Auteur Topic: Felix Weingartner: Symfonische Werken  (gelezen 1111 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Felix Weingartner: Symfonische Werken
« Gepost op: 8 augustus 2011, 12:00:35 »

(Felix Weingartner toen hij ongeveer 27 was)

De Oostenrijkse componist Felix Weingartner (1863-1942) heette voluit eigenlijk Paul Felix von Weingartner, Edler von Münzberg en was naast componist ook nog concertpianist en dirigent. Er zijn verschillende cd's te koop waarop Weingartner de symfonieën van Beethoven dirigeert.  In feite was hij de allereerste dirigent die een volledige opname maakte van alle negen symfonieën van Beethoven. Oorspronkelijk zou Weingartner filosofie studeren, maar hij raakte in de ban van muziek en schreef zich in op de muziekacademie van Leipzig. Hij was een leerling van Franz Liszt in Weimar.
Felix Weingartner was een heel druk baasje, want naast zijn levenslange carrière als dirigent trouwde hij maar liefst vijf maal, schreef als componist twee opera's, zeven symfonieën, een sinfonietta, vioolconcerto, celloconcerto, orkestrale werken, minstens vijf strijkkwartetten, quintetten voor strijkers en voor piano met klarinet en nog heel wat meer waaronder een groot aantal liederen voor stem en piano. Van deze laatste is "Liebesfeier" (tekst van de eveneens Oostenrijkse dichter Nikolaus Lenau) een van zijn bekendste en mag wel een hit genoemd worden.

Zijn muziekstijl is duidelijk gebaseerd op Schubertiaanse melodielijnen maar sterk gecentreerd rondom de laatromantische muzikale mode met zijn brede grootschalige symfonische werken zoals we die ook kennen van Mahler, Bruckner en vele anderen.

Het werk van Weingartner is niet zo bekend, voornamelijk omdat er nooit of slechts zeer zelden opnames van gemaakt zijn. Vanaf 2005 is de klassieke platenfirma  CPO begonnen met het opnemen van alle zeven symfonieën, het vioolconcerto en drie strijkkwartetten. En wel meteen in een technisch zeer hoge kwaliteit: multichannel sacd.
Alleen de opname van de zevende symfonie is nog niet verschenen, de andere symfonieën wel. En die heb ik allemaal gekocht en stel ik hieronder voor. Zoals altijd bij mij zijn de plaatjes aanklikbaar en leiden dan naar de productpagina bij Amazon Duitsland.

Symphony No. 1 in G major, Op. 23 (1895)
Marko Letonja/Basel Symphony Orchestra
( + King Lear Overture)
CPO 999981-2 (2004)

Symphony No. 2 in E flat major, Op. 29 (1898)
( + Das Gefilde der Seligen)
CPO 777099-2 (2006)

Symphony No. 3 in E major, Op. 49 (1910)
( + Merry Overture)
CPO 777100-2 (2006)

Symphony No. 4 in F major, Op. 61 (1917)
( + Serenade for String Orchestra, Der Sturm: Overture and Suite)
CPO 777098-2 (2005)

Symphony No. 5 in C minor, Op. 71 (1926)
( + Overture, "Aus ernster Zeit")
CPO 777101-2 (2008)

Symphony No.6 in B minor, Op. 74 "La Tragica" (c. 1927)
( + Frühling)
CPO 777102-2 (2009)

gmmwr

• **
Re:Felix Weingartner: Symfonische Werken
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:54:07 »
Heb ze vandaag alle zes ontvangen dus vanavond maar even genieten!

Weer via een recensie van bloom,mijn dank hiervoor!!

Geert
JK-reference loopwerk,JK Ultimate DAC2,JK Ultimate2 voorv.,, JK Ulitimate power amp(2X),kuzma reference,allaertsMC1 boron MKII,JK Ultimate DT luidsprekers