D televisie versus gewone en verschillen tussen kabels is voor mij niet te snappen. Dit komt omdat iedereen in een vergelijk het verschil tussen de twee televisiebeelden kan zien. Ik moet echter nog de eerste persoon meemaken die in een blindvergelijk verschillen tussen kabels hoort. Tussen cd en een mp3 van vodoende hoge bitrate zal dit voor de meeste mensen ook niet lukken. Ik ken wel hele volksstammen die zeggen in een niet-blindvergelijk verschillen te horen, sterker nog ik behoor er zelf toe, ik hoor zelfs verschillen tussen twee maal dezelfde situatie wanneer ik maar de indruk heb dat er sprake is van een andere situatie. Degenen die die verschillen menen te horen hebben de neiging om:

f op een zeker moment eens te kijken of er wellicht sprake is van een soort van inbeelding en wanneer ze het idee krijgen dat dit inderdaad het geval blijkt te zijn gaan ze hun geld uitgeven aan zaken waarvan ze het idee hebben dat ze er werkelijk toe doen...

f te volharden in hun overtuiging dat ze werkelijk verschillen horen, hierin gesteund door geestverwanten en fabrikanten die inspelen op de ideen dat de verschillen werkelijk hoorbaar zijn en dat alle blindtests mank gaan op tal van aspecten en ze blijven hun geld uitgeven aan zaken waarvan ze het idee hebben dat ze er werkelijk toe doen ...

en allemaal genieten ze van de mooiste muziek of draaien de drie-en-een-halve track die ze als referentie overal mee naar toeslepen.. ;)
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

entropy

« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:15:35 »
Een blinde test met eigen apparatuur en eigen materiaal pakt heel anders uit dan een onbekende set met onbekend materiaal denk ik. Voor dat laatste heb je in ieder geval meer tijd nodig. Veel meer tijd waarschijnlijk, zodat de eerste optie beter is.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2011, 14:19:40 door entropy »

Bryston Power

• High - end klinkt gewoon beter..!!
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:21:25 »

Sluit ik me bij aan...

Aan het sparen voor wat anders....

jk-123

• Audiofiel in wording
    • Hififreaks
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:22:36 »
Een blinde test met eigen apparatuur en eigen materiaal pakt heel anders uit dan een onbekende set met onbekend materiaal denk ik. Voor dat laatste heb je in ieder geval meer tijd nodig. Veel meer tijd waarschijnlijk, zodat de eerste optie beter is.
Een blinde test thuis is toch makkelijk op te zetten. Je neemt een audiotrack die je gaat beluisteren als mp3, op gewone cd en Sacd. Je gaat zelf met een blinddoek op de bank zitten en je laat iemand anders de apparatuur bedienen. De tracks meerdere malen beluisteren in willekeurige volgorde en je hebt je eigen blinde test.

entropy

« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:24:16 »
Een blinde test thuis is toch makkelijk op te zetten. Je neemt een audiotrack die je gaat beluisteren als mp3, op gewone cd en Sacd. Je gaat zelf met een blinddoek op de bank zitten en je laat iemand anders de apparatuur bedienen. De tracks meerdere malen beluisteren in willekeurige volgorde en je hebt je eigen blinde test.
Dat lijkt me idd de beste methode :)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:24:32 »

Wanneer de SACD track exact dezelfde mastering bevat!!!! .....
wanneer de mp3 een serieus hoge bitrate heeft.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

entropy

« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:27:25 »

Het gaat er m.i. om dat je de bron juist identificeert, door bijvoorbeeld elke inschatting te turven.

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:40:01 »

Het gaat er m.i. om dat je de bron juist identificeert, door bijvoorbeeld elke inschatting te turven.
Als je genoeg turft, gaat het een binomiale verdeling worden. Let maar op.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

chansig

• Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2011, 14:46:02 »
Voor hen die niet precies weten wat een binomale verdeling is..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiale_verdeling

Gr Hans

Dave_V_

• **
« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2011, 15:30:36 »
Ik lees regelmatig online hifi magazines en daar hoor je toch wel wat, als een "gerspecteerde" hifi kenner/journalist schrijft hoeveel verschil er wel niet zit tussen al die kabels waar van sommige prijzen hebben waar ik van achteroverval.
Dus dan nog maar te zwijgen over mp3...

Het is menselijk om geld aan waarde te koppelen vooral in onze westerse wereld, bedrijven weten dit ook.

De waarheid licht ergens in het midden denk ik bij sommige dingen loont de iets hogere prijs of bitrate, het is ook maar wat het allemaal emotioneel bij je doet, relatief....