Auteur Topic: Technische geluidskwaliteit hoorbaar?  (gelezen 23982 keer)

dekkersj

• 4.132.765.500ste persoon op aarde
  • Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
Re:Technische geluidskwaliteit hoorbaar?
« Reactie #45 Gepost op: 1 augustus 2011, 19:58:58 »
Dan gaat er vier keer "frequentie-hoogte" verloren. Als er natuurlijk op een nette manier gesampeld wordt en dat kan willekeurig goed gedaan worden. Is een kwestie van chip oppervlak spenderen in een hardware matige oplossing of CPU tijd in een software matige oplossing.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

entropy

« Reactie #46 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:01:51 »
Ja maar het punt is dat het een combinatie van frequentie- en fasedomein is.

Maar daar moet ik misschien wiskunde voor kunnen :P
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2011, 20:10:26 door entropy »

DiMarco

« Reactie #47 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:14:22 »
Goh dit is voor mij het eerste draadje over dit onderwerp dat interessant blijft.
Er zal zeker iets verloren gaan maar de crux is of er iets waarneembaars verloren gaat.

In verschillende tests gedaan door Hififorum leden is nog niet aangetoond dat men verschil kan waarnemen tussen:

- High res audio en 44.1 16bit audio
- Een vinyl plaat en een digitaal (44.1/16) opgenomen vinyl plaat.

Deze tests zijn uitgevoerd met zeer zwaar high-endig materiaal.
Dus.

entropy

« Reactie #48 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:17:45 »
Oei, dat pleit niet voor het vinyl? :o

Ik ben het met je eens overigens.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2011, 20:22:33 door entropy »

entropy

« Reactie #49 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:33:55 »
Ik moet zeggen dat ik mijn SACD speler weleens verkeerd ingesteld had, en daar pas na een kwartier achter kwam; Maar ik kwam erachter :P

Mijn PM82 gaat dan ook recht tot 100khz.

DiMarco

« Reactie #50 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:37:59 »
Op een aantal SACD's hoor ik verschil en op andere niet.
Bjork's "Vespertine" bijvoorbeeld laat veel verschil horen tussen SACD en CD.

De reden hiervoor is dat er bij de CD laag een andere master is gebruikt dan bij de SACD laag.
Dus.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #51 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:40:26 »
Je kunt het  met Marco eens zijn,  ik zat er zelf bij dat er een plaat werd gedraaid en de mensen dachten dat ze ook naar die plaat zaten te luisteren, maar we luisterden dus wel naar het signaal dat uit een 16/44.1 filter kwam.

Wat aliasing betreft: ik heb van George Massenburg begrepen dat je dat ongeveer moet zien als wat er met beeld gebeurt als je naar een film kijkt. Je ziet 24 beeldjes per seconde langskomen en dat is genoeg voor een vloeiend bewegend beeld. Maar komt er een postkoets langs rijden, dan zie je de wielen wel eens stilstaan of de verkeerde kant opdraaien. Dat is een 'interferentie' van het aantal beeldjes per seconde en het aantal spaken per seconde. En zoiets zou dan ook met geluid gebeuren, maar misschien zit ik er glad naast.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

entropy

« Reactie #52 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:42:33 »
Ik merk zelf dat het geluid subtieler wordt op SACD, meer sprankelend, gedetailleerd, rustiger.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #53 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:45:51 »
Dat zou best eens kunnen kloppen Han! Bij 24 beeldjes per seconde en 25 spaken per seconde krijg je een verschilsignaal van 1 spaak per seconde in de weergave.
Volgens mij is aliasing ook de ongewenste verschilfrequentie(s) die je terughoort in het eindresultaat.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

• Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #54 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:47:29 »
Ja maar het punt is dat het een combinatie van frequentie- en fasedomein is.

[...]

Dat is het resultaat, maar het begint en eindigt in het tijddomein. Dat is nu juist het bemonsteringstheorema. Het signaal wordt netjes gereconstrueerd en daar is geen speld tussen te krijgen. Mits je het slim doet en geen last hebt van analoge beslommeringen, zoals die fasedraaiing omdat er geen ideaal filter bestaat. Met digitale technieken is dat wel haalbaar en kun je gerust downsampelen. Je behoudt je originele signaal binnen de gestelde bandbreedte.

Als voorbeeld een omzetter die ik professioneel gebruik, de CS5368 van Cirrus Logic. http://www.cirrus.com/en/products/cs5364-66-68.html Die rent op 24,576 MHz (of meer als het moet), ofwel 128 keer overgesampeld. Dan reduceert het analoge filter tot iets heel eenvoudigs, zie figuur 15 op blz 28.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

AudioExcuses: wachten op nieuwe wis- en/of natuurkunde; wel waar te nemen, maar niet te horen; dat je set niet geschikt is; ...

dekkersj

• Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #55 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:50:05 »
Je kunt het  met Marco eens zijn,  ik zat er zelf bij dat er een plaat werd gedraaid en de mensen dachten dat ze ook naar die plaat zaten te luisteren, maar we luisterden dus wel naar het signaal dat uit een 16/44.1 filter kwam.

Wat aliasing betreft: ik heb van George Massenburg begrepen dat je dat ongeveer moet zien als wat er met beeld gebeurt als je naar een film kijkt. Je ziet 24 beeldjes per seconde langskomen en dat is genoeg voor een vloeiend bewegend beeld. Maar komt er een postkoets langs rijden, dan zie je de wielen wel eens stilstaan of de verkeerde kant opdraaien. Dat is een 'interferentie' van het aantal beeldjes per seconde en het aantal spaken per seconde. En zoiets zou dan ook met geluid gebeuren, maar misschien zit ik er glad naast.
Klopt! Geinig dat die vergelijking gemaakt wordt. Ik kende haar al en heb me er jaren geleden al over verbaasd, maar aliasing is helemaal niet gebonden aan iets digitaals. Het komt in de analoge wereld ook voor.

Groet,
Jacco

entropy

« Reactie #56 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:51:13 »
Als het alleen aan het filteren zou liggen, zou je kunnen upsampelen, filteren, en weer downsampelen dat het een lieve lust is. Een signaal gesampeld op 1khz klinkt niet, er is informatie verloren gegaan. Maar wat precies?

dekkersj

• Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #57 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:51:50 »
Ik merk zelf dat het geluid subtieler wordt op SACD, meer sprankelend, gedetailleerd, rustiger.
Dat zal met de mastering oid te maken hebben. Een goede 44k1 gedownsamplde versie zal net zo klinken als de sacd versie.

Groet,
Jacco

dekkersj

• Amor gignit amorem
    • Jacco's Place
« Reactie #58 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:55:07 »
Als het alleen aan het filteren zou liggen, zou je kunnen upsampelen, filteren, en weer downsampelen dat het een lieve lust is. Een signaal gesampeld op 1khz klinkt niet, er is informatie verloren gegaan. Maar wat precies?
Het is een ketting van bewerkingen en het is helaas niet zo dat een fout van de eerste schakel ongedaan kan worden door een schakel erna. Wat weg is, is weg en blijft weg. Sampelen op 1 kHz gooit alles weg boven de 500 Hz (mits goed gedaan) of vouwt alles terug in die 500 Hz bandbreedte hetgeen een zooitje geeft. Dat kan nooit meer ongedaan worden. Vandaar dat men op MHz-en sampelt, om er zeker van te zijn dat er niets onherroepelijk wordt weggesmeten.

Groet,
Jacco

Dave_V_

• **
« Reactie #59 Gepost op: 1 augustus 2011, 20:55:55 »
Heb hem al.
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2011, 21:21:39 door Dave_V_ »