Auteur Topic: Howard Shore: The Lord of the Rings Symphony in 6 bewegingen  (gelezen 3041 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Howard Shore: The Lord of the Rings Symphony in 6 bewegingen
« Gepost op: 14 januari 2012, 18:36:46 »

Kaitlyn Lusk (sopraan), 21st Century Symphony Orchestra & Chorus, Ludwig Wicki (dirigent)
The Lord of the Rings Symphony, in zes bewegingen (bijna twee uur lang)

Dubbelcd. In één woord: schitterend!

Zie ook:

<a href="http://www.youtube.com/v/2Rd77zDcYZ8" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/2Rd77zDcYZ8</a>

Howard Shore is ook de componist van de schitterende filmmuziek van de drie Lord of the Rings films. De Symfonie bestaat uit zes bewegingen, waarbij telkens twee bewegingen aan elk van de films gewijd zijn. Er is slechts één pauze, namelijk tussen de tweede en derde beweging in. Vandaar dat de eerste twee bewegingen op de eerste cd staan, en de volgende vier op de tweede cd.
Met zes bewegingen voldoet deze symfonie niet aan de normale definitie van een symfonie, maar dat geldt ook voor verschillende symfonieën van andere componisten. Hoewel de bewegingen van de symfonie volledig op de filmmuziek gebaseerd zijn, heeft componist Howard Shore er hard aan gewerkt om de elf uur en meer aan filmmuziek in te korten tot zo'n twee uur, wat heel veel schrappen betekende en bijkomend componeerwerk om de bewegingen tot een vloeiend geheel om te vormen en ze ook met elkaar te laten integreren.
De muziek moeten we indelen in de laatromantiek en is rijk georchestreerd met een koor van maar liefst 700 man. Er zitten volop fraaie meeneuriebare melodieën in en bevat zowel frêle, zeer fijne melodielijnen met schaarse instrumenten als zeer bombastische geluidsexplosies. Ik moet zeggen dat ik nog nooit van de dirigent gehoord heb en het "21ste Century Symphony Orchestra en Chorus" klinkt alsof het speciaal voor deze opname is samengesteld. Howard Shore heeft deze muziek zelf ook al gedirigeerd met het bekende Atlanta Symphony Orchestra en ik begrijp dan ook niet waarom die versie niet op cd is uitgebracht. Dat gezegd zijnde, kwijt Ludwig Wicki zich heel behoorlijk van zijn taak. Het gaat om een live-opname en daardoor is de geluidskwaliteit niet altijd optimaal, maar ik heb met plezier naar deze dubbel-cd geluisterd.
Als je weg bent van de filmmuziek, zal deze symfonie je zeker niet ontgoochelen.

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
Re:Howard Shore: The Lord of the Rings Symphony in 6 bewegingen
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2012, 11:14:26 »
Bedankt voor de tip!

Ik lees twee kwalificaties: 'in één woord: schitterend' en 'Het gaat om een live-opname en daardoor is de geluidskwaliteit niet altijd optimaal, maar ik heb met plezier naar deze dubbel-cd geluisterd'.

Welke van de twee doet het meeste recht naar jouw mening?
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2012, 14:19:37 »
Ik beoordeel altijd twee aspecten van een cd: de artistieke kwaliteit en de technische. De artistieke kwaliteit van een bepaalde muziek en uitvoering kan zeer hoogstaand zijn, maar als de technische kwaliteit van de opname en afmixing niet optimaal is, zou dat je beleving negatief kunnen beïnvloeden. Ik ken echter ook mensen die nog steeds in vervoering kunnen raken van een uitvoering ook bij een abominabele technische kwaliteit. Dat kan ik zelf helaas niet, omdat het technische aspect me dan te zeer opvalt en dus stoort.
Bij deze cd met Howard Shore's tot dusver enige symfonie is de muziek schitterend en hoewel de live opname niet altijd voor een optimale kwaliteit zorgt, kon ik toch zonder enige ergernis genieten van de muziek.

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2012, 14:22:04 »
Helder, dank je wel.

Ik heb zelf de filmmuziek van het eerste deel. Is het daarmee - muzikaal gezien - vergelijkbaar?

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2012, 14:22:59 »
De eerste twee bewegingen van de symfonie komen uit die filmmuziek van die eerste film, dus ja.

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2012, 14:47:23 »
Dan denk ik dat ik het laat zoals het is: mijn ervaring met filmmuziek is dat het vaak heel beeldend is, maar dat de structuur van de film te bepalend is en als het ware de muzikale structuur in de weg zit (te korte delen / fragmentarisch / geen langere spanningsboog etc.). Maar dat is puur persoonlijk.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2012, 14:54:01 »
Wel, dat had ik nu net proberen uit te leggen in mijn eerste bericht in deze draad.
De componist heeft natuurlijk de bekende thema's uit de filmmuziek overgenomen, maar heeft behoorlijk wat componeerwerk verricht om de elf uur muziek om te vormen tot zes coherente bewegingen van in totaal een twee uur, en te zorgen dat alles mooi integreert. Als ik totaal geen kennis had van de films en de filmmuziek ook nooit gehoord had, zou ik gedacht hebben dat deze muziek door Mahler gecomponeerd was!

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2012, 17:01:38 »
Dan ga ik er toch eens naar luisteren :)