Auteur Topic: Hififorum versterkervergelijk: 4 februari 2012 V.a. pagina 45 de bevindingen.  (gelezen 56318 keer)

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
Re:Hififorum versterkervergelijk: 4 februari 2012 V.a. pagina 45 de bevindingen.
« Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2011, 09:36:59 »
Op het album Cantate Domino staat ook een stuk.

Lion of Judah

• *
Re:Hififorum versterkervergelijk: 4 februari 2012 V.a. pagina 45 de bevindingen.
« Reactie #46 Gepost op: 21 augustus 2011, 09:49:08 »
Een Arcam en een versterker van tienduizenden Euro's.

Een Arcam CD speler of versterker?

Hififreak

« Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2011, 09:49:53 »
Als de wens bevestigd wordt door BP beiden.

Kermit

• Moderator
« Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2011, 09:51:52 »
Misschien moet je die eens gebruiken. L'homme freakieu heeft wellicht in zijn Telarc collectie Two men Folk zitten, waarop een bloedmooi gezongen en even goed opgenomen a'capella 'Danny Boy' staat, gezongen door benjamin Luxon.
In de loop der jaren is bij mij het idee ontstaan dat voor de keuze van muziek om te gebruiken bij luistertests een andere benadering nodig is: niet meer kiezen op basis van 'alles moet er in zitten', maar een meer minimalistische aanpak. Uitgaan van de luisteraar in plaats van de bron.
Bij complexe muzieksignalen lijkt het wel of niemand meer 'weet wat hij hoort'. Waar let je in hemelsnaam op? De solist, het geheel? De klank van de violen of het vermogen om de klanken van celli en contrabassen te scheiden? Plaatsing in de ruimte? Precisie van plaatsing? Enzovoort enzovoort.  Er is zoveel en zo wisselend, dat je letterlijk niets meer kunt onderscheiden in termen van verschil, tenzij de verschillen heel groot worden. Ik heb echt verschillende keren meegemaakt dat bij een luistersessie het niemand opviel dat links/rechts verwisseld was.

Bij een veel minder complex signalen is het veel makkelijker, zeker als van te voren aangegeven wordt waar op gelet moet worden om eventuele verschillen te horen. Een menselijke stem, een enkele viool, een piano, een opgenomen applaus, ensemles in kleine bezetting. Allerlei opnames die in ieder geval als kenmerk hebben dat de aangeboden muziek oorspronkelijk in de ruimte zou hebben gepast.  
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2011, 10:48:38 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

ADAMAudio

« Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:13:38 »
ben het daar wel mee eens,liever een paar korte stukken om die dingen te laten horen die er toe doen,dan elle lange (mooie)muziekstukken op te zetten,waardoor de aandacht wegvloeit.

renés

« Reactie #50 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:18:26 »
Het verhaal van Kermit lezende komt John Lee Hooker met the Waterfront in aanmerking. Minimale muziek met achtergeluiden, oa een mee "zingende snaredrum". Ik zal deze meenemen en wie weet is er vraag naar om dit nummer te draaien. Beter meeverlegen dan omverlegen.
Hier geen streaming, ik draai muziek.

Hififreak

« Reactie #51 Gepost op: 21 augustus 2011, 10:18:52 »
Misschien moet je die eens gebruiken. L'homme freakieu heeft wellicht in zijn Telarc collectie Two men Folk zitten, waarop een bloedmooi gezongen en even goed opgenomen a'capella 'Danny Boy staat, gezongen door Benjamin Luxon.
In de loop der jaren is bij mij het idee ontstaan dat voor de keuze van muziek om te gebruiken bij luistertests een andere benadering nodig is: niet meer kiezen op basis van 'alles moet er in zitten', maar een meer minimalistische aanpak. Uitgaan van de luisteraar in plaats van de bron.
Bij complexe muzieksignalen lijkt het wel of niemand meer 'weet wat hij hoort'. Waar let je in hemelsnaam op? De solist, het geheel? De klank van de violen of het vermogen om de klanken van celli en contrabassen te scheiden? Plaatsing in de ruimte? Precisie van plaatsing? Enzovoort enzovoort.  Er is zoveel en zo wisselend, dat je letterlijk niets meer kunt onderscheiden in termen van verschil, tenzij de verschillen heel groot worden. Ik heb echt verschillende keren meegemaakt dat bij een luistersessie het niemand opviel dat links/rechts verwisseld was.

Bij een veel minder complex signalen is het veel makkelijker, zeker als van te voren aangegeven wordt waar op gelet moet worden om eventuele verschillen te horen. Een menselijke stem, een enkele viool, een piano, een opgenomen applaus, ensemles in kleine bezetting. Allerlei opnames die in ieder geval als kenmerk hebben dat de aangeboden muziek oorspronkelijk in de ruimte zou hebben gepast.  
Ik had 'm niet maar verwacht 'm komende week.   ;D

Voor het overige zal ik eens gaan spitten in de collectie.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2011, 10:48:50 door Kermit »

John Wx

* AUDIOLAB * PIONEER * IXOS * AudioQuest * TARALABS* Brennenstuhl * LG * CISCO * MONITOR PC * QED * Philips * CORDIAL * FUJITSU * LOGITECH * Xindak * TAGA *

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #53 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:24:19 »
Die muziek is een goed punt, moeten we veel aandacht aan schenken en ik zal gaan spitten in mijn archief. Wat betreft het ABX vergelijken vind ik het oprecht heel jammer dat de argwaan tegen het gebruiken van een schakelkast/systeem geheel gebaseerd is op misverstanden en onwetendheid, zelfs van mensen die  ín het vak zitten'.

Kijk naar post 14 van dit draadje:

Citaat
Waarom zou een goede switch in hemelsnaam een probleem zijn?

Precies dat zeg je heel goed, in dit geval ging het om een schakelkast die ook de volume`s op gelijke sterkte zou regelen...
En dat ging gewoon te ver....
Het betekend gewoon dat er versterkers verzwakt worden omdat de andere harder speelt...
Uit een eerder vergelijk bleek dat met deze schakelkast er geen verschillen hoorbaar waren tussen een Sony instapper en de beroemde Marantz 8B buizen versterker...
Fritz vertrouwd dat schakelkastje nu niet meer ( ik ook niet geef mij maar zo`n Marantz) en wil hem er absoluut niet tussen...

Je ziet dat door dit soort onwetendheid er discussies kunnen ontstaan die totaal onnodig zijn als mensen zich beter inlezen en hun best doen om het te begrijpen.

Ik heb de schrijver een PM gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Kermit

• Moderator
« Reactie #54 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:38:25 »
Ik heb dat draadje eens bekeken. Huub is daar kennelijk vergeten dat er twee luistersessies zijn geweest waar een Audio note eindbak ingezeten heeft. En dat er een luistersessie is geweest waarbij een 47Labs heeft meegedaan.
Je hoeft hier maar even de zoekfunctie te gebruiken en het rolt er allemaal uit.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2011, 13:17:14 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #55 Gepost op: 21 augustus 2011, 11:58:21 »
Ik weet niet of ik erbij kan zijn ,maar ik ben bereid om een receiver met Audyssey beschikbaar te stellen ,deze dient dan wel op locatie ingeregeld in te worden .

grtz Marco
diyma

Hottentot

• Ik haat goedkope sony versterkers
« Reactie #56 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:11:19 »
Op het album Cantate Domino staat ook een stuk.

Dat stuk met de hoogbejaarde sopraan. :))
I am a free number

Markus

• The real fiel
« Reactie #57 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:32:01 »
Tja,

Keb' mo - Keb'mo b.v., maar ik vind dat er ook juist minder goede of misschien wel ronduit slechte opnames gebruikt moeten worden.

Met vriendelijke groet, Markus
BEYOND HIGH-END

Jan

« Reactie #58 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:24:17 »
Misschien een Stilte CD bij het versterkervergelijk betrekken.

enjoyprog

• HiFi = Klank + (gemoedstoestand x 2) = Beleving
    • ProgArchives
« Reactie #59 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:27:28 »
Tja,

Keb' mo - Keb'mo b.v., maar ik vind dat er ook juist minder goede of misschien wel ronduit slechte opnames gebruikt moeten worden.

Met vriendelijke groet, Markus

Waarom denk je dat?
Vincent CD-S6 - Proton AP1100 - Proton D1200 - Zelfbouw luidspreker (B&G Neo3, Kef sp1003, Kef sp1039)